Pametnim automobilima nedostaje socijalna inteligencija u prometu

Autonomna vozila ne razumiju društvene kodekse koji ljudskim vozačima dopuštaju da odluče hoće li nekome dati prednost ili nastaviti vožnju

Mladen Smrekar četvrtak, 1. lipnja 2023. u 08:06
Sposobnost navigacije u prometu temelji se na mnogo više detalja od prometnih pravila 📷 freepik
Sposobnost navigacije u prometu temelji se na mnogo više detalja od prometnih pravila freepik

Trebam li ići ili dati prednost? Odgovor na jedno od osnovnih pitanja u prometu ljudi obično daju brzo i intuitivno, jer se oslanja na društvene interakcije uvježbane od trenutka kad počnemo hodati. S druge strane, samovozeći automobili zasad imaju velikih problema s takvim odlukama, pokazalo je istraživanje Odsjeka za računalne znanosti Sveučilišta u Kopenhagenu. Studija, izrađena uz pomoć kolega sa sveučilišta u Stockholmu i Linköpingu te londonskog Kings Collegea, nedavno je predstavljena na CHI konferenciji o ljudskim faktorima u računalnim sustavima 2023, gdje je osvojila nagradu za najbolji rad.

Razumijevanje društvenih interakcija trebalo bi se koristiti prilikom osposobljavanja pametnih automobila 📷 freepik
Razumijevanje društvenih interakcija trebalo bi se koristiti prilikom osposobljavanja pametnih automobila freepik

Dubinska analiza

Tvrtke kao što su Waymo i Cruise pokrenule su taksi usluge sa samovozećim automobilima u nekim dijelovima SAD-a, a stotinjak tisuća volontera vozi se američkim i kanadskim cestama u Teslinom potpuno samovozećem modelu FSD. No, ističu istraživači, stvarne performanse tih vozila dobro su čuvana poslovna tajna; zbog toga su u istraživanje proveli na dubinskoj analizi 18 sati YouTube snimaka koje su putnici snimili sa stražnjeg sjedala.


Tipičan primjer

Jedan od primjera prikazuje četveročlanu obitelj kako stoji uz rub stambene ulice u Sjedinjenim Državama. Nema pješačkog prijelaza, ali obitelj bi htjela prijeći cestu. Kako se automobil bez vozača približava i usporava, dvije odrasle osobe u obitelji mašu rukama kao znak automobilu da nastavi.

📷 Storyset
Storyset

Umjesto toga, auto se zaustavlja tik do njih na 11 sekundi. Zatim, kad obitelj počne hodati preko ceste, automobil se ponovno počne kretati, zbog čega oni skaču na pločnik, a osoba na stražnjem sjedalu spušta prozor i viče: "Oprostite, samovozeći auto!".


Moć društvenih interakcija

"Sposobnost navigacije u prometu temelji se na mnogo više od prometnih pravila. Društvene interakcije, uključujući govor tijela, igraju glavnu ulogu kad signaliziramo jedni drugima. Ta vještina nedostaje samovozećim automobilima i zato im je teško dosljedno razumjeti kad se trebaju zaustaviti i kad se netko zaustavlja umjesto njih, a to može biti opasno," kažu istraživači. 

U projektiranju samovozećih automobila društveni element uzima zdravo za gotovo 📷 JCOMP
U projektiranju samovozećih automobila društveni element uzima zdravo za gotovo JCOMP

Samovozeći automobili izazvali su i dosta negodovanja stanovnika San Francisca; glavni razlog nezadovoljstvu su prometne gužve i problemi izazvani neadekvatnim reakcijama na druge sudionike u prometu. Potpuni kaos nastaje svaki put kad grad prekrije magla, a to se tamo događa prilično često.   

Tehnologija nije dovoljna

"Problem je u tome što se u projektiranju samovozećih automobila društveni element uzima zdravo za gotovo", smatraju istraživači. "Ne razmišljamo o tome kad sjednemo u automobil i vozimo se – jednostavno to radimo automatski. Ali kad je riječ o dizajniranju sustava, trebate opisati sve što uzimamo zdravo za gotovo i uključiti to u dizajn."

Sama tehnologija stoga nije dovoljna; automobilska industrija morala bi se okrenuti i sociologiji. Razumijevanje društvenih interakcija koje su dio prometa trebalo bi se koristiti za dizajniranje interakcija pametnih automobila s drugim sudionicima u prometu, baš kao što su slična istraživanja pomogla da se poboljša upotrebljivost mobilnih telefona i tehnologije u širem smislu, zaključuju istraživači.