Truba i žmigavac nisu dovoljni: traži se novi način komunikacije s autonomnim vozilima
Proizvođači samovozećih automobila istražuju upotrebu zajedničkog jezika - standardiziranih svjetlosnih obrazaca ili zvukova - koji bi automobilima bez vozača pomogli da svoje namjere najave ljudima

Ideja je logična i razumna. Autonomna vozila još će dugo dijeliti cestu s vozilima kojima upravljaju ljudi, ali i s pješacima i biciklistima. Razvoj standardne komunikacijske metode mogao bi izgraditi povjerenje i smanjiti broj prometnih nesreća koji je u stalnom porastu širom svijeta.
Tehničke smjernice
Neki dogovoreni sustav komunikacije potreban je jer, za razliku od današnjih vozača, autonomna vozila ne mogu uspostaviti kontakt očima s drugim sudionicima u prometu ili im gestikulirati da mogu prijeći cestu.
Programeri samovozećeg sustava Argo.ai pozvali su tako kolege iz drugih tvrtki da usvoje njihove tehničke smjernice za sigurnu interakciju između robotskih automobila i biciklista.
Te smjernice, izrađene u suradnji s Ligom američkih biciklista, pozivaju AV tvrtke da u svoje AI karte ugrade biciklističke staze te da u svoje algoritme ugrade modele tipičnog ponašanja biciklista, poput skraćivanja kuta prilikom skretanja ili zaobilaženja otvorenih vrata automobila.
Samovozeće automobile također treba programirati da usporavaju i stvaraju dodatni prostor kada je nejasno što bi biciklist mogao učiniti, stoji u Argoovim smjernicama.
Dobrovoljna samoprocjena sigurnosti
U međuvremenu, i druge tvrtke pokušavaju pronaći zajednički jezik koji bi se primjenjivao kod svih autonomnih vozila. Tridesetak proizvođača, od Applea i Nvidije, preko BMW-a i Mercedes-Benza, do Toyote i Ubera, u suradnji s američkom Nacionalnom upravom za sigurnost prometa na autocestama promiču "dobrovoljnu samoprocjenu sigurnosti" (Voluntary Safety Self-Assessment) tehnologija svojih autonomnih vozila.
Fordovo sigurnosno izvješće A metter of trust 2.0 opisuje tako bijelu svjetlosnu traku postavljenu blizu vrha vjetrobranskog stakla putem koje bi se moglo komunicirati s pješacima ili biciklistima na način na koji se to inače čini s vozačem za upravljačem. Kompanija surađuje s istraživačima Virginia Tech Transportation Instituta kako bi razvila različite obrasce signala.
Komunikacijski obrasci
U međuvremenu, Zoox, tvrtka koja robotaksije izrađuje po narudžbi, testira vlastite komunikacijske obrasce korištenjem raznih svjetala ugrađenih u automobil. Njihovo vozilo bez klasičnog prednjeg i stražnjeg dijela ima 32 zvučnika koji mogu precizno odaslati zvuk u određenom smjeru kako bi komunicirali s drugim sudionicima u prometu.
Ideja je trubu zamijeniti zvukom namijenjenim točno određenom sudioniku u prometu kako bi se što više povećala njihova sigurnost, kažu u Zooxu. Hoće li se na kraju prihvatiti njihova, Fordova ili neka treća ideja, svejedno, no činjenica da se prometna komunikacija čim prije treba izdići iznad klasične signalizacije crvenog, žutog i zelenog svjetla na semaforu i postaviti nove standarde, prilagođene vremenu, slažu se proizvođači.