Zbog nedostatka pilota i smanjenja troškova predlaže se da računalo preuzme ulogu kopilota

EASA je službeno zatražila od međunarodne civilne zrakoplovne organizacije ICAO da razmotri prijedloge o uvođenju naprednih tehnologija, koje bi omogućile da umjetna inteligencija zamijeni članove posade

Sandro Vrbanus petak, 25. studenog 2022. u 06:00

Regulator za sigurnost europskog civilnog zračnog prometa, agencija EASA, uime država članica EU zatražila je od svjetske agencije za civilnu avijaciju ICAO (International Civil Aviation Organization), razmatranje mogućnosti reduciranje potrebnog broja pilota u komercijalnim civilnim zrakoplovima. Od globalne se agencije traži da omogući stvaranje sigurnog i koordiniranog okruženja, koje bi dozvolilo da velikim putničkim zrakoplovima upravlja samo jedan pilot, bez ljudskog kopilota u kabini.

Prema predlagatelju, takav prelazak morao bi donijeti jednaku ili višu razinu sigurnosti od one koju nudi kombinacija pilota i kopilota, da bi bio prihvatljiv. Prepreke za to su, dakako, velike, ali prema EASA-i, ne i nepremostive.

Jedan pilot i hrpa računala

Da bi veliki putnički zrakoplovi prešli s dva, na samo jednog člana posade u kokpitu, potrebno je mnogo toga promijeniti. Prije svega, bit će potrebno unaprijediti sustave automatizacije leta, koji već postoje. Oni bi trebali početi preuzimati više zadaća od pilota, a samim time promijeniti i njegovu ulogu. EASA navodi kako nije riječ o jednostavnom uklanjanju jedne osobe iz pilotske kabine, već o promjeni cijele paradigme: piloti bi, umjesto da budu "fizički letači" kao do sada, postali "upravitelji sustava". Tako bi računala i umjetna inteligencija, pod kontrolom pilota, bili zaduženi za fizičko upravljanje zrakoplovom i svim njegovim funkcijama.

Zahtijevalo bi to i promjenu cijelih sustava upravljanja, novi dizajn kokpita i razvoj naprednih sustava automatike. Proizvođači zrakoplova morali bi u sve to mnogo investirati, ali, smatra regulator, u srednjem i dugom roku ta ulaganja bi im se isplatila kroz veće sigurnosne i troškovne napretke.

EASA dalje nabraja i slučajeve koje bi pritom trebalo dodatno ili iznova regulirati. Oni se tiču točnog "opisa poslova" koje piloti obavljaju ili rješavanja problema koji mogu biti prouzročeni njihovim greškama. Nadalje, izazov predstavljaju i kritične situacije, kao ona kada je pilot iz određenog razloga onesposobljen upravljati zrakoplovom, umoran, pospan, ili jednostavno – mora na toalet. Takve fiziološke prepreke ka uvođenju automatizacije vjerojatno su i veće od onih tehnoloških, smatraju stručnjaci.

Brojna otvorena pitanja

Kao razloge za zabrinutost navode dva poznata primjera. Prvi od njih je slučaj tehničkog kvara Boeinga 737 MAX, koji niti oba pilota u kabini nisu uspjela ispraviti – pa se postavlja pitanje što bi se dogodilo u nekom usporedivom slučaju, uz samo jednu kvalificiranu osobu koja nadzire sve sustave. Drugi slučaj je tragedija leta 9525 Germanwingsa, kada je pilot ostao sam u kabini te namjerno odveo sebe i sve suputnike u smrt. Od tada regulatori zahtijevaju da se u kokpitu uvijek nalaze najmanje dvije osobe, pa kada pilot ili kopilot odlaze na toalet, onom drugome se mora nakratko pridružiti netko od ostatka posade.

Razlozi za ovakve prijedloge radikalne automatizacije primarno dolaze iz dvaju problematičnih područja: nedostatka osoblja i potrebe za smanjenjem troškova. Prijedlog je na stolu ICAO-a, a za sada nema naznaka hoće li se, i kada, o njemu odlučivati. Sigurno je samo jedno – proces tranzicije na jednog ljudskog i jednog AI pilota bit će, ako se ikada dogodi, dugotrajan i postupan.