Informacije o jamstvu, trajnosti i ekološkoj prihvatljivosti proizvoda morat će biti pouzdanije

Europski Parlament dao je konačno zeleno svjetlo za direktivu koja će poboljšati označivanje proizvoda i zabraniti upotrebu zavaravajućih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš

Sandro Vrbanus srijeda, 17. siječnja 2024. u 13:31

Direktivom, koja je ove srijede donesena u Europskom parlamentu, nastoji se zaštititi potrošače od zavaravajućih marketinških praksi i pomoći im da pametnije odlučuju pri kupnji. Da bi se to postiglo, na popis zabranjenih poslovnih praksi u Europskoj uniji dodaju se brojne problematične marketinške strategije povezane s manipulativnim zelenim marketingom i prijevremenim zastarijevanjem proizvoda.

Stop "greenwashingu"

Iz Europskog parlamenta prije svega ističu da se novim pravilima nastoji uvesti red u označivanje proizvoda tako što se zabranjuje upotreba općih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš. Natpisi kao što su "prihvatljiv za okoliš", "prirodan", "biorazgradiv", "klimatski neutralan" i "ekološki" neće se smjeti na proizvodima isticati bez dokaza.

Reguliraju se i oznake održivosti zbog zabluda koje uzrokuje njihova nekontrolirana upotreba bez usporedivih podataka. Ubuduće će biti dopuštene samo oznake održivosti koje su uvela javna tijela ili se temelje na službenim programima certificiranja. Istom se direktivom zabranjuju tvrdnje da proizvod ima neutralan, smanjen ili pozitivan utjecaj na okoliš temeljene na (često upitnim) kompenzacijama štetnih emisija kupovinom ugljičnih kredita.

Naglasak na trajnosti

Drugi je važan cilj nove direktive usmjeriti pozornost proizvođača i potrošača na trajnost proizvoda. U budućnosti će informacije o jamstvu morati biti vidljivije, a uvodi se i nova usklađena oznaka kako bi se istaknuli proizvodi s duljim jamstvenim rokom.

Zabranjuju se neutemeljene tvrdnje o trajnosti (npr. da će stroj za pranje rublja izdržati 5.000 ciklusa pranja ako to nije istina u normalnim uvjetima), upozorenja za zamjenu potrošnog materijala prije nego što je to istinski nužno (što je, primjerice, često slučaj kod pisača) i neistinite tvrdnje da se proizvodi mogu popraviti.

Direktivu sada još treba usvojiti Vijeće, nakon čega će ona biti objavljena u Službenom listu Europske unije. Nakon toga će države članice imati 24 mjeseca da je prenesu u nacionalno pravo.