Borbeni mlažnjak iz linije NGAD imat će i autonomnu podršku

Američka ratna mornarica malo po malo otkriva što i kako planira s novim borbenim avionima iz serije NGAD (Next Generation Air Dominance), u tajnosti razvijenima u tek godinu dana

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 5. travnja 2021. u 06:00

Prošle se godine doznalo kako je Ratno zrakoplovstvo SAD-a u godinu dana razvilo koncept potpuno novog mlaznog borbenog aviona, i to pod okriljem programa Next Generation Air Dominance (NGAD). Od tada u javnost nije dospjelo mnogo podataka, pogotovo ne onih službenih, ali smo u međuvremenu doznali kako će NGAD gotovo sigurno imati ljudskog pilota i "umjetnog" kopilota, odnosno da bi određene zadaće u kokpitu moglo preuzeti računalo potpomognuto tehnologijama umjetne inteligencije.

Sada, pak, iz Ratne mornarice SAD-a službeno kažu da će i oni biti korisnik zrakoplova iz programa NGAD. Namjera im je, naime, novim modelima zamijeniti F/A-18E Super Hornet te EA-18G Growler, koji među ostalim imaju mogućnost polijetanja i slijetanja na nosačima aviona. Mornarica namjerava ove modele zamijeniti pilotiranim zrakoplovima nove generacije iz programa NGAD, ali ne samo njima – već i bespilotnim pratećim zrakoplovima koji se također razvijaju u sklopu istog programa. Plan je zamjenu obaviti do početka sljedećeg desetljeća, zbog čega je nužno "požuriti", a ne slijediti primjer F-35 i njegovog vrlo sporog uvođenja u upotrebu.

F/A-18E Super Hornet
F/A-18E Super Hornet

Više od pola aviona bit će bespilotno

NGAD bi, doznaje se, trebao rezultirati cijelom flotom zrakoplova, a ne samo jednim višenamjenskim modelom kako se to ranije mislilo. Široka lepeza zrakoplova koji će se početi koristiti u narednih desetak godina trebala bi za početak biti podijeljena 40:60 između bespilotnih i pilotiranih zrakoplova. S vremenom bi se taj omjer promijenio u 60:40, u korist bespilotnih borbenih letjelica.

To znači da bi se američka Ratna mornarica našla u situaciji kada mora upravljati s više bespilotnih nego klasičnih borbenih aviona. Prije toga, projekt NGAD mora biti dovršen, a Mornarica će, kažu, u narednih dvije do tri godine dobiti bolju ideju o tome hoće li Super Hornete zamijeniti avionima s pilotima ili bez njih – i u kojem omjeru.

Odluka će uvelike ovisiti o tome što im sami proizvođači aviona budu savjetovali, odnosno o fazi razvoja i "zrelosti" u kojoj će umjetna inteligencija biti kada zrakoplovi budu spremni za let. Na dovršenju razvoja NGAD zrakoplova Mornarica usko surađuje s Ratnim zrakoplovstvom, a svaka od grana Oružanih snaga mogla bi u konačnici dobiti zrakoplov s istim tehnologijama i na istoj platformi, ali sa zmajevima s različitim namjenama, prilagođenima posebnostima primjene u jednoj i drugoj grani.