Rusi sada proizvode svoje dijelove za zrakoplove koje su ostavili u svojoj zemlji

Gotovo 500 zrakoplova koji su putem leasinga bili korišteni u Rusiji, a vlasnici su im kompanije iz zapadnih zemalja, zadržani su i registrirani u toj zemlji iako je onemogućeno daljnje otplaćivanje leasinga. Sada im već polako nedostaje dijelova

Sandro Vrbanus nedjelja, 12. lipnja 2022. u 15:25

Nastavlja se saga o više stotina putničkih zrakoplova koje je Rusija, nakon uvođenja zapadnih sankcija, odlučila prisvojiti (s tim da bi oni i dalje otplaćivali najam, ali zbog sankcija to im je onemogućeno). Njihovim je unajmiteljima, koji su ih prije invazije na Ukrajinu koristili na temelju leasinga, omogućeno da zrakoplove registriraju kao svoje i upišu ih u tamošnji registar. To im je omogućilo nastavak letova unutar Rusije, ali nije riješilo drugi problem – održavanje.

Još tada je bilo jasno kako će s vremenom zrakoplovi, za koje se ne mogu nabaviti originalni rezervni dijelovi i oprema za servisiranje, postati velik problem za održavanje, nastave li se zapadne sankcije. Sankcije su i dalje na snazi, pa tvrtke koje održavaju zrakoplove, primarno proizvođača Boeinga i Airbusa, više ne mogu nabaviti potrebne dijelove.

"Uradi sam" servis

No, Rusija im je ponudila moguće rješenje. Tijekom travnja i svibnja, ruska agencija za avijaciju Rosavijacija je za pet tamošnjih kompanija izdala odobrenja, kako bi one smjele obavljati popravke, modifikacije, manje tehničke promjene, kao i izmjene službene dokumentacije na zapadnim zrakoplovima. Još šest kompanija iste je dozvole zatražilo, ali za sada ih nisu dobile, pišu ruski mediji.

📷 Bartlomiej Mostek, pxhere
Bartlomiej Mostek, pxhere

Ovakva je odluka, kažu, bila očekivana nakon što je Kina odbila Rusiji prodavati rezervne dijelove za zapadne marke zrakoplova. Potom je Ruskoj Federaciji ostalo nabavljati ih od Turske ili Indije, ili ih, pak, početi proizvoditi lokalno. Za početak, čini se kako će kompanije s novim dozvolama početi održavanje interijera zrakoplova provoditi sa svojim, zamjenskim, dijelovima, kao što su sjedala, dijelovi kabine ili potrepštine u avionskoj kuhinji.

Nastavi li se situacija sa sankcijama, a pritisak da se zrakoplovi održe aktivnima ostane jednak kao i do sada, moguće je da će se pristupiti i servisiranju bitnijih i kompleksnijih dijelova zrakoplova sa zamjenskim materijalima i dijelovima iz vlastite proizvodnje. Vrate li se ovakvi zrakoplovi ikada svojim izvornim vlasnicima, vrlo je vjerojatno da će situacija s njihovim održavanjem i sljedivošću dijelova biti kaotična, pa će im i tržišna vrijednost biti značajno umanjena. Veliko je pitanje i bi li takvi zrakoplovi uopće mogli dobiti plovidbene dozvole izvan Rusije.