Europska tijela za zaštitu potrošača traže od Applea prestanak geoblokiranja usluga
Mreža europskih organizacija za zaštitu potrošača CPC obavijestila je Apple o nekoliko potencijalno zabranjenih praksi geografskog blokiranja njihovih usluga na području Europske unije
Apple je ponovno dobio "pismo" od Europske unije. Ovog puta pošiljatelj je europska mreža organizacija za zaštitu potrošača CPC (Consumer Protection Cooperation Network), a upozorenje je poslano nakon istrage ponašanja Apple na razini cijele Europske unije i Europskog gospodarskog područja (EEA). Istragu su provela relevantna tijela za zaštitu potrošača iz Njemačke, Irske i Belgije, uz koordinaciju Europske komisije, a tiče se geoblokiranja usluga za određene korisnike i ograničenja koja Apple uvodi građanima EU, ovisno o zemlji u kojoj žive.
Potencijalno ilegalne prakse
Analizirane su digitalne usluge App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Books te Podcasts, dakle odreda one na kojima Apple posljednjih godina prikuplja nove pretplatnike i gradi rast prihoda. Objedinjene pod krovnom organizacijom Apple Media Services, te usluge ponekad nezakonito diskriminiraju korisnike iz EU, navodi se u dopisu. Diskriminacija se tiče online pristupa, načina plaćanja te preuzimanje pojedinih sadržaja, prema objašnjenjima koja slijede.
- Pristup: Appleove medijske usluge imaju različito sučelje za različite zemlje u EU/EEA. U verziji aplikacije ovih usluga potrošačima je dopušten samo pristup sučelju namijenjenome za zemlju u kojoj su registrirali svoj Apple račun i suočavaju se sa značajnim izazovima kada to pokušaju promijeniti, što nije dopušteno prema pravilima EU-a protiv geoblokiranja.
- Načini plaćanja: Prilikom kupnje potrošači smiju koristiti samo sredstva plaćanja (kao što je kreditna/debitna kartica) izdana u zemlji u kojoj su registrirali svoj Apple račun.
- Preuzimanje: Budući da App Store ne dopušta potrošačima pristup verziji druge zemlje EU/EEA, potrošačima nije dopušteno preuzimanje aplikacija koje se nude u drugim zemljama. Potrošači bi trebali moći preuzeti aplikacije koje se nude u drugim zemljama EU/EEA kada putuju ili privremeno borave u toj zemlji.
Uredba o geografskom blokiranju zabranjuje neopravdanu diskriminaciju između kupaca iz različitih dijelova EU na temelju njihove nacionalnosti, prebivališta ili mjesta poslovnog nastana kada žele kupiti robu i usluge od trgovaca koji se nalaze u drugoj državi članici. Direktiva o uslugama zahtijeva da opći uvjeti pristupa usluzi ne sadrže diskriminirajuće odredbe koje se odnose na nacionalnost ili mjesto prebivališta primatelja usluge, osim ako to nije izravno opravdano objektivnim kriterijima – navodi se u obavijesti Appleu.
Od kompanije se sada traži da unutar mjesec dana odgovori na ove navode i predloži adekvatna rješenja za identificirane ilegalne prakse geoblokiranja. U ovisnosti o prirodi tog odgovora, CPC će ili započeti pregovore s Appleom ili će posegnuti za drugim mjerama kojima bi se osiguralo poštivanje pravila.