Kineski hipersonični zračni tunel simulirat će brzine do 30 maha

U Pekingu će uskoro proraditi novi zračni tunel kojim će Kina konkurente ostaviti desetljećima iza sebe kada je riječ o testiranju tehnologija hipersoničnog oružja

Mladen Smrekar četvrtak, 23. prosinca 2021. u 06:00

Novi zračni tunel JF-22 koji se gradi u Pekingu moći će simulirati letove brzinom od 30 maha; dakle brzine čak 30 puta veće od brzine zvuka, odnosno 10 km u sekundi, javlja South China Morning Post. Tu je informaciju u svom prošlotjednom online predavanju najavio fizičar Han Guilai, član Kineske akademije znanosti. Datum otvaranja hipersoničnog tunela i dalje je nepoznat.

Ogromna izlazna snaga

Tijekom predavanja, Guilai je rekao da će poboljšane sposobnosti ovog novog tunela Kinu staviti "oko 20 do 30 godina ispred Zapada". Sljedeći najmoćniji kineski zračni tunel je JF-12, koji radi na petini izlazne snage JF-22.

Trenutno najmoćniji kineski zračni tunel radi na petini izlazne snage budućeg JF-22
Trenutno najmoćniji kineski zračni tunel radi na petini izlazne snage budućeg JF-22

Za usporedbu, hipersonični zračni tuneli u SAD-u uključuju Hypersonic Tunnel Facility (HTF) u NASA-inom ispitnom postrojenju Neil A. Armstrong u Sanduskyju. Ovaj tunel, koji je izvorno izgrađen za testiranje nuklearnih termalnih raketnih mlaznica, može testirati hipersonični let do 7 maha.


Otkrivajući detalje novog hipersoničnog tunela Guilai je objasnio da bi površina zrakoplova unutar JF-22 na 30 maha mogla doseći temperaturu 10.000 Celzijevih stupnjeva.


Hipersonični zračni tunel u NASA-inom postrojenju može testirati hipersonični let do 7 maha
Hipersonični zračni tunel u NASA-inom postrojenju može testirati hipersonični let do 7 maha

Guilai je u svom izlaganju otkrio i da će hipersonični tunel pokraj Pekinga imati izlaznu snagu od 15 gigavata, što je otprilike tri četvrtine snage ogromne kineske brane Tri klanca.

Prema South China Morning Postu, Kina je posljednjih godina imala veliku stopu uspjeha u hipersoničnim testovima jer koristi kemijske eksplozije za stvaranje protoka zraka velike brzine umjesto mehaničkih kompresora koji se koriste u drugim zemljama. To omogućuje da eksperimenti unutar zračnog tunela traju dulje.

Kineski hipersonični tunel imat će izlaznu snagu 15 gigavata, što je otprilike tri četvrtine kapaciteta divovske brane Tri klanca
Kineski hipersonični tunel imat će izlaznu snagu 15 gigavata, što je otprilike tri četvrtine kapaciteta divovske brane Tri klanca

"Vrijeme našeg eksperimenta je puno duže od njihovog, tako da model zrakoplova može biti veći od njihovog, a eksperimenti mogu biti napredniji od njihovih", pohvalio se Guilai. "To određuje našu vodeću poziciju u svijetu."

Hipersonična oružja

Hipersonični zrakoplov startupa Hermeus trebao bi let preko Atlantika skratiti na samo 90 minuta
Hipersonični zrakoplov startupa Hermeus trebao bi let preko Atlantika skratiti na samo 90 minuta

Tehnologija ima veliki potencijal za poboljšanje sposobnosti oružja. I dok su proljetni testovi američkog ratnog zrakoplovstva završilo neuspjehom, Kina je u listopadu poslala hipersonični projektil u orbitu koristeći tehnologije koje su potpuno zbunile američke stručnjake.