Rusija odlučila: svi zrakoplovi kupljeni na leasing ostaju u toj zemlji

Državna intervencija omogućila je korisnicima zrakoplova da ih registriraju kao svoje, čime su ih praktički prisvojili. Najveći davatelj zrakoplova u zakup već traži milijarde od osiguranja zbog gubitka imovine

Sandro Vrbanus petak, 1. travnja 2022. u 10:28

Početkom ruske invazije na Ukrajinu započeli su i veliki problemi za sve koji s ovim zemljama posluju. U vrlo neobičnoj su se situaciji našle kompanije koje su ruskim avioprijevoznicima davale putničke zrakoplove na leasing, budući da su sankcije Europske unije i SAD-a dovele do toga da ti zrakoplovi više ne smiju ostati u zakupu u Rusiji. O problemu repatrijacije više stotina zrakoplova pisali smo početkom prošlog mjeseca, kada im sudbina još nije bila poznata.

Ostaju gdje jesu

Kako je prošao ožujak, a s njime i rok za povrat zrakoplova vlasnicima, poznato je i što će se dogoditi s avionima koji u međuvremenu nisu vraćeni – prema odluci ruskih vlasti, oni će ostati u toj zemlji, u posjedu aviokompanija koje su ih unajmile. Nakon neminovnog, sankcijama uvjetovanog, raskidanja svih ugovora o leasingu između ruskih i zapadnih kompanija, ostalo je mnogo nepoznanica.

Irska i Bermuda, zemlje u kojima je velika većina od preko 700 ovakvih zrakoplova bilo registrirano, odmah su im ukinule svoje certifikate i dozvole za let. Na to je Rusija reagirala novim zakonom koji je dozvolio aviokompanijama da takve, tuđe, zrakoplove upišu u ruski registar kao svoje te im tako omoguće legalni nastavak letenja (barem u ruskom zračnom prostoru). Ovaj zakon nije u skladu s međunarodnim pravilima, no Rusiju to nije omelo da ga počne primjenjivati.

Prisvojili gotovo 500 zrakoplova

U trenucima raskida ovih ugovora 78 zrakoplova bilo se našlo izvan Rusije, pa su ih vlasnici tamo i zaplijenili. U Rusiji je u konačnici ostalo između 400 i 500 zrakoplova uzetih na leasing, a tamošnji zamjenik premijera Jurij Borisov ovoga je tjedna potvrdio da su svi oni već upisani u lokalni registar i da će trajno ostati u toj zemlji. Ukupna vrijednost ovako posvojenih zrakoplova procjenjuje se na više od 10 milijardi dolara.

Upitno je samo koliko će i kako moći zaista letjeti, budući da se radi o zrakoplovima proizvođača Airbusa i Boeinga, koji zbog sankcija Rusiji ne smiju prodavati rezervne dijelove niti pružati usluge održavanja.

Putin najavio subvencije

Ruski predsjednik Vladimir Putin javno je poručio kako su ugovori sklopljeni "s neprijateljskim državama koje su prekršile ugovorne obveze", pa da stoga ruske kompanije leasing više ne moraju plaćati. Najavio je i kako će država domaćim avioprijevoznicima dati pomoć od 100 milijardi rubalja kako bi se lakše nosile sa sankcijama, a sad domaći avioprijevoz bit će subvencioniran do kraja godine.

Istodobno, najveća svjetska zrakoplovna leasing kompanija AerCap, kojoj je u Rusiji sada ostalo preko stotinu zrakoplova, od osiguravajuće kuće zatražila je isplatu 3,5 milijardi dolara zbog gubitka imovine. Od 135 aviona kupljenih na leasing, uspjeli su u svoj posjed prije stupanja sankcija na snagu vratiti tek njih 22.