Truba i žmigavac nisu dovoljni: traži se novi način komunikacije s autonomnim vozilima

Proizvođači samovozećih automobila istražuju upotrebu zajedničkog jezika - standardiziranih svjetlosnih obrazaca ili zvukova - koji bi automobilima bez vozača pomogli da svoje namjere najave ljudima

Mladen Smrekar srijeda, 8. prosinca 2021. u 11:00

Ideja je logična i razumna. Autonomna vozila još će dugo dijeliti cestu s vozilima kojima upravljaju ljudi, ali i s pješacima i biciklistima. Razvoj standardne komunikacijske metode mogao bi izgraditi povjerenje i smanjiti broj prometnih nesreća koji je u stalnom porastu širom svijeta. 

Tehničke smjernice

Neki dogovoreni sustav komunikacije potreban je jer, za razliku od današnjih vozača, autonomna vozila ne mogu uspostaviti kontakt očima s drugim sudionicima u prometu ili im gestikulirati da mogu prijeći cestu.

Autonomna vozila ne mogu uspostaviti kontakt očima s drugim sudionicima u prometu
Autonomna vozila ne mogu uspostaviti kontakt očima s drugim sudionicima u prometu

Programeri samovozećeg sustava Argo.ai pozvali su tako kolege iz drugih tvrtki da usvoje njihove tehničke smjernice za sigurnu interakciju između robotskih automobila i biciklista.


Te smjernice, izrađene u suradnji s Ligom američkih biciklista, pozivaju AV tvrtke da u svoje AI karte ugrade biciklističke staze te da u svoje algoritme ugrade modele tipičnog ponašanja biciklista, poput skraćivanja kuta prilikom skretanja ili zaobilaženja otvorenih vrata automobila.


Prometna komunikacija čim prije treba postaviti nove standarde, prilagođene vremenu
Prometna komunikacija čim prije treba postaviti nove standarde, prilagođene vremenu

Samovozeće automobile također treba programirati da usporavaju i stvaraju dodatni prostor kada je nejasno što bi biciklist mogao učiniti, stoji u Argoovim smjernicama.

Dobrovoljna samoprocjena sigurnosti

U međuvremenu, i druge tvrtke pokušavaju pronaći zajednički jezik koji bi se primjenjivao kod svih autonomnih vozila. Tridesetak proizvođača, od Applea i Nvidije, preko BMW-a i Mercedes-Benza, do Toyote i Ubera, u suradnji s američkom Nacionalnom upravom za sigurnost prometa na autocestama promiču "dobrovoljnu samoprocjenu sigurnosti" (Voluntary Safety Self-Assessment) tehnologija svojih autonomnih vozila.

U autonomna vozila ugrađen je niz sustava, ali nedostaje osobna komunikacija
U autonomna vozila ugrađen je niz sustava, ali nedostaje osobna komunikacija

Fordovo sigurnosno izvješće A metter of trust 2.0 opisuje tako bijelu svjetlosnu traku postavljenu blizu vrha vjetrobranskog stakla putem koje bi se moglo komunicirati s pješacima ili biciklistima na način na koji se to inače čini s vozačem za upravljačem. Kompanija surađuje s istraživačima Virginia Tech Transportation Instituta kako bi razvila različite obrasce signala.


Komunikacijski obrasci

U međuvremenu, Zoox, tvrtka koja robotaksije izrađuje po narudžbi, testira vlastite komunikacijske obrasce korištenjem raznih svjetala ugrađenih u automobil. Njihovo vozilo bez klasičnog prednjeg i stražnjeg dijela ima 32 zvučnika koji mogu precizno odaslati zvuk u određenom smjeru kako bi komunicirali s drugim sudionicima u prometu.

U Zooxu trubu žele zamijeniti zvukom namijenjenim točno određenom sudioniku u prometu
U Zooxu trubu žele zamijeniti zvukom namijenjenim točno određenom sudioniku u prometu

Ideja je trubu zamijeniti zvukom namijenjenim točno određenom sudioniku u prometu kako bi se što više povećala njihova sigurnost, kažu u Zooxu. Hoće li se na kraju prihvatiti njihova, Fordova ili neka treća ideja, svejedno, no činjenica da se prometna komunikacija čim prije treba izdići iznad klasične signalizacije crvenog, žutog i zelenog svjetla na semaforu i postaviti nove standarde, prilagođene vremenu, slažu se proizvođači.