Želite li da jedna super-aplikacija zamijeni desetak pojedinačnih koje koristite svakodnevno?

Koncept super-aplikacija - platformi koje nude više usluga unutar jedne aplikacije - širi se diljem svijeta. Trend koji su uspostavile azijske platforme poput WeChatа i Graba, sada utječe na tehnološki razvoj u drugim regijama svijeta

Bug.hr ponedjeljak, 9. lipnja 2025. u 01:34

Vizija sveobuhvatnih aplikacija, koju već dulje najavljuje Elon Musk kroz projekt X, ukazuje na budućnost u kojoj korisnici pristupaju različitim uslugama kroz jednu platformu. Razdrobljeni ekosustav aplikacija u SAD-u značajno se razlikuje od integriranih modela u Kini i jugoistočnoj Aziji. Europska raznolikost pak otežava stvaranje jedinstvene platforme.

Azijska osnova super-aplikacija

WeChat, pokrenut u Kini 2011. godine, preobražen je od aplikacije za razmjenu poruka u sveobuhvatan ekosustav koji služi više od milijardu korisnika. Platforma pruža usluge od plaćanja i financijskih transakcija do rezervacije zdravstvenih usluga i društvenih mreža. Grab i Gojek u jugoistočnoj Aziji proširili su svoje usluge pozivanja vozila na dostavu hrane, digitalna plaćanja i različite druge funkcije. Ove platforme uspostavile su standarde za mogućnosti super-aplikacija stvarajući integrirano korisničko iskustvo.

Bliski istok: buja tržište super-aplikacija

Odnedavna se kineski model širi i na Bliski istok, plodno tržište za razvoj super-aplikacija zbog visoke stope prodora pametnih telefona i širenja digitalne infrastrukture. Tvrtke poput Careema, Talabata i Botima proširuju svoje usluge na pozivanje vozila, dostavu hrane, digitalne novčanike i plaćanje komunalnih usluga.

Careem, koji je Uber preuzeo za 3,1 milijardu dolara 2019. godine, diversificirao je svoje poslovanje izvan izvorne usluge pozivanja vozila. Tvrtka sada nudi dostavu hrane, plaćanja i usluge čišćenja. Careem PAY, digitalni novčanik tvrtke, postao je najpreuzimanijem novčanikom na Bliskom istoku, što odražava rastući prihvat fintech rješenja u regiji. Talabat i Botim slijede slične strategije širenja kako bi stvorili sveobuhvatne potrošačke platforme.

Europska perspektiva: ograničeni napredak

Europa zaostaje u utrci za super-aplikacijama unatoč nastojanjima nekoliko ključnih igrača. Revolut se pozicionirao kao najbliži europski ekvivalent super-aplikacije s 50 milijuna korisnika i 54 proizvoda koji pokrivaju bankarstvo, trgovanje kriptovalutama, putno osiguranje i čak poslovno bankarstvo. Klarna, Bolt i Lydia također su pokazali namjere postavljanja super-aplikacija, pri čemu su tri od četiri kompanije koje su fintech startupovi.

Europska raznolikost, iako kulturno bogata, predstavlja izazov za super-aplikacije. Kontinent je mozaik jezika, kultura i regulacijskih okvira, što otežava stvaranje jedinstvene platforme. GDPR i druge stroge regulative dodatno usložavaju razvoj, dok je tržište već zasićeno specijaliziranim aplikacijama koje dominiraju pojedinačnim područjima.

Yandex Go pozicionira se kao potencijalno prva europska super-aplikacija koja kombinira ključne aspekte prijevoza i dostave na zahtjev. Međutim, stručnjaci smatraju da Europa neće vidjeti jednu dominantnu super-aplikaciju poput WeChatа u bliskoj budućnosti.

Američko tržište: još uvijek razdrobljeno

Elonova Muskova vizija "sve-u-jednom" aplikacije, nazvane "X", želi riješiti postojeću razdrobjenost. Koncept uključuje kombiniranje društvenih mreža, razmjene poruka, plaćanja i drugih usluga u jedinstveno iskustvo. Međutim, postizanje ove integracije na američkom tržištu susreće se s izazovima uključujući regulacijske zahtjeve i ustanovljena ponašanja potrošača.

Američkim platformama dominira razdrobljeni ekosustav aplikacija. Iako postoje dominantne platforme u specifičnim sektorima - Uber za pozivanje vozila, DoorDash za dostavu hrane i Venmo za digitalna plaćanja - nijedna platforma ne integrira ove usluge.

Američki kandidati: strategija s potencijalom

SAD ima doduše potencijalne kandidate za super-aplikacije. Uber se transformira u "super-aplikaciju za životni stil" s uslugama koje nadilaze transport i radi na stvaranju zatvorene poslovne petlje koja usmjerava korisnike u druge Uber kanale. Amazon aplikacija postala je sveobuhvatan ekosustav koji dominira e-trgovinom, zabavom i pametnim domom kroz usluge poput Prime Video streaming servisa i Amazon Fresh kupovine namirnica.

PayPal je pokrenuo vlastitu verziju super-aplikacije još 2021. godine koja omogućuje korisnicima kupovinu, slanje novca i upravljanje financijama unutar jedne aplikacije. Walmart se također pozicionira za status super-aplikacije kroz svoj "Connect" koncept koji kombinira fizičke trgovine s digitalnim uslugama.

Savjetnici Deloittea predviđaju super-aplikacije u zapadnim zemljama, ali tvrde da neće postojati jedna dominantna super-aplikacija poput WeChatа u bliskoj budućnosti.