Dva hrvatska jednoroga: koliko zapravo vrijede i koliki udio u BDP-u čine?
Nedavno smo objavili podatak o tome da dva hrvatska ICT jednoroga, Rimac i Infobip, čine 4,1% hrvatskog BDP-a. Sada donosimo nešto više konteksta kako bismo razjasnili nedoumice
Prošloga tjedna na Ekonomskoj kavi HUP-a predstavljena je bila analiza domaćeg ICT sektora, pri čemu je bilo istaknuto kako dva hrvatska "jednoroga", Rimac Grupa i Infobip, "čine 4,1% hrvatskog BDP-a". Ova je tvrdnja izazvala određene polemike, kako na našem forumu, tako i na društvenim mrežama, pa smo se obratili HUP-u i autorima njihove analize da nam pojasne svoje izračune.
Kako bismo dobili udio nekih kompanija u bruto domaćem proizvodu njihove zemlje, morali bismo u odnos staviti ukupne prihode tih kompanija s BDP-om. Učinimo li to u slučaju hrvatskog BDP-a (67 milijardi eura) i ukupnih prihoda dvaju spomenutih jednoroga (pa čak i njihovih povezanih društava), ne dolazimo niti blizu navedenom udjelu od 4,1%. Na što su onda u HUP-u mislili, kada su naveli ovaj podatak?
Pojašnjenje indikatora
Podatak koji su iznijeli, doznajemo, odnosio se na ukupne tržišne valuacije (dakle, vrijednosti kompanija) dvaju jednoroga, uspoređene s bruto domaćim proizvodom Hrvatske. Gledajući na taj način, Hrvatski su ICT jednorozi zaista iznimno uspješni u svjetskim okvirima, a takav podatak Hrvatsku smješta na visoko 11. mjesto svjetske ljestvice, jedno mjesto ispred Kine.
Identificirali smo i izvor ovog pomalo zbunjujućeg indikatora. Naime, Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo (WIPO) objavila ga je u svojem izvješću Global Innovation Index 2023, u kojem ističe globalne lidere među državama, kad je riječ o inovacijama, analizirajući više pokazatelja.
Jedan od njih je i vrijednost lokalnih jednoroga u odnosu na BDP, pa su se u HUP-u nedavno poslužili tim izračunom. Upravo zahvaljujući vrijednostima Infobipa i Rimac Grupe, čije valuacije zajedno čine oko 3 milijarde dolara, izračunato je da "jednorozi čine 4,1 posto nacionalnog BDP-a", kako je tada bio prenio Jutarnji list, a kasnije i HUP i brojni domaći mediji, među kojima i Bug.hr. Izvorni smo članak nadopunili novim informacijama, ključnima za razumijevanje konteksta.
Sada vidimo da ta fraza, koja se proširila medijskim prostom, nije bila sasvim precizna. Točnije bi bilo reći da "vrijednost lokalnih jednoroga, gledana kao postotak bruto domaćeg proizvoda, iznosi 4,1%". Udio, pak prihoda dvaju predmetnih kompanija u hrvatskom BDP-u za 2022. godinu je na razini od 0,5% (prihod Rimac Grupe je oko 263 milijuna, a Infobipa iz Vodnjana oko 88 milijuna eura).