Poletio je prvi Airbus A380 pogonjen gorivom od rabljenog jestivog ulja

Održivo avionsko gorivo testira se u Airbusu, a njime su uspješno napajani motori najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu, Airbusa A380 u pokusnom letu održanom prošloga tjedna

Sandro Vrbanus četvrtak, 31. ožujka 2022. u 12:31

Airbus nastavlja sa svojom inicijativom s ciljem održivosti avijacije, pa osim razvoja zrakoplova na vodik testira i klasični pristup – zamjenu postojećeg avionskog goriva onim ekološki održivim. Nakon što su slična rješenja već testirali na modelima A350 i A319 Neo prošle godine, sada je došao red i na najveći putnički zrakoplov na svijetu, A380.

25. ožujka uspješno je obavljen prvi pokusni let ovog zrakoplova u francuskom Toulouseu, tijekom kojega je zrakoplov, uz klasično, koristio i 100% održivo avionsko gorivo (sustainable aviation fuel, SAF). Pokusni je let trajao oko tri sata, pri čemu je jedan od četiri motora Airbusa A380 radio isključivo na održivom gorivu.

Let na otpadnim mastima i uljima

Za pokusne letove bit će iskorišteno oko 27 tona ovog goriva, čiji je proizvođač francuska kompanija TotalEnergies. Njihovo SAF gorivo izrađeno je od biljnih ulja tipa HEFA (hidroprocesirani esteri i masne kiseline), bez dodanog sumpora ili aroma. Primarno je ovo gorivo dobiveno iz rabljenog jestivog ulja i drugih otpadnih masti, kažu iz Airbusa.

Airbusov put ka održivom avioprijevozu
Airbusov put ka održivom avioprijevozu

Tijekom prvog uspješnog leta prikupljani su podaci iz motora, a u tisuću parametara koji su bilježeni piloti i inženjeri za sada nisu primijetili da se motor na ovom gorivu ponašao bilo kako drugačije od ostalih. Ohrabreni ovim rezultatom, u Airbusu su obavili i dodatni test, u kojem je A380 koristio održivo gorivo i prilikom polijetanja i slijetanja.

Povećanje korištenja održivog SAF goriva ostaje jedan od glavnih načina kojima bi avioindustrija mogla ostvariti svoju ambiciju te postati ugljično neutralna do 2050. godine. Uvođenje ekoloških goriva trebalo bi biti zaslužno za negdje između 53% i 71% smanjenja ugljičnih emisija do navedenog roka. Svi Airbusovi modeli u ovom su trenutku certificirani za let s mješavinom, koja u klasičnom kerozinu može sadržavati do 50% održivog goriva. Do kraja ovog desetljeća kompanija ima cilj certificirati svoje zrakoplove za let na 100% održivom gorivu.