Zemlja dobila novi prirodni mini-mjesec

Osim poznatog nam dugotrajnog i velikog Mjeseca, Zemlja si je nedavno "uhvatila" jedan novi, daleko manji asteroid koji joj je privremeno "zapeo" u njezinoj orbiti

Sandro Vrbanus četvrtak, 27. veljače 2020. u 16:00

Naš planet od vrlo rane faze svojeg postojanja ima prirodni mjesec – i to onaj koji smo, prigodno, nazvali Mjesec. U našem Sunčevom sustavu postoji preko dvije stotine do sada pronađenih svemirskih tijela koja se ponašaju poput mjeseca, tj. kruže oko planeta, a najviše ih je, očekivano, oko najvećih, Saturna i Jupitera. Zemlja je tu oduvijek bila iznimka jer jedina od planeta ima samo jedan mjesec, ali prema novim opažanjima to više nije tako, barem privremeno.

Znanstvenici iz zvjezdarnice Catalina Sky Survey sa sveučilišta Arizona 19. veljače zamijetili su taman i malen objekt kako se brzo kreće nebom. Obilježili su ga nazivom 2020 CD3 i predali drugim zvjezdarnicama da potvrde njegovu putanju. Nakon još šest mjerenja izračuni su pokazali da je ovaj objekt u orbiti oko Zemlje – i to već oko tri godine.

Privremeni mjesec

Prema objavljenim podacima radi se o asteroidu koji se našao u blizini Zemlje i ona ga je svojom gravitacijom privremeno "zarobila" u orbiti. Prva mjerenja pokazala su da ovaj novi "mini-mjesec" ima promjer negdje između 1,9 i 3,5 metara, da mu na orbitu ne utječu solarni vjetrovi, te da se njegova pojava ne može povezati ni s jednim drugim umjetnim predmetom (dakle, vjerojatno nije riječ o komadu svemirskog otpada).

Orbita 2020 CD3 oko Zemlje. Siva kružnica označava orbitu Mjeseca

Za jedan obilazak Zemlje treba mu 47 dana, putanja mu je ovalna i izdužena te značajno šira od orbite kojom se kreće naš dobri, stari Mjesec.

Ovo je tek drugi ovakav objekt koji je privremeno postao Zemljin mjesec, a da su ga znanstvenici otkrili. Prvi je otkriven 2006. godine, nazvan je bio 2006 RH120, a prije nego je iz orbite izletio odradio je oko četiri pune orbite u trajanju od po tri mjeseca. Na koncu je u lipnju 2007. napustio orbitu i ponovno postao asteroid.

Ista sudbina vjerojatno očekuje i ovaj novi privremeni mjesec. Naime, orbita mu je nepravilna i nestabilna, tako da se očekuje da se uskoro vrati u lutanje Sunčevim sustavom.