Oznake koje osporavaju točnost twittova nemaju previše svrhe

Dodavanje oznake 'sporno' tweetovima ne mijenja našu percepciju vjerodostojnosti lica osobe prikazanog u objavi lažne vijesti, bez obzira na to je li priča u toj objavi pozitivna ili negativna

Mladen Smrekar petak, 23. prosinca 2022. u 06:00

Čini se da označavanje naslova kao "spornih" - što je Twitterov pokazatelj potencijalno lažnih vijesti - nema dugoročnog utjecaja na te ocjene, pokazalo je istraživanje britanskog Sveučilišta York, objavljeno u časopisu PLOS ONE.

Povezanost izgleda i osobina

Prethodna istraživanja pokazala su da izgled lica osobe značajno utječe na percepciju drugih o njezinom karakteru te da na takve percepcije utječe poznavanje prijašnjih postupaka te osobe. No, ovo najnovije istraživanje sugerira da se naučene povezanosti između izgleda i osobina teško mijenjaju, čak i u svjetlu novih informacija o osobi.

Fotografije umjetnom inteligencijom generiranih lica uparene su s naslovom vijesti koja tu osobu prikazuje u pozitivnom ili negativnom svjetlu
Fotografije umjetnom inteligencijom generiranih lica uparene su s naslovom vijesti koja tu osobu prikazuje u pozitivnom ili negativnom svjetlu

Istraživači su proveli dva eksperimenta u kojima je 128 sudionika gledalo izmišljene tweetove; svaki od njih upario je fotografiju umjetnom inteligencijom generiranog lica s naslovom vijesti koja tu osobu prikazuje u pozitivnom ili negativnom svjetlu. Polovica tweetova označena su kao sporni. U prvom eksperimentu sudionici su odmah ocjenjivali vjerodostojnost lica, a u drugom nakon 10-minutne pauze.

Čini se da oznake ne utječu na dugoročnu percepciju ljudi o licima koja vide na Twitteru
Čini se da oznake ne utječu na dugoročnu percepciju ljudi o licima koja vide na Twitteru

Dugoročna percepcija

U prvom eksperimentu lica uparena s pozitivnim ili negativnim spornim naslovima percipirana su kao jednako pouzdana. Međutim, u drugom ekperimentu lica uparena s pozitivnim, ali spornim naslovima ocijenjena su vjerodostojnijima od onih uparenih s negativnim, ali spornim naslovima.

Analiza Sveučilišta York dodatno je pojačala zabrinutost zbog objave lažnih vijesti na društvenim mrežama
Analiza Sveučilišta York dodatno je pojačala zabrinutost zbog objave lažnih vijesti na društvenim mrežama

Ovi nalazi sugeriraju da oznake možda neće utjecati na dugoročnu percepciju ljudi o licima koja vide na Twitteru. Ova bi analiza stoga mogla pridonijeti sve većoj zabrinutosti oko lažnih vijesti na društvenim mrežama i njihovog potencijala da utječu na mišljenja i akcije javnosti, uključujući ponašanje pri glasanju, upozoravaju istraživači.