U tijeku je e-mail telefonska i phishing kampanja usmjerena prema institucijama RH

Hrvatski Zavod za sigurnost informacijskih sustava upozorio je kako je u tijeku sofisticirana phishing kampanja usmjerena prema državnim tijelima, s ciljem prijenosa novčanih sredstava

Sandro Vrbanus subota, 1. kolovoza 2020. u 10:26

Zavod za sigurnost informacijskih sustava (ZSIS) zaprimio je prijavu sofisticirane phishing kampanje koja je ponovno usmjerena prema državnim tijelima, objavljeno je na njihovim stranicama. Cilj kampanje je, kao i obično, stjecanje novčanih sredstava prijevarom.

Za razliku od uobičajenih phishing kampanja koje se najčešće odvijaju isključivo putem elektroničke pošte, ova kampanja obuhvaća dva komunikacijska kanala: elektroničku poštu i telefonsku komunikaciju.

Kontakti telefonom i mailom

Kampanja najčešće započinje telefonskim pozivom iz inozemstva prema posebno odabranom djelatniku koji je u mogućnosti provesti financijsku transakciju (najčešće zaposlenici u odjelu računovodstva i financija). Pozivatelj se najčešće predstavlja kao zaposlenik globalnog odvjetničkog ureda koji govori u ime visokopozicionirane osobe u organizaciji te od djelatnika zahtijeva njegovu e-mail adresu kako bi mu proslijedio navodne povjerljive dokumente.

Prije ili nedugo nakon takvog telefonskog poziva, napadači ciljanom djelatniku šalju e-mail s istim informacijama. U poruci pošiljatelj obavještava djelatnika da će ga kontaktirati osoba iz inozemstva povodom tajne, žurne i vrlo osjetljive financijske transakcije koja se mora provesti u što kraćem roku.

Na sličan način "pao" i Twitter

Djelatnik također može zaprimiti druge poruke elektroničke pošte u kratkom vremenskom razdoblju od navodnog odvjetničkog ureda, čime napadači žele stvoriti osjećaj žurnosti i ozbiljnosti situacije.

Ovi su napadači skloni i stvarati pritisak prema odabranom djelatniku. Ako on ne odgovara na poruke i pozive dovoljno brzo ili ako počne sumnjati u identitet pošiljatelja, navodna visokopozicionirana osoba sklona je diskreditirati djelatnika te provedbu financijske transakcije "povjeriti drugoj osobi" jer u ovog djelatnika više "nema povjerenja". To može potaknuti djelatnika da, usprkos svojim sumnjama, ipak pristane na provedbu transakcije, opisuju iz ZSIS-a način rada prevaranata.

Sličan ciljani napad (spear phishing) kojem je cilj kompromitirati pojedine osobe i nešto od njih ilegalno dobiti nedavno je iskorišten i za hakiranje Twittera. Njihovi su zaposlenici također bili kontaktirani e-mailom i telefonski, a u konačnici su napadači dobili pristup internim administratorskim alatima i korisničkim računima.