Japanski eVTOL prodavat će se u "uradi sam" verziji

Japanski startup teTra aviation osnovan je prije tri godine, a tijekom 2022. na tržište planira lanisrati svoju električnu letjelicu za jednu osobu koja će se isporučivati u kitu za samostalno sastavljanje

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 11. listopada 2021. u 14:06

Nizu kompanija koje se bave dizajniranjem i razvojem tehnologije za električne putničke letjelice s mogućnošću vertikalnog polijetanja i slijetanja (eVTOL) priključio se u japanski startup teTra aviation. Oni su u protekle tri godine razvili prototip letjelice Mk-5 koji će biti osobna letjelica karakteristika kakve drugi konkurenti nisu najavili. Naime, teTra Mk-5 isporučivat će se – u kitu.

Ovaj eVTOL putnički dron moći će u zrak ponijeti tek jednu osobu (pilota), mase do 113 kilograma, sa svoja čak 32 rotora pogonjena strujom. Energiju će dobivati iz baterije kapaciteta 13,5 kWh. Osmišljen je kako bi letio maksimalnom brzinom od 160 km/h, imao doseg od 160 kilometara. Načinjen je od aluminija i ugljikovih vlakana, raspon krila mu je 8,62 metra, a dužina 6,15 metara. Prazan teži 488 kilograma.

Sastavi sam svoju letjelicu

Prodavat će se u tri inačice, od najslabije do najsnažnije i najbrže (gore navedene karakteristike opisuju najsnažniji model, zamišljen za obavljanje gradske dostave). Verzija koja je obavila testne letove, kako je vidljivo na priloženim snimkama, bila je bespilotna, odnosno upravljana na daljinu.

Kad je riječ o sigurnosti, teTra eVTOL imat će trostruko redundantni sustav upravljanja (fly-by-wire), a snagu će moći raspoređivati po rotorima u slučaju da neki od njih zakaže. Imat će i mogućnost jedrenja bez pogona, za slučaj potpunog otkaza motora te ugrađeni padobran kao posljednje sredstvo za spašavanje letjelice i pilota.

No, najzanimljivija je činjenica da će kupci dobiti tek set dijelova i upute, a multirotorsku će letjelicu potom morati sastaviti sami, "u garaži". Prodaja će krenuti iz SAD-a, gdje će svaki kupac moći složiti svoju letjelicu. Ona će biti klasificirana kao eksperimentalna, a njome će smjeti letjeti, za početak, američki vlasnici privatnih pilotskih dozvola. Naravno, nakon što cijelu stvar slože u kućnoj radinosti, morat će pozvati FAA da im certificira letjelicu prije prvog leta.

Prednarudžbe su otvorene, a prve se isporuke očekuju krajem sljedeće godine. Cijena nije javno dostupna, već ju je moguće dobiti na zahtjev.