Proširena stvarnost dokazano pomaže starijima. Zašto su onda aplikacije dizajnirane za mlade?

Studija koja istražuje upotrebu proširene stvarnosti za podršku starijim osobama otkriva da korisničko sučelje često samo zbunjuje ljude starije od 50 godina

Mladen Smrekar četvrtak, 24. lipnja 2021. u 20:05

Proširena stvarnost (AR) spremna je revolucionirati način na koji ljudi izvršavaju bitne svakodnevne zadatke, no starije odrasle osobe - koje imaju puno koristi od tehnologije - bit će isključene iz upotrebe, osim ako se više razmišlja o dizajniranju softvera koji za njih ima smisla.

Upravo ta tema bila je u fokusu istraživanja znanstvenika sa Sveučilišta Bath i humanitarne organizacije Designability. Njihov rad dobio je posebno priznanje na ovogodišnjoj Human Computer Interaction Conference (CHI2021), najvećoj svjetskoj konferenciji te vrste.

Tehnologiju treba razumijeti

Studija zaključuje da će stariji od 50 godina vjerojatnije biti uspješni u izvršavanju zadataka potaknutih AR-om pod uvjetom da im se zadaci objasne pomoću demonstracije umjesto češće korištene strelice ili nekog drugog vizualnog pomagala. Nažalost, primjećuju istraživači, mnogi proizvođači AR softvera ne razmišljaju previše o potrebama i sklonostima starijih.

Dizajneri proširene stvarnosti stvari bi češće trebali sagledavati iz perkspektive starijih ljudi
Dizajneri proširene stvarnosti stvari bi češće trebali sagledavati iz perkspektive starijih ljudi

"Ne možemo očekivati ​​da će ljudi imati koristi od AR tehnologije ako ne mogu slijediti upute", upozoravaju istraživači u svom radu. "AR tehnologija ima velik potencijal za poboljšanje života starijih, ali većina AR dizajnera malo ili nimalo ne razmišlja o ovoj populaciji."

Sudionici istraživanje trebali su podizati, spuštati, otvarati i zatvarati 3D oblike na ploči, pridržavajući se različitih vizualnih uputa, prikazanih na prijenosnom računalu na kojem je pokrenuta AR aplikacija.

Kad su pratili uputstva koja im pokazuje "duh", ruka koja pomiče stvari po ekranu, oni su zadatke obavljali dvostruko brže i dvostruko preciznije nego kad su koristili druge vrste objašnjenja. Sudionici su komentirali da se mogu povezati s rukom i da im je to bilo jasnije od ostalih vizualnih poticaja.

Demonstracije tri druge "augmentacije" - u obliku strelica, prozirnog duha predmeta i pulsirajućeg prozirnog duha - samo su zbunjivale sudionike ispitivanja i usporavale njihove reakcije.


Demencija i problemi s pamćenjem

Istraživači predviđaju da će AR tehnologija uskoro biti usvojena kako bi pomogla ljudima da shvate kako je to živjeti s kognitivnim oštećenjima poput demencije. Arhitektima interijera mogla bi pomoći da preurede domove za starije osobe kako bi se spriječili česti padovi, a smanjit će i broj pogrešaka povezanih s navigacijom u automobilskim sustavima, vjeruju istraživači.

Stariji ljubi brfže usvajaju nove tehnologije uz pomoć "duha" koji im pokazuje što trebaju učiniti
Stariji ljubi brfže usvajaju nove tehnologije uz pomoć "duha" koji im pokazuje što trebaju učiniti

Ogroman je potencijal AR tehnologije koja se koristi za pomoć osobama s demencijom i drugim poteškoćama s pamćenjem. Korištenjem AR-a zadaci poput pripreme hrane, pranja ruku ili spravljanja šalice čaja može se podijeliti u pojedinačne korake, a svaki korak jednostavno i jasno predstaviti na ekranu ili AR naočalama. Proširena stvarnost istražuje se i kao dijagnostički alat za otkrivanje ranih znakova kognitivnog pada i ranije dijagnosticiranje demencije.


Treba misliti i na starije

Mnogi su se ljudi prvi put susreli s proširenom stvarnoću 2016. godine kad se svijet zaludio igrom Pokémon Go. Ova AR-poboljšana igra omogućila je igračima da koriste ekrane svojih pametnih telefona kako bi pokemone otkrili u stvarnom svijetu.

Pokémon Go, igra koja je mnogima približila proširenu stvarnost
Pokémon Go, igra koja je mnogima približila proširenu stvarnost

Proširena stvarnost sve se više koristi u medicini, proučavanju kulturne baštine, industrijskoj montaži, ali i unutar vlastita četiri zida. AR ćemo ubrzo koristiti za sve, od popravljanja vlastitih perilica rublja do provjere koja nam je stanica tramvaja bliža mjestu na kojem se trenutno nalazimo dok šećemo ulicom.  

Pa zašto su starije odrasle osobe izostavljene iz AR istraživanja? Dizajnerima je često teško dokučiti kako razmišljaju ljudi koji se ne koriste nekom tehnologijom. Stoga oni više brinu o estetici aplikacije nego o jednostavnosti upotrebe za sve. A to krši bitno načelo upotrebljivosti: ne biste trebali čitati priručnik da biste postigli ono što pokušavate postići, upozoravaju istraživači u svom radu.