Svemirski teleskop James Webb spreman je za lansiranje, čim vremenski uvjeti dozvole

Novi NASA-in teleskop koji će snimati tajne dubokog svemira nakon više od dva desetljeća je spreman za rad. Sada se samo čekaju povoljni vremenski uvjeti za lansiranje rakete iz Francuske Gvajane

Sandro Vrbanus srijeda, 22. prosinca 2021. u 13:42

Ambiciozni, skupi i dugotrajni plan projektiranja, izgradnje i lansiranja svemirskog teleskopa James Webb trebao bi završiti ovih dana, nakon čega će započeti ono što su inženjeri i znanstvenici pripremali više od dvadeset godina – promatranje najudaljenijih predjela svemira u infracrvenom spektru. Nakon više godina odgađanja, dorada, preinaka i planiranja, Webbov teleskop napokon je prošloga mjeseca stigao u Europsku svemirsku luku u Francuskoj Gvajani, odakle bi u narednim danima trebao napokon biti lansiran u svemir.

Ovaj sofisticirani instrument postavljen je na vrh rakete Ariane 5, ponovno ne bez problema. U tom procesu došlo je do popuštanja jednog zatezača, pa je teleskop bio neplanirano prodrman – što je datum lansiranja prebacilo s izvorno planiranog 18. na 22. prosinca. Potom je, nakon podizanja teleskopa u vertikalni položaj i spajanja s raketom, otkriven i manji komunikacijski problem. Njegovo otklanjanje također je uzelo nešto vremena, pa je stoga datum lansiranja "skliznuo" na Badnjak, 24. prosinca.

Božićni spektakl

Kako se taj datum približava, meteorološke su prognoze za njega sve točnije. One su pokazale da se na Badnjak očekuju presnažni vjetrovi u visokim dijelovima atmosfere, koji bi mogli omesti normalno lansiranje. Dakako – datum je ponovno promijenjen, i u ovom trenutku se planira kako će svemirski teleskop James Webb biti lansiran na Božić.

Trebalo bi se to dogoditi iza 13 sati po hrvatskom vremenu. Ne dogodi li se nešto nepredviđeno s tehničke ili meteorološke strane, astronomi diljem svijeta dobit će, dakle, jedinstven božićni poklon – mogućnost promatranja dijelova svemira koje nikada do sada nisu mogli vidjeti, kao i snimanja detalja iz atmosfere brojnih egzoplaneta, o kojima će Webb otkriti vjerojatno mnogo nepoznatih činjenica.

Datum lansiranja trebao bi biti finalno potvrđen u četvrtak. Do tada, pogledajte holivudski trailer koji je NASA pripremila za najavu ove misije: