Ljudi suosjećaju s AI botovima kad ih se isključuje iz igre
Ljudi tretiraju AI virtualne agente kao društvena bića, a tome su posebno skloni stariji, pokazuje eksperiment s igranjem Cyberballa
Neki od nas doista su skloni tome da agente umjetne inteligencije tretiraju kao društvena bića. Tako barem pokazuju nalazi studije Imperial Collegea u Londonu, objavljene u časopisu Human Behavior and Emerging Technologies. Ljudi često pokazuju razumijevanje i zaštitnički se ponašaju prema njima, primjećuju istraživači koji su se u studiji ponašanja koristili igrom Cyberball, i tu bi sklonost trebalo ozbiljno uzimati u obzir prilikom dizajniranja robota pokretanih umjetnom inteligencijom.
Ispravljanje nepravde
Čini se da su osjećaj empatije i ispravljanje nepravdi duboko ukorijenjeni u većinu ljudi. Naime, prethodne slične studije, koje nisu uključivale umjetnu inteligenciju, pokazale su da ljudi zanemarivanim suigračima češće dobacuju loptu, da ne vole one koji druge isključuju iz igre te da prema izopćenima pokazuju veću sklonost i simpatije nego prema drugim igračima uključenima u igru.
Istraživači su ovaj put promatrali što se događa kad netko od igrača Cyberballa iz igre počinje namjerno zapostavljati virtualnog agenta umjetne inteligencije i prestane mu dodavati loptu. Otkrili su da su drugi sudionici igre pokušavali ispraviti uočenu nepravdu prema botu pa su ga počeli favorizirati i češće mu bacati loptu. Štoviše, primijećeno je još nešto: što su igrači bili stariji, to su bili skloniji prema ispravljaju nepravdi.
"Naši rezultati pokazuju da su sudionici bili skloni tretirati AI virtualne agente kao društvena bića, jer su ih pokušavali uključiti u igru bacanja lopte ako su smatrali da se AI zanemaruje. To je uobičajeno u interakcijama između ljudi, a sudionici našeg testiranja pokazali su istu tendenciju, iako su znali da bacaju loptu virtualnom agentu", kažu istraživači.
Prilagodba dizajna
Od ljudi se sve više traži interakcija s AI virtualnim agentima, a mnogi ih koriste kao sugovornike za društvenu interakciju. Međutim, upozoravaju istraživači, nalazi studije sugeriraju da bi programeri trebali izbjegavati dizajn agenata koji će pretjerano nalikovati ljudima.
"Programeri bi trebali pomoći ljudima da razlikuju virtualnu od stvarne interakcije. Bilo bi dobro i kad bi svoje dizajne prilagodili određenim dobnim skupinama, uzimajući u obzir kako različite ljudske karakteristike utječu na našu percepciju", predlažu istraživači, svjesni da Cyberball možda ne predstavlja način na koji ljudi s chatbotovima i glasovnim pomoćnicima obično komuniciraju u svakodnevnom životu. Zbog toga istraživanje namjeravaju proširiti na razgovore licem u lice s agentima u različitim kontekstima i tako testirati valjanost svog otkrića.