Umjetnici tuže popularne AI generatore slika zbog kršenja autorskih prava
Kolektivna tužba podignuta je pred američkim federalnim sudom, a slična je onoj usmjerenoj prema pomoćniku u kodiranju, Copilotu. Tužitelji tvrde da je AI trenirana na njihovim radovima bez dozvole
Troje američkih umjetnika, Sarah Andersen, Kelly McKernan i Karla Ortiz, angažirali su odvjetnike te podigli skupnu tužbu protiv tri poznata i vrlo popularna AI generatora ilustracija. Meta tužbe su kompanija Stability AI i njezin Stable Diffusion, DeviantArt i njihov slični sustav DreamUp te bot za AI umjetnost Midjourney. Tužitelji navode da svojom tužbom žele zaštititi i autorska prava "milijuna drugih umjetnika", za koja smatraju da su povrijeđena prilikom treniranja ovih sustava umjetne inteligencije.
Sjetit ćete se da je slična tužba, ne tako davno, pokrenuta i u developerskoj zajednici. U njoj programeri traže zadovoljštinu ukoliko je Microsoftov sustav za pomoć u programiranju, GitHub Copilot, koristio njihov originalni programski kod kako bi "naučio" pisati svoje programe. Vrlo slična je i tužba umjetnika usmjerena prema AI generatorima slika, a vodi je i isti odvjetnički ured te isti "frontmen", programer i odvjetnik Matthew Butterick.
Treniranje na tuđim radovima
"Umjetna inteligencija mora biti poštena i etična za sve", stoji na webu kojim Butterick pojašnjava tužbu. Tamo je detaljno naveo zašto se zalaže za prava umjetnika u ovom slučaju, kao i ranije za prava programera. Piše kako su umjetnici diljem svijeta zabrinuti oko toga što se sustavi umjetne inteligencije treniraju na njihovim radovima, zaštićenima autorskim pravima, bez ikakve dozvole, bez navođenja originalnih autora te bez naknade. To uključuje pisce, ilustratore, likovne umjetnike i sve druge kreativne stvaratelje.
Butterick pojašnjava i difuzijske modele te način njihovog rada, koji smatra problematičnim. Prema njemu, slike na kojima su modeli trenirani koriste se za interpolaciju s rezultatima difuzije, što dovodi do, pravno gledano, kršenja autorskih prava: interpoliranjem tuđih slika zapravo se stvara njihov derivat, a ne novo djelo.
Tužba nabraja i javno dostupne činjenice o tome da su difuzijski generatori slika trenirani na velikim setovima podataka s Interneta, a jedan od autora Midjourneya, David Holz, čak je i priznao da je treniranje legalno "na rubu". Rekao je, naime, da oko korištenja tuđih radova za treniranje umjetne inteligencije ne postoje zakoni. Prema njemu, tek treba utvrditi pravila igre, a onda će umjetnicima biti dozvoljeno svoje radove isključiti iz trening setova. Butterick kaže kako će mu ova tužba "pomoći da shvati kako mnogi zakoni štite umjetnike i njihov rad".