Dekani i voditelji studija - Nema napretka bez umjetne inteligencije

Razgovarali smo s desetak voditelja IT studija u Hrvatskoj, koji su nam otkrili sadašnje stanje i svoje planove glede studijskih programa u području razvoja umjetne inteligencije

Vinko Krištić utorak, 30. travnja 2024. u 19:18
📷 Fakultet informatike i digitalnih tehnologija
Fakultet informatike i digitalnih tehnologija

PITANJE: Nakon što je OpenAI razvio jedan od najpoznatijih modela umjetne inteligencije, koji je u izuzetno kratkom vremenu ušao u razne segmente društva i ekonomije – od proizvodnje i logistike, do kulture i umjetnosti, u trendu je veliki porast potražnje za tzv. AI stručnjacima. To pred obrazovne institucije stavlja izazov osposobljavanja takvih pojedinaca. Slijedom navedenog, kako ste se prilagodili tom trendu? Imate li obrazovne programe ili kolegije o umjetnoj inteligenciji na preddiplomskoj ili diplomskoj razini, i kakvi su vam daljnji planovi s time u vezi? Nadalje, AI je utjecao i na način učenja. Potičete li studente da koriste AI i u praksi i učenju?

► Fakultet informatke i digitalih tehnologija, Rijeka

Prilagodili smo programe na svim razinama

doc. dr. sc. Danijela Jakšić, voditeljica diplomskog studija Fakulteta informatike i digitalnih tehnologija
doc. dr. sc. Danijela Jakšić, voditeljica diplomskog studija Fakulteta informatike i digitalnih tehnologija

U odgovoru na rastuću potražnju za AI stručnjacima, aktivno smo prilagodili naše obrazovne programe s ciljem uključivanja kolegija posvećenih umjetnoj inteligenciji, na svim razinama studija koje nudimo – prijediplomskoj, diplomskoj i doktorskoj. Na prijediplomskoj razini, studenti se upoznaju s osnovama programiranja za umjetnu inteligenciju te algoritmima koji su temelj za razumijevanje naprednijih AI koncepta. Kolegiji na diplomskoj razini omogućuju dublje razumijevanje i specijalizaciju u različitim područjima AI-ja, uključujući napredne tehnike strojnog i dubokog učenja, obradu prirodnog jezika, računalni vid, etiku u AI-ju i još mnogo toga. Program doktorskog studija usmjeren je na razvoj inovativnih istraživanja, koja omogućuju doktorandima da pridonose znanstvenim otkrićima i tehnološkim inovacijama u svojem odabranom području.

Naš fakultet potiče studente da kreativno koriste AI alate i tehnologije, ne samo u teorijskom kontekstu, nego i u praktičnoj primjeni, prilikom učenja i studiranja. I u radu nastavnika potiču se inovativni pristupi, koji, primjerice, uključuju primjenu AI alata za personalizirano učenje te prilagođavanje nastavnih metoda. Svjesni smo potencijala koji AI nudi u transformaciji edukacijskih metoda, te je naš cilj stvoriti okruženje u kojem studenti, ne samo da uče o AI-ju, već i izravno iskuse prednosti AI-ja uz inovativne metode učenja.

Kad je o budućnosti riječ, planiramo daljnje praćenje trendova te nadogradnju naših obrazovnih programa što će, između ostalog, uključivati uvođenje novih specijaliziranih kolegija, povećanje kapaciteta za istraživanja te uvođenje interdisciplinarnih programa cjeloživotnog obrazovanja, koji će spajati AI s drugim područjima, poput zdravstva, ekologije ili digitalnih umjetnosti. Naš je cilj osigurati da naši studenti budu opremljeni, ne samo najnovijim tehničkim znanjima, već i razumijevanjem etičkih i društvenih implikacija tehnologija koje razvijaju i primjenjuju.


► Sveučilište Algebra, Zagreb

Osmislili smo novi studijski program

dr. sc. Zdravko Kunić, voditelj studija Podatkovne znanosti i umjetne inteligencije, Sveučilišta Algebra
dr. sc. Zdravko Kunić, voditelj studija Podatkovne znanosti i umjetne inteligencije, Sveučilišta Algebra

Ozbiljna, znanstveno utemeljena, predviđanja ukazuju kako će za oko 80 posto zanimanja izmjena načina rada zbog razvoja umjetne inteligencije zahvatiti do 20 posto aktivnosti u tim zanimanjima, dok će kod 20 posto zanimanja automatizacija zahvatiti čak 50 posto aktivnosti, odnosno, ta zanimanja značajno će se promijeniti. Upravo zato pokrenuli smo potpuno novi sveučilišni studijski program Podatkovne znanosti i umjetne inteligencije, koji spaja poslovanje, tehnologiju i praktične izazove iz stvarnog svijeta u jedinstven spoj znanja, namijenjen stručnjacima koji će aktualne probleme rješavati kreativnim korištenjem naprednih digitalnih alata i inovativnih tehnika analize podataka, bilo da se radi o izazovima javne uprave, novom pogledu na postojeće probleme, kao što su oni s klimatskim promjenama, ili društvenim nejednakostima, bilo o plasmanu novog, još neistraženog proizvoda na tržište.

U programu se isprepliću aspekti razumijevanja poslovnih procesa, informacijske tehnologije i informatike. Student će uz novi Algebrin studijski program naučiti kreirati aplikacije, rješavati praktične probleme i upravljati podacima, koristeći interdisciplinarne vještine u informacijskoj tehnologiji i podatkovnoj znanosti, od učenja osnova umjetne inteligencije, do dubokog strojnog učenja. Kao što umjetnici koriste različite boje i materijale za stvaranje svojih umjetničkih djela, umjetna inteligencija može biti korištena kao alat za oblikovanje digitalnog prostora i kreiranje korisničkih iskustava, s pozitivnim utjecajem na svakodnevni život. Nakon završetka studijskog programa, "digitalni arhitekti", na temelju dubokog razumijevanja načina kako umjetna inteligencija oblikuje društvo, bit će osposobljeni za izgradnju inovativnih računalnih alata i aplikacija, koje će zajednici omogućiti napredak u svim obuhvaćenim sferama života i rada.


► Veleučilište Baltazar, Zaprešić

Veliki naglasak u nastavi na umjetnoj inteligenciji

dr. sc. Alisa Bilal Zorić, voditeljica studija Informacijske tehnologije, Veleučilište Baltazar
dr. sc. Alisa Bilal Zorić, voditeljica studija Informacijske tehnologije, Veleučilište Baltazar

Suvremeno društvo svjedoči nevjerojatnom napretku u području umjetne inteligencije, a naročito je značajna pojava ChatGPT-a, čiji je utjecaj sveprisutan. Taj progresivni razvoj mijenja način života i obrazovanja kakav smo dosad poznavali, donoseći sa sobom niz prednosti, ali i izazova koje treba svjesno prepoznati i adresirati.

Kao odgovor na rastuću potražnju za tzv. AI stručnjacima, Veleučilište Baltazar Zaprešić poduzelo je proaktivne mjere kako bi osiguralo da naši obrazovni programi ostanu konkurentni i suvremeni. Prepoznali smo važnost umjetne inteligencije u suvremenom društvu, i odlučili je ugraditi u naše obrazovne programe, kako izmjenom postojećeg, tako i izradom novog online diplomskog studija Primijenjene informacijske tehnologije, gdje je velik naglasak stavljen upravo na umjetnu inteligenciju i njezine primjene.

U kontekstu obrazovanja, važno je naglasiti da se umjetna inteligencija, uza sve svoje prednosti, suočava s pitanjima zaštite podataka, potrebom za razvojem kritičnosti u interpretaciji podataka, te etičkim pitanjima koja proizlaze iz njezina korištenja. Kao odgovor na te izazove, ugradili smo te principe u naše obrazovne programe, kako bismo osigurali da naši studenti kritički i odgovorno koriste alate umjetne inteligencije.

Osim formalne nastave, aktivno potičemo studente da se odgovorno koriste alatima za umjetnu inteligenciju, kako u praktičnoj primjeni, tako i u učenju. Uz projekte, prakse i istraživačke prilike, studenti imaju priliku primijeniti svoje znanje o umjetnoj inteligenciji u stvarnim scenarijima, stječući neprocjenjivo iskustvo. Uz naše inovativne obrazovne programe, praktična iskustva i predanost izvrsnosti, a uz stručno vodstvo naših iskusnih profesora i vanjskih suradnika, osnažujemo studente da daju značajan doprinos društvu i oblikuju budućnost.


 ► Fakultet računarstva i informacijskih tehnologija, Osijek

Osnovali smo Centar za umjetnu inteligenciju

prof. dr. sc. Tomislav Matić, dekan Fakulteta računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku
prof. dr. sc. Tomislav Matić, dekan Fakulteta računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku

Razvoj umjetne inteligencije donosi velike izazove u brojnim djelatnostima, uvodeći nove paradigme, i u razvoju novih proizvoda i usluga, i u obavljanju postojećih poslova. Uzimajući u obzir mogućnosti koje primjena umjetne inteligencije nudi studentima u obrazovnom procesu, od odlučujuće je važnosti usmjeriti studente kako AI ispravno primjenjivati, ne dovodeći u pitanje etička i pravna načela, a istodobno koristiti benefite koje AI tehnologija pruža. Kao obrazovna ustanova koja izvodi studijske programe u područjima elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija, FERIT se može pohvaliti tradicijom djelovanja u području umjetne inteligencije, koja je dio naših studijskih programa već dugi niz godina na diplomskom studiju računarstva, izbornom bloku Robotika i umjetna inteligencija. Dodatno, AI je zastupljen i u izbornom bloku Informacijske i podatkovne znanosti na istom studiju.

Kako vještine iz područja umjetne inteligencije, zbog njihove sve šire primjene, možemo smatrati transverzalnim vještinama, koje trebaju i inženjerima elektrotehnike, temeljni kolegij Osnove strojnog učenja već je ugrađen u sveučilišni prijediplomski studij Elektrotehnika i informacijska tehnologija, a napredni sadržaji ugrađeni su i na sveučilišni diplomski studij Elektrotehnika, u sklopu kolegija Strojno učenje. U izmjenama studijskih programa uvijek vodimo računa da ih obogatimo najaktualnijim relevantnim sadržajima, pa ćemo to činiti i u budućnosti, uzimajući u obzir razvoj i značaj umjetne inteligencije. Potrebu daljnjeg razvoja i primjene AI-ja prepoznali smo, te je s ciljem daljnjeg razvoja i popularizacije tog područja, na FERIT-u osnovan Centar za umjetnu inteligenciju, u okviru kojega će imati priliku djelovati i naši studenti.


► RIT Croatia, Dubrovnik i Zagreb

Potičemo korištenje AI alata, ali ne na štetu razvoja kreativnosti i kritičkog razmišljanja

dr. sc. Jakob Patekar, prodekan za znanost i opće obrazovanje, RIT Croatia
dr. sc. Jakob Patekar, prodekan za znanost i opće obrazovanje, RIT Croatia

Vrlo brzo nakon što je ChatGPT poharao svijet, počeli smo sagledavati implikacije generativne umjetne inteligencije, kako za nastavu, tako i za poslove koje će naši studenti raditi. Godinu i pol kasnije, mnogi naši nastavnici aktivno potiču studente da alate GenAI-ja koriste na etičan način, shvaćajući da je to realnost današnjice i sutrašnjice. Pojedini nastavnici osmislili su jasne smjernice za studente, u pogledu toga za što smiju ili ne smiju upotrebljavati ChatGPT.

Istodobno, shvaćamo da pretjerana uporaba alata GenAI-ja vodi svojevrsnoj lijenosti, slabljenju kritičkoga mišljenja i površnosti, pa nastojimo razvijati zadatke i aktivnosti u kojima su takvi alati beskorisni, i u kojima se prije svega traže oni dijelovi ljudskoga uma koje ne može zamijeniti umjetna inteligencija. Stoga možemo reći da alati GenAI-ja prožimaju nastavu, ali je ne definiraju; time se studente priprema za odgovornu i etičnu uporabu takvih alata te se u njima razvijaju kreativnost i kritičko mišljenje – dvije ključne vještine koje GenAI još uvijek ne može zamijeniti.

Naš cilj je da studenti diplomiraju sa znanjima i vještinama etičnoga korištenja alata GenAI-ja, a koji će im neizbježno trebati na njihovim radnim mjestima, uz sva ostala znanja, vještine, ali i ljudske vrijednosti koje trebaju imati. A naši planovi su nastaviti obogaćivati nastavu suvremenim aktivnostima i zadacima, učiti od studenata u pogledu brojnih mogućnosti koje pruža suvremena tehnologija te među studentima oštriti toliko nužno kritičko mišljenje i poticati kreativnost.


► Sveučilište u Rijeci - Tehnički fakultet

Značajno veći naglasak na AI-ju u studijskim programima

izv. prof. dr. sc. Jonatan Lerga, prodekan za nastavu, Sveučiliše u RIjeci - Tehnički fakultet
izv. prof. dr. sc. Jonatan Lerga, prodekan za nastavu, Sveučiliše u RIjeci - Tehnički fakultet

Predmete i nastavne sadržaje vezane za umjetnu inteligenciju imamo i na prijediplomskoj i diplomskoj razini našeg sveučilišnog studija računarstva i elektrotehnike. Naravno, imali smo ih i prije pojave ChatGPT-ja, ali s obzirom na rastuću potrebu za njima, te kako upravo sada osvježavamo studijski program studija računarstva i elektrotehnike, nastavne sadržaje o umjetnoj inteligenciji planiramo dodatno pojačati novim predmetima, kao i staviti veći naglasak na AI u postojećim predmetima.

Naši studenti i studentice uče o samim algoritmima i matematici iza pojedinih AI modela, ali i o različitim primjenama umjetne inteligencije – primjerice, u obradi slike, računalnom vidu, obradi govora, robotici, medicini, proširenoj stvarnosti, itd.

Studente uvijek potičemo da koriste sve suvremene, digitalne alate, koji će im olakšati i ubrzati proces učenja, uključujući i AI alate. Međutim, ključno je da ih naučimo tome kako takvi alati zapravo rade, kako bi ih mogli koristiti kritički i odgovorno.

Možemo naglasiti da na Zavodu za računarstvo i drugim zavodima na Tehničkom fakultetu postoji više vrlo aktivnih istraživačkih grupa, predvođenih našim profesorima koji razvijaju i primjenjuju AI rješenja u različitim područjima i redovito objavljuju znanstvene radove u prestižnim svjetskim znanstvenim časopisima. Ti nastavnici onda prenose studentima najnovija dostignuća iz područja strojnog učenja, čiji razvoj svakodnevno prate – tako da ono što je objavljeno u nekom prestižnom svjetskom znanstvenom časopisu, odmah pronađe svoj put do naših studenata na predavanjima i uz nastavne sadržaje koje slušaju.


► Sveučilište VERN', Zagreb

Od ove jeseni novi sveučilišni diplomski studij IT menadžment i AI

doc. dr. sc. Petar Kolar, profesor na studiju Internet stvari, Sveučilište VERN'
doc. dr. sc. Petar Kolar, profesor na studiju Internet stvari, Sveučilište VERN'

Sveučilište VERN' kontinuirano prati trendove na tržištu i surađuje s poslovnim sektorom te brojnim uspješnim IT tvrtkama, slijedom čega smo i prepoznali potrebu za obrazovanjem novog vala IT stručnjaka, specijaliziranih za područje umjetne inteligencije. Stoga smo na našem sveučilišnom prijediplomskom studiju Interneta stvari uveli nove kolegije, koji naše studente uče principima i primjeni umjetne inteligencije.

Osim toga, trenutačno pripremamo i novi sveučilišni diplomski studij IT menadžment i AI, na kojem ćemo studente od ove jeseni učiti primjeni umjetne inteligencije u poslovnom okruženju, s naglaskom na područja IT-ja, kibernetičke sigurnosti i financija, te kako koristiti umjetnu inteligenciju kao pomoć pri donošenju dobrih poslovnih odluka. Iako u javnosti postoji određena doza neizvjesnosti prema rapidnijem razvoju AI tehnologije, što je prirodna ljudska reakcija na nešto novo i nepoznato, na nama je da našim studentima pokažemo kako je umjetna inteligencija koristan alat koji nam, kada se pravilno koristi, pomaže, obavljajući umjesto nas, repetitivne poslove, a omogućuje nam da svoju energiju i vrijeme ulažemo u rad na zanimljivijim i kompleksnijim zadacima koji nam omogućuju osobni, društveni i gospodarski rast i razvoj.


► Fakultet organizacije i informatike, Varaždin

Imamo zasebni Laboratorij za umjetnu inteligenciju

prof. dr. sc. Markus Schatten, voditelj Laboratorija za umjetnu inteligenciju, Fakultet organizacije i informatike
prof. dr. sc. Markus Schatten, voditelj Laboratorija za umjetnu inteligenciju, Fakultet organizacije i informatike

Na Fakultetu organizacije i informatike rano smo prepoznali trend razvoja umjetne inteligencije. Ta vizija usmjerila nas je na osnivanje Laboratorija za umjetnu inteligenciju 2013. godine, prvi takvog tipa u Hrvatskoj. Otad, AI Lab postao je središte gdje studenti, ne samo da stječu praktično iskustvo studentskim praksama, već i surađuju na raznovrsnim i intrigantnim znanstvenim i stručnim projektima. Jedan od takvih projekata je i razvoj B.A.R.I.C.A.-e (engl. Beautiful ARtificial Intelligence Cognitive Agent), naše prve kognitivne agentice, koja komunicira na hrvatskom jeziku. U međuvremenu, proširili smo naš spektar kognitivnih agenata, koji sada uključuje programe za podršku učenju u osnovnim školama, u suradnji s učenicima i njihovim nastavnicima.

Uz to, fakultet nudi raznovrsne studijske programe i module, specijalizirane za umjetnu inteligenciju, s kolegijima koji se izvode na svim studijskim razinama: od prijediplomskog do doktorskog studija. Time omogućujemo studentima da se upoznaju s najnovijim tehnologijama i pristupima u području, ne samo u teorijskoj nastavi, već i uz praktično iskustvo s nizom partnera iz industrije.
Nakon pojave ChatGPT-ja, i sličnih velikih jezičnih modela, brzo smo prepoznali potrebu za integracijom tih tehnologija u naš kurikulum. Kao rezultat, razvijen je okvir za korištenje generativne umjetne inteligencije, koji je namijenjen studentima, nastavnicima i istraživačima. Taj pristup ima za cilj poticanje etične i transparentne uporabe tih tehnologija, uz istodobno osiguravanje da naši diplomanti postanu vodeći stručnjaci, spremni za izazove budućnosti.


► Veleučilište Aspira, Split

Potpuna prilagodba trendu umjetne inteligencije

Đurđica Vukić, voditeljica studija Računarstvo, Veleučilište Aspira
Đurđica Vukić, voditeljica studija Računarstvo, Veleučilište Aspira

Kontinuirano praćenje tržišta rada i uska suradnja s gospodarstvom, pomažu nam identificirati tehnološke trendove, te im strateški prilagoditi nastavne procese. Naglasak je upravo na transformativnom edukacijskom iskustvu koje omogućuje osobni rast, razvoj novih perspektiva, vrijednosti, i stvaranje kreativnog pristupa rješavanju svakodnevnih problema.

Prilagođavanje trendu umjetne inteligencije zahtijeva holistički pristup, koji uključuje edukaciju, praktičnu primjenu i istraživačke aktivnosti. Veleučilište Aspira prepoznalo je važnost sudjelovanja studenata u edukativnim događajima u području umjetne inteligencije, poput interno organiziranih radionica i gostujućih predavanja, kao i posjećivanja stručnih konferencija. Nadalje, podrškom aktivnostima studentskog Tech kluba, potičemo studente na vlastite inicijative, omogućujući mentorstva u pogledu razvoja novih kompetencija, suradnju s drugim studentima i fakultetima, te stvaranje inovativnih rješenja. Posebna pozornost stavljena je na sposobnost i educiranost osoblja u stjecanju kompetencija ključnih za kvalitetu obrazovnog procesa, te se radi na uputama i edukaciji o primjeni alata umjetne inteligencije u nastavi.

Stručnim i znanstvenim radovima, kao i završnim radovima, u suradnji sa studentima, potiče se primjena umjetne inteligencije koja može pridonijeti unapređenju u području inženjerstva i tehnologije.

Osuvremenjivanje studijskog programa Računarstvo značajan je korak prema inovacijama i napretku u obrazovanju, te ključan faktor za konkurentnost studenata na tržištu rada. S obzirom na iskazani interes studenata, u pripremi je uvođenje novih izbornih kolegija, dajući im širi spektar vještina i znanja o suvremenim metodama umjetne inteligencije, raznolikosti i mogućnosti povezivanja različitih disciplina.


► Fakultet turizma i ruralnog razvoja, Požega

Zaokret prema umjetnoj inteligenciji, uz novog partnera i nove kolegije

doc. dr. sc. Kristian Đokić, profesor na Fakultetu turizma i ruralnog razvoja, Požega
doc. dr. sc. Kristian Đokić, profesor na Fakultetu turizma i ruralnog razvoja, Požega

Preddiplomski studijski program Elektroničko poslovanje i programsko inženjerstvo izvodi se od 2021., a već prilikom njegova kreiranja, bili smo svjesni sve većeg utjecaja umjetne inteligencije na područje ICT-ja, te smo u skladu s time prilagodili kolegije i ishode učenja. U startu smo se odlučili da studenti na kolegijima vezanim uz programiranje uče Python, koji je vodeći programski jezik na području umjetne inteligencije. Nadalje, sadržaji kolegija Matematika za informatičare, također su osmišljeni da studentima daju teorijsku osnovu za razumijevanje tog područja, a na trećoj godini studenti imaju kolegij Primjena strojnog učenja, koji pokriva različite algoritme i modele, od linearne regresije do neuronskih mreža.

Osim toga, u tijeku je revizija studijskog programa Elektroničko poslovanje i programsko inženjerstvo, u kojem su predložena još tri izborna kolegija koji pokrivaju područje umjetne inteligencije s radnim nazivima: Napredne metode strojnog učenja i njihova primjena, Osnove obrade prirodnog jezika i Osnove obrade slike i računalnog vida.

Važno je spomenuti da smo prošle godine potpisali ugovor o partnerstvu s Centrom za umjetnu inteligenciju u Lipiku, te smo ugostili njihove predavače, a i naši predavači su u sklopu edukacije za Programere/programerke umjetne inteligencije održali nekoliko radionica. Ta suradnja nastavila se i ove godine, pri čemu nam je odobrena mikrokvalifikacija Stručnjak/stručnjakinja za umjetnu inteligenciju, koju će naši prvostupnici moći pohađati besplatno, korištenjem vaučera.

Kako bismo primjenu umjetne inteligencije podigli na višu razinu, na fakultetu smo konstruirali i autonomno vozilo, koje je dostupno studentima pri izradi završnih radova, kako bi u svojem radu pokušali riješiti neki od problema s kojim se susreću programeri na tom području. Tako ih želimo što bolje pripremiti za tržište rada.

 

Bug specijal 5/24 svibanj 2024.