Zrcala teleskopa James Webb fokusirana su u jednu točku

NASA je objavila kako svemirski teleskop James Webb sada vidi čistu sliku, a svih osamnaest segmenata njegovog primarnog zrcala reflektiraju svjetlost u istu točku na sekundarnom zrcalu

Sandro Vrbanus subota, 26. veljače 2022. u 12:56

Priča o višetjednom procesu fokusiranja zrcala najnaprednijeg svemirskog teleskopa u povijesti, svemirskog teleskopa James Webb, dobila je i treći nastavak. Nakon slanja prvog "selfija" i slike sa zrcala koja je pokazala 18 raštrkanih točkica, pa potom njihovog dovođenja u željenu šesterokutnu formaciju, sada je obavljen i treći korak. NASA je objavila da su slike sa svakoga od osamnaest segmenata poravnate u samo jednu točku, rezultat čega je vidljiv na naslovnoj fotografiji.

Kako bi se došlo do toga, kontrola misije prvo je morala zasebno fokusirati svaki od segmenata, prilagoditi položaj sekundarnog zrcala kroz precizne malene pomake, i tako poništiti postojeće greške u poravnanju. Proces su slikovito prikazali kratkim gifom koji uspoređuje stanje slike s teleskopa prije i poslije ovog fokusiranja.

Po završetku poravnanja individualnih segmenata uslijedio je velik korak fokusiranja slike iz svih njih na jednu točku, kako bi svi oni davali sliku na isto mjesto unutar senzora NIRCam (kamere koja snima svemir u bliskom infracrvenom spektru). Poravnavanje je odrađivano za po šest segmenata istodobno, a rezultat je samo jedna slika jedne zvijezde, umjesto njih osamnaest.

Podsjetimo, za pokusni je rad odabrana zvijezda HD 84406 iz konstelacije Velikog medvjeda, iz razloga što ju je lako identificirati i nije okružena zvijezdama sličnog sjaja.

Fokusirane točke u šesterokutnom rasporedu

"I dalje imamo mnogo posla za odraditi, ali smo sve zadovoljniji s rezultatima koje vidimo", poručili su iz svemirskog centra Goddard, odakle se upravlja optičkim instrumentima teleskopa Webb. Proces uštimavanja ima ukupno sedam koraka, tri od kojih su sada završeni. No, iako se čini da je slika samo jedna, iz kontrole misije kažu da se segmenti i dalje ponašaju kao zrcala različitih, a ne jednog teleskopa.

Kako bi se oni u potpunosti uskladili, potrebno će biti smanjiti grešku među njima s razinom preciznosti koja je manja od valne duljine promatrane svjetlosti. U četvrtoj fazi pristupit će se preciznom vertikalnom namještanju segmenata kako bi točka, prikazana na naslovnoj slici, postala sve oštrija. Ova faza potrajat će nekoliko tjedana.