Airbus automatizirao punjenje zrakoplova gorivom u letu

Tehnologija se ugrađuje u Airbusove "zračne tankere" i ne zahtijeva modifikaciju zrakoplova koji primaju gorivo. Cilj je ubrzati i pojednostaviti proces točenja goriva u zraku i učiniti ga sigurnijim

Sandro Vrbanus subota, 9. svibnja 2020. u 07:00

Proizvođač zrakoplova Airbus uspješno je početkom ove godine testirao sustav za automatizirano nadopunjavanje goriva u zrakoplove u letu, nazvan A3R (automatic air-to-air refuelling). Tijekom ukupno 45 sati pokusnih letova i 120 ostvarivanja automatiziranog kontakta među zrakoplovima sustav se pokazao uspješnim i preciznim, pa je ovaj pozitivan ishod testiranja proglašen velikim korakom ka nadolazećoj certifikaciji tehnologije i njezinoj upotrebi u stvarnim misijama. Prema sadašnjim planovima to bi se trebalo dogoditi 2021. godine.

Sve je potpuno automatizirano

Sustav A3R Airbus je razvio na način da ga je potrebno instalirati tek u "zračne tankere", u ovom primjeru u njihove zrakoplove A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) čija je osnovna namjena nadopunjavati gorivom manje vojne borbene zrakoplove. U testiranju je ova "leteća benzinska postaja" iznad Atlantskog oceana nadopunjavala lovce F-16 portugalskog ratnog zrakoplovstva.

Nikakvu dodatnu opremu nije potrebno, kažu iz Airbusa, instalirati na zrakoplove koji primaju gorivo. Osnovni cilj automatizacije priključenja borbenih aviona na crijeva kojima im se pretače gorivo jest smanjiti radno opterećenje pilota i tehničara u zraku, povećati sigurnost cijelog procesa i optimizirati vrijeme potrebno za njega – a sve kako bi se maksimizirala nadmoć u zračnoj vojnoj tehnologiji.

Jednom kada operator u zrakoplovu pokrene sustav A3R, on samostalno locira zrakoplov i navodi prema njegovom otvoru rezervoara crijevo (tzv. boom) s preciznošću od nekoliko centimetara. Poravnanje se provjerava u stvarnom vremenu, a elektronički sustav procjenjuje i optimalni trenutak u kojem se izvlači teleskopska ruka koja spajaju primatelj i "tanker". Automatski se pokreće i pumpanje goriva, te se nakon dovršetka punjenja oprema samostalno i uvlači i na siguran način oslobađa zrakoplov primatelj. Za cijelo to vrijeme tehničar ima zadatak tek promatrati proces.