Tihi nadzvučni zrakoplov X-59, koji će bez buke probijati zvučni zid, dobio je motor

Mlazni motor General Electrica postavljen je na prvi prototip NASA-inog budućeg tihog nadzvučnog zrakoplova, koji bi trebao moći letjeti brzinom od 1,4 Macha

Sandro Vrbanus srijeda, 16. studenog 2022. u 10:46
📷 NASA/Carla Thomas
NASA/Carla Thomas

Projekt izrade nadzvučnog zrakoplova nove generacije, NASA-inog X-59, bliži se danu kada će prototip izaći iz hangara i napokon poletjeti. Do sada je obavljeno sastavljanje njegovog zmaja, testiranje u zračnom tunelu, a ovoga je mjeseca na njega postavljen avionski motor. Dogodilo se to nedavno u Lockheed Martinovom pogonu Skunk Works u kalifornijskom Palmdaleu, čime je načinjen još jedan velik korak prema završetku sastavljanja prvog ultratihog nadzvučnog zrakoplova

Zrakoplov X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) dobio je svoj mlazni motor F414-GE-100, proizveden u General Electric Aviationu. Motor je dug gotovo 4 metra, a snaga potiska mu je oko 10 tona sile, što bi ovom zrakoplovu trebalo omogućiti postizanje brzine leta od 1,4 Macha, na visini od 16,7 kilometara.

Prvi let sljedeće godine

Nakon postavljanja motora i njegovog testiranja nastavit će se sa sastavljanjem prvog prototipa. Nakon toga uslijedit će niz testova na tlu, a prvi let za sada se planira za 2023. godinu. X-59 ima vlastiti trup i krila, kokpit je "posuđen" od trenažnog modela Northrop T-38, dok je stajni trap preuzet od Lockheedovog lovca F-16. Dug je 29 metara, raspona krila mjeri 9 metara, a najviše mase pri polijetanju mu je oko 14,7 tona.

Najvažnija karakteristika tihog nadzvučnog zrakoplova bit će, dakako, let bez glasnih udarnih valova karakterističnih za probijanje zvučnog zida. Buka koju bi ovaj zrakoplov trebao proizvoditi pri nadzvučnom letu ne bi smjela prelaziti 60 dB, tj. bila bi oko tisuću puta slabija od one kod sadašnjih nadzvučnih zrakoplova. Glasnoća ovog udarnog vala uspoređuje se otprilike s bukom koju stvara zatvaranje vrata automobila.

NASA planira ovim zrakoplovom letjeti i iznad naseljenih mjesta do 2025. godine, kako bi pokazala da njegova buka nema velik utjecaj na stanovništvo. To bi trebalo omogućiti daljnji razvoj nadzvučne komercijalne avijacije, zrakoplovima koji bi imali dozvolu letjeti nadzvučnim brzinama i nad naseljenim mjestima (što je u SAD-u trenutačno zabranjeno).