Hubble se vratio u standardni režim rada nakon dvotjedne pauze

Kvar na jednom od žiroskopa nakratko je bio povod za stavljanje vremešnog svemirskog teleskopa u sigurni režim rada, no problemi su sada riješeni i znanstvena se misija može nastaviti

Sandro Vrbanus subota, 9. prosinca 2023. u 17:05

NASA je izvijestila da je ovoga petka, 8. prosinca, ponovno stavila svemirski teleskop Hubble u redovni režim rada. Teleskop je 23. studenoga ušao u sigurni način rada, zbog opetovanih anomalija u radu jednog od njegovih triju žiroskopa, pa su tijekom protekla dva tjedna znanstvena promatranja bila zaustavljena. No, kontrola misije sada javlja da je svemirski teleskop "potpuno zdrav" i da može nastaviti s radom.

Sve po starom

U funkciji su ponovno sva tri žiroskopa, dva znanstvena instrumenta (kamere) već su pokrenuta, dok se pokretanje dvaju spektrografa očekuje nešto kasnije ovoga mjeseca. Tako će Hubble, gotovo 34 godine nakon lansiranja i gotovo 15 godina nakon posljednje servisne misije, obavljene Space Shuttleom 2009. godine, nastaviti astronomima davati vrijedne informacije o svemiru. Za sada u NASA-i nema zabrinutosti da bi vremešni žiroskopi uskoro mogli potpuno prekinuti Hubbleov rad.

Hubble je u orbitu ispušten 1990. godine sa Space Shuttlea Discovery

Orbitalni teleskop, naime, ima šest žiroskopa, od kojih su tri već zakazala od posljednjeg "servisa". Izvorno je projektiran kako bi radio s njih tri, ali su stručnjaci, potaknuti zatajenjem pojedinih primjeraka, osmislili način da Hubble ostane u funkciji i korištenjem samo jednog od tih instrumenata. Navigacija i orijentacija teleskopa u tom bi se slučaju oslanjale na inercijske podatke iz njega, ali i dodatne podatke prikupljene iz magnetometara te senzora koji mogu odrediti položaj Sunca i zvijezda.

Nova servisna misija

Ipak, u NASA-i i dalje razmataju opciju pokretanja nove servisne misije. Ona bi imala dvostruki cilj – posjetiti Hubble i zamijeniti dotrajali hardver, ali i "pogurati" teleskop u nešto višu orbitu. Hubble je, naime, bio lansiran u orbitu na visinu od 600 kilometara, ali je s vremenom "pao" na sadašnjih prosječnih 520 kilometara. Tim tempom, sredinom 2030-ih godina mogao bi doći do prvih gušćih slojeva atmosfere i tamo izgorjeti. Podizanje orbite zaustavilo bi polagano propadanje Hubbleove orbite, što znači da bi mu se životni vijek produžio za 15 do 20 godina.

Prošle je godine NASA u suradnji sa SpaceX-om najavila izradu studije izvodivosti takvog pothvata. SpaceX je čak bio ponudio da tu misiju za NASA-u nekom od svojih raketa i svemirskih letjelica odradi besplatno. Studija je trebala biti dovršena ove, ali će se vjerojatno protegnuti i na početak sljedeće godine, kada bismo mogli doznati i njezine zaključke.