Pucanj u vlastitu nogu: Googleovi AI sažeci smanjuju broj klikova na rezultate tražilice

Novo nezavisno istraživanje otkriva da korisnici koji prilikom pretraživanja vide sažetke generirane umjetnom inteligencijom gotovo upola rjeđe klikaju na linkove i češće u potpunosti napuštaju pretragu

Sandro Vrbanus srijeda, 23. srpnja 2025. u 14:08

Imali ste želju nešto "proguglati", utipkali ste u Googleovu tražilicu pitanje, a ona vam je – iznad klasičnih rezultata pretraživanja – izbacila kratki odgovor stvoren uz pomoć generativne umjetne inteligencije. Pročitali ste to i bili zadovoljni dobivenim, pa ste jednostavno zatvorili taj prozor? Niste niti približno jedini, pokazuje novo istraživanje koje je proveo Pew Research Center.

AI sažeci mijenjaju navike

Uvođenje funkcije "AI Overviews", koja na vrhu stranice s Googleovim rezultatima pretraživanja prikazuje sažetak generiran umjetnom inteligencijom, izazvalo je još ranije zabrinutost internetskih izdavača zbog pada prometa na njihovim stranicama. Najnovije istraživanje, provedeno u ožujku 2025. na uzorku od 900 odraslih osoba u SAD-u, potvrđuje te strahove, otkrivajući da AI sažeci značajno mijenjaju ponašanje korisnika pri pretraživanju Interneta.

Podaci su pokazali da je oko 58% ispitanika tijekom ožujka naišlo na barem jedan takav AI sažetak, a analiza je otkrila da su korisnici znatno manje skloni kliknuti na tradicionalne poveznice kada im je on prikazan. Konkretno, na stranicama s AI sažetkom, korisnici su kliknuli na poveznicu u samo 8% posjeta, u usporedbi s 15% posjeta na stranicama bez sažetka. Ali možda niti to nije najgore – posjetitelji, naime, iznimno rijetko klikaju i na izvore navedene unutar samog sažetka, što se dogodilo u svega 1% slučajeva.

Posjetitelji Googlea, koji dobiju AI sažetke, također češće potpuno završavaju pregledavanje rezultata nakon toga. To čine u 26% slučajeva, dok se kod stranica bez sažetka do događa u 16% slučajeva.

Koliko sažetaka se prikazuje?

Studija je utvrdila da otprilike jedna od pet Google pretraga (18%) rezultira AI sažetkom. Velika većina tih sažetaka (88%) navodi tri ili više izvora podataka. Srednja duljina sažetka bila je 67 riječi, iako su u tome zabilježene velike varijacije, od najkraćeg sa samo sedam do najduljeg s čak 369 riječi.

Istraživanje je pokazalo da vrsta upita značajno utječe na pojavljivanje AI sažetka. Dulji upiti češće rezultiraju AI odgovorom, dok je kod upita od jedne ili dvije riječi sažetak generiran u 8% slučajeva. Kod upita s deset ili više riječi taj se udio penje na 53%. Upiti formulirani kao pitanja, koji počinju s riječima poput "tko", "što" ili "zašto", generirali su AI sažetak u 60% slučajeva, a upiti u obliku pune rečenice do aI sažetka su doveli u 36% slučajeva.

Najčešće citirani izvori

Kada je riječ o izvorima na koje se Google poziva, kako u AI sažecima tako i u standardnim rezultatima, dominiraju Wikipedia, YouTube i Reddit. Te tri stranice zajedno čine 15% izvora u AI sažecima i 17% u standardnim rezultatima. Zanimljivo je da su poveznice na vladine stranice (.gov) znatno češće u AI sažecima (6%) nego u standardnim rezultatima (2%). S druge strane, udio poveznica na medijske portale ostaje jednak u obje vrste rezultata i iznosi 5%.