Tko je vlasnik vašeg računa na društvenim mrežama?

Nedavni prigovor tvrtke X na pokušaj The Oniona da preuzme fizičku i digitalnu imovinu InfoWarsa kroz stečajni postupak otvorio je pitanje vlasništva nad računima društvenih mreža...

Ivan Podnar ponedjeljak, 2. prosinca 2024. u 09:05

Slučaj platforme X i The Oniona, američke digitalne medijske tvrtke i novinske organizacije koja objavljuje satirične članke o međunarodnim, nacionalnim i lokalnim vijestima u sudskom postupku likvidiranja imovine krovne tvrtke InfoWars, iznenada je pokrenuo složenu pravnu situaciju oko digitalnih sredstava i otvara važna pitanja o pravima korisnika u doba društvenih mreža.

Slučaj je najbolje opisati metaforom "slon u sobi", koja se koristi u svakodnevnoj komunikaciji za opisivanje značajnog problema ili teme koja je očigledna svim prisutnima, ali se iz različitih razloga izbjegava o njoj govoriti. Ova metafora vizualno dočarava apsurdnost situacije kada mnogi koriste društvene mreže, a nitko nije raspravio o pravnim okvirima koji reguliraju vlasništvo nad digitalnom imovinom, specificno vlasništvom nad računima, većom transparentnošću društvenih mreža o pravima korisnika, njihovim digitalnim identitetima i sadržajem.

X ima "superiorno vlasništvo"?

Platforma X je intervenirala u stečajnom postupku InfoWarsa, protiveći se mogućem prijenosu povezanih Twitter računa na The Onion. Pravnici tvrtke X tvrde da oni imaju "superiorno vlasništvo" nad svim računima na svojoj platformi, osporavajući uobičajenu praksu prijenosa računa društvenih mreža tijekom stečajne prodaje. Ova intervencija posebno je značajna jer odstupa od uobičajenog neintervencionističkog pristupa na američkim sudovima koji društvene mreže zauzimaju u stečajnim postupcima te postavlja pitanja o motivima X-ovih postupaka, s obzirom da se radi o osjetljivoj društvenoj, pravnoj i političkoj temi (vidi okvir).

Pravni presedan i argumenti X-a

X-ov pravni argument temelji se na ograničenom presedanu u stečajnim sudovima vezanom uz vlasništvo nad računima društvenih mreža. Tvrtka se poziva na slučaj Vital Pharmaceuticals, gdje je sud utvrdio da korporativni računi društvenih mreža koje koristi izvršni direktor pripadaju tvrtki, a ne pojedincu. X tvrdi da ima "isključivo vlasništvo" nad svim računima na svojoj platformi, naglašavajući da korisnici dobivaju samo "licencu" za korištenje platforme, a ne vlasništvo nad svojim računima. Tvrtka također tvrdi da ima "istinski ekskluzivnu kontrolu" nad korisničkim računima.

Posljedice za korisnike i tvrtke

Ovaj slučaj otvara nekoliko kritičnih pitanja za korisnike i tvrtke. Korisnici korporativnih platformi društvenih mreža možda imaju manja prava nad svojim računima i sadržajem nego što se općenito pretpostavlja. Tvrtke koje se značajno oslanjaju na društvene mreže u svom poslovanju suočavaju se s potencijalnim rizicima ako vlasnici platformi istaknu zahtjeve za vlasništvom. 

X-ov prigovor u InfoWars stečajnom slučaju služi kao podsjetnik da korisnici nemaju apsolutno vlasništvo nad svojim računima na društvenim mrežama i mogao bi postaviti presedan za način na koji se digitalna imovina tretira u pravnim postupcima.