Stimulacija mozga slučajnim šumom pomaže ljudima da bolje uče
Koncept je relativno jednostavan, kažu istraživači. To je kao baterija: struja ide od plusa do minusa, ali prolazi i kroz glavu
Nova studija tvrdi da nasumični, umjetno generirani šum može pomoći mozgu da bolje uči. Smatra se da takav, nasumični šum pomaže u učenju povećavajući plastičnost mozga ili sposobnost preuzimanja novih informacija, omogućujući mu da oblikuje nove putove i veze. Pritom nije riječ o nekom pažljivo odabranom popisu pjesama za opuštanje nego o transkranijalnoj stimulaciji slučajnim šumom, ili skraćeno tRNS.
Dva učinka
Ova tehnika uključuje postavljanje elektroda na tjeme i propuštanje slabe električne struje kroz određene dijelove mozga. Štoviše, tvrde istraživači Sveučilišta Edith Cowan u Perthu, ona može ubrzati učenje i pomoći ljudima s neurološkim problemima; tRNS djeluje i kod osoba s nedostatkom vida, nakon moždanog udara i traumatskih ozljeda mozga.
Dosadašnja istraživanja pokazala su kako tRNS može imati dva učinka: akutni kod kojeg se učenje poboljšava primjenom tRNS-a i dugoročni kod kojeg se kognitivni učinak može poboljšati u budućnosti, čak i nakon što se tRNS prestane koristiti.
Mogućnosti i ograničenja
Dokazano je kako tRNS može izoštriti vizualnu percepciju, poboljšati sposobnost fokusiranja i pomoći nam da učinkovitije učimo nove informacije, kažu istraživači. Međutim, upozoravaju oni, tRNS nije alat koji bi djelovao u svim situacijama; on ipak ne može unedogled nastaviti poboljšavati naše mozgove.
Štoviše, u nekim situacijama i kod nekih dobnih skupina, električni šum uopće ne utječe na mozak. Poznat je slučaj u kojem su pokušali unaprijediti matematičke vještine super matematičara. No, kod njega to nije imalo puno utjecaja na njegovu izvedbu, vjerojatno zato što je već bio vrhunski stručnjak u tom području, podsjećaju istraživači. S druge strane, tehnika pomaže ako učite nešto novo.
Prednosti stimulacije
Točni mehanizmi koji se tijekom tRNS-a odvijaju unutar mozga zasad ostaju nejasni. Smatra se da šum pomaže određenim neuronima da ostanu bolje sinkronizirani ili da utječe na razine ključnog neurotransmitera, gama-aminomaslačne kiseline (GABA). No, to su samo nagađanja.
Očito je kako nasumična stimulacija šumom može imati pozitivne učinke na učenje, barem neko vrijeme kod nekih ljudi, pišu australski istraživači u radu predstavljenom u časopisu Neuroscience & Biobehavioral Reviews. Velika je prednost tRNS-a i to što ne zahtijeva komplicirane laboratorijske postavke. U skoroj budućnosti moglo bi se izraditi priručne komplete koje bi ljudi koristili sami, bez tuđe pomoći.
"Koncept je relativno jednostavan", kažu istraživači. "To je kao baterija: struja ide od plusa do minusa, ali prolazi i kroz glavu."