110 godina od prvog leta zrakoplovom u Hrvatskoj
Prije točno 110 godina prvi hrvatski pilot, Dragutin Karlo Novak, poletio je s vojnog vježbališta u zagrebačkom Črnomercu zrakoplovom koji je konstruirao inovator Slavoljub Penkala
Ovih se dana navršava točno 110 godina od prvog leta zrakoplovom na području Hrvatske. Za njega je zaslužan Dragutin Karlo Novak, koji je poletio 22. i 23. lipnja 1910. godine s vojnog vježbališta u zagrebačkom Črnomercu, te tako ostvario prvi let zrakoplovom ikad zabilježen u Hrvatskoj. Tom je prilikom korišten zrakoplov iz radionice slavnog hrvatskog inovatora Slavoljuba Penkale.
Novak je Penkalinim zrakoplovom nakon toga letio još nekoliko puta, no avion se, prilikom jednog leta, 20. listopada iste godine, oštetio. Penkala je nakon toga odustao od daljnjih istraživanja, ali je u suradnji s Novakom ostvario povijesni uspjeh – upisao je prvi let na motorni pogon u Hrvatskoj te Novaka promovirao u prvog hrvatskog pilota u povijesti.
Prvi hrvatski pilot
Dragutin Novak rođen je u Zagrebu, a u Šleskoj je završio za preciznog mehaničara. Nakon toga 1910. godine je prisustvovao natjecanju aviona u Budimpešti, da bi se kratko nakon toga u Zagrebu zaposlio kod Penkale. Ovaj je u to vrijeme radio na konstrukciji prvog zrakoplova, pa mu je Novak postao desna ruka pri izradi i ispitivanju letnih osobina. Tako je došao i u priliku postati prvi pilot s naših prostora, te zajedno s Penkalom zaradio nadimak "hrvatska braća Wright".
Kasnije, nakon Penkalina odustajanja od projekta, Novak je prešao k poduzetniku Mihajlu Merćepu, gdje je nastavio s razvojem njihovog zrakoplova. Na jednom od modela koje su tamo razvili ponovno je letio u kolovozu 1911. godine i sudjelovao na nekoliko aeromitinga, sve dok 5. svibnja 1912. u Grazu nije na istim natjecanju i pobijedio i doživio pad svojeg aviona. Tijekom Prvog svjetskog rata bio je član avijacije Austro-ugarske monarhije, gdje je za svoje pilotske zasluge višestruko odlikovan. Kraj rata dočekao je kao učitelj letenja u vojno-pilotskoj školi u Bečkome Novome Mjestu.
Nakon rata preselio se s obitelji u Križevce i do kraja života više nije letio. Preminuo je u Zagrebu u listopadu 1978. godine. O njemu je 2000. godine snimljena dokumentarna TV emisija "Dragutin Novak – prvi hrvatski letač", a pored aerodroma Lučko danas postoji ulica s njegovim imenom.
Na naslovnoj slici: replika penkalinog zrakoplova iz 1910. godine