Mozilla je krenula u otvoreni rat s ad trackerima i skriptama za rudarenje

Firefox će uskoro po defaultu blokirati softvere za praćenje korisnika, a stiže i set alata kojim će korisnici moći sami odrediti koliko informacija o sebi žele podijeliti s drugima

Stjepan Bilić ponedjeljak, 3. rujna 2018. u 06:00

Mozilla je krajem prošlog mjeseca putem svog službenog bloga objavila kako kreće u otvoreni rat s ad trackerima i skriptama za rudarenje kriptovaluta. Naime, trenutno se testiraju opcije koje automatski blokiraju softvere pomoću kojeg „treće strane“ dobivaju informacije o vašim navikama surfanja i sadržaju kojeg ste pretraživali, a sve kako bi vam plasirali relevantne oglase.

No, tome bi uskoro trebao stići kraj, jer će Firefox 63 uskoro po defaultu blokirati ad trackere. Također nova inačica Firefoxa dobit će i set alata kojima će svaki korisnik moći točno odrediti koje informacije o sebi želi ili ne želi dijeliti s internetskim stranicama.

Kako navode iz Mozille tu će opciju testirati tijekom rujna korisnici Firefox Nightly inačice i ako se pokaže dobra bit će uvrštena u konačnu inačicu Firefoxa 63 koji bi prema planu 23. listopada trebao krenuti u opticaj. Firefox 65 koji bi svjetlo dana trebao ugledati početkom 2019. godine (u siječnju) ići će i korak dalje – blokirat će pristup podatkovnoj memoriji i tako onemogućiti internetskim stranicama pohranjivanje kolačića.

Druga pošast koja je u zadnje vrijeme poharala brojne internetske stranice su skripte pomoću kojih njihovi autori uz snagu vašeg računala rudare kriptovalute za svoj račun. Tome će, kao i trackerima koji pokušavaju doznati vaše otiske prstiju ne bi li vas putem njih uspješno identificirali, također doći kraj u skorije vrijeme. Detaljnije informacije o Mozillinim planovima za Firefox možete saznati ovdje.

Inače, istraživanje iz svibnja ove godine koje je proveo Ghostery pokazalo je kako 55,4% ukupnog vremena prilikom učitavanja neke internetske stranice zapravo se potroši na učitavanje ad trackera koji potom prate korisnikove navike te potom prikupljene podatke prosljeđuju dalje oglašivačima.

Također istraživanje iz 2016. pokazalo je kako 75% najpopularnijih internetskim stranica u svijetu imalo neki od trackera koji prikupljaju podatke o posjetiteljima. Ako mislite da je ovakva situacija bila oduvijek – nije. Davne 1998. godine kada je Internet još bio na svom početku, samo je 5% internetskih stranica imalo trackere.