Meta od listopada ukida političko oglašavanje u Europskoj uniji
Vlasnik Facebooka i Instagrama takvu je odluku donio kao odgovor na novu Uredbu o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju, navodeći pravnu nesigurnost i operativne izazove kao ključne razloge

Meta, kompanija koja je vlasnik Facebooka, Instagrama i WhatsAppa, najavila je da će od početka listopada ove godine na svojim platformama u Europskoj uniji ukinuti mogućnost oglašavanja političkog, izbornog i društveno angažiranog sadržaja. Ova odluka, koju su iz tvrtke opisali kao tešku, izravna je posljedica stupanja na snagu nove Uredbe EU o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (TTPA). Prema njihovom mišljenju, nova pravila uvode značajne operativne izazove i pravne nesigurnosti koje im onemogućuju daljnje pružanje navedenih oglašivačkih usluga.
Neizvedivi regulatorni zahtjevi
U svojem priopćenju Meta ističe da nova regulativa nameće opsežna ograničenja kad je riječ o isporuci oglasa ciljanoj publici. Prema njihovim riječima, to bi ograničilo oglašivače u dosezanju publike, a korisnicima bi se prikazivao manje relevantan sadržaj. Stoga tvrde da su se našli pred "nemogućim izborom": prilagoditi svoje usluge i ponuditi proizvod koji ne funkcionira ni za oglašivače ni za korisnike, bez jamstva da bi takvo rješenje bilo usklađeno s propisima ili pak u potpunosti ukinuti tu vrstu oglašavanja u EU.
Iz Mete naglašavaju kako su od 2018. godine uveli alate koji osiguravaju višu razinu transparentnosti za oglase vezane uz politiku, izbore i društvena pitanjima. Već sada oglašivači moraju proći proces autorizacije kojim dokazuju svoj identitet i lokaciju, a svi takvi oglasi jasno su označeni informacijom o onome tko ih plaća.
Unatoč postojećim mjerama, tvrde kako TTPA uvodi dodatne obveze koje stvaraju "neodrživu razinu složenosti i pravne nesigurnosti". Odluku opisuju kao još jednu "prijetnju načelima personaliziranog oglašavanja", koja ignorira prednosti kako za oglašivače, tako i za korisnike. Iz tvrtke napominju kako nisu jedina kompanija koja se našla u ovakvoj poziciji te da ovakve regulatorne obveze smanjuju izbor i tržišno natjecanje – sličnu odluku o ukidanju političkih oglasa u EU u studenome prošle godine donio je i Google.
Organski sadržaj ostaje
Metina se odluka odnosi isključivo na plaćeno oglašavanje na području Europske unije. Izvan EU, Meta će nastaviti pružati svoje alate za političko oglašavanje. Važno je isto tako napomenuti da ova promjena neće spriječiti korisnike, političare i kandidate u EU da objavljuju i raspravljaju o političkim temama na Metinim platformama. Politički akteri i dalje će moći organski proizvoditi i dijeliti sadržaj, no neće ga moći promovirati plaćenim oglasima kako bi pojačali njegov doseg.