Europska tijela za zaštitu potrošača traže od Applea prestanak geoblokiranja usluga

Mreža europskih organizacija za zaštitu potrošača CPC obavijestila je Apple o nekoliko potencijalno zabranjenih praksi geografskog blokiranja njihovih usluga na području Europske unije

Sandro Vrbanus srijeda, 13. studenog 2024. u 07:10
📷 Freepik AI
Freepik AI

Apple je ponovno dobio "pismo" od Europske unije. Ovog puta pošiljatelj je europska mreža organizacija za zaštitu potrošača CPC (Consumer Protection Cooperation Network), a upozorenje je poslano nakon istrage ponašanja Apple na razini cijele Europske unije i Europskog gospodarskog područja (EEA). Istragu su provela relevantna tijela za zaštitu potrošača iz Njemačke, Irske i Belgije, uz koordinaciju Europske komisije, a tiče se geoblokiranja usluga za određene korisnike i ograničenja koja Apple uvodi građanima EU, ovisno o zemlji u kojoj žive.

Potencijalno ilegalne prakse

Analizirane su digitalne usluge App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Books te Podcasts, dakle odreda one na kojima Apple posljednjih godina prikuplja nove pretplatnike i gradi rast prihoda. Objedinjene pod krovnom organizacijom Apple Media Services, te usluge ponekad nezakonito diskriminiraju korisnike iz EU, navodi se u dopisu. Diskriminacija se tiče online pristupa, načina plaćanja te preuzimanje pojedinih sadržaja, prema objašnjenjima koja slijede.

  • Pristup: Appleove medijske usluge imaju različito sučelje za različite zemlje u EU/EEA. U verziji aplikacije ovih usluga potrošačima je dopušten samo pristup sučelju namijenjenome za zemlju u kojoj su registrirali svoj Apple račun i suočavaju se sa značajnim izazovima kada to pokušaju promijeniti, što nije dopušteno prema pravilima EU-a protiv geoblokiranja.
  • Načini plaćanja: Prilikom kupnje potrošači smiju koristiti samo sredstva plaćanja (kao što je kreditna/debitna kartica) izdana u zemlji u kojoj su registrirali svoj Apple račun.
  • Preuzimanje: Budući da App Store ne dopušta potrošačima pristup verziji druge zemlje EU/EEA, potrošačima nije dopušteno preuzimanje aplikacija koje se nude u drugim zemljama. Potrošači bi trebali moći preuzeti aplikacije koje se nude u drugim zemljama EU/EEA kada putuju ili privremeno borave u toj zemlji.

Uredba o geografskom blokiranju zabranjuje neopravdanu diskriminaciju između kupaca iz različitih dijelova EU na temelju njihove nacionalnosti, prebivališta ili mjesta poslovnog nastana kada žele kupiti robu i usluge od trgovaca koji se nalaze u drugoj državi članici. Direktiva o uslugama zahtijeva da opći uvjeti pristupa usluzi ne sadrže diskriminirajuće odredbe koje se odnose na nacionalnost ili mjesto prebivališta primatelja usluge, osim ako to nije izravno opravdano objektivnim kriterijima – navodi se u obavijesti Appleu.

Od kompanije se sada traži da unutar mjesec dana odgovori na ove navode i predloži adekvatna rješenja za identificirane ilegalne prakse geoblokiranja. U ovisnosti o prirodi tog odgovora, CPC će ili započeti pregovore s Appleom ili će posegnuti za drugim mjerama kojima bi se osiguralo poštivanje pravila.