Twitter se povukao iz dobrovoljnog europskog Kodeksa o suzbijanju dezinformacija

Iako Twitter više službeno nije potpisnik europskog dobrovoljnog Kodeksa, morat će od kolovoza primjenjivati nova pravila za borbu protiv dezinformacija, na što ih obvezuje novi Akt EU

Sandro Vrbanus nedjelja, 28. svibnja 2023. u 06:00

Europska komisija prošle je godine postigla dogovor o Kodeksu o suzbijanju dezinformacija, kojega je tada bilo podržalo čak 34 potpisnika, kao što su platforme, tehnološka poduzeća i organizacije civilnog društva. Među njima tada su bile i velike internetske platforme i kompanije, kao što su Meta, Google, Twitter, TikTok i Microsoft.

No, dolaskom Elona Muska na čelo Twittera i ovaj potpis pao kao "žrtva" velikih promjena u toj kompaniji. Objavio je to Thierry Breton, povjerenik Europske komisije za unutarnje tržište, ironično – upravo putem Twittera.

Braton kaže kako, unatoč Twitterovom napuštanju ovog dobrovoljnog kodeksa, njihove obveze ostaju na snazi. Pritom misli na europsko zakonodavstvo i pravila koja velike internetske platforme moraju poštivati na području Europske unije. Naime, od 25. kolovoza ove godine uz dobrovoljno pristupanje Kodeksu, suzbijanje dezinformacija bit će i obveza, kako Twittera tako i ostalih digitalnih platformi.

Na to će ih obvezati Akt o digitalnim uslugama, koji se za sada odnosi samo na 17 vrlo velikih internetskih platformi i 2 vrlo velike internetske tražilice. Među tih 19 platformi je i Twitter, pa Breton očekuje da će se oni ipak morati baviti borbom protiv dezinformacija, na način koji je to Europska unija propisala. U slučaju da tomu ne bude tako, najavio je i kako će "timovi biti spremni" na to ih natjerati.


Kodeks i Akt

Kodeks o suzbijanju dezinformacija, potpisan prošloga lipnja, ima za primarni cilj smanjiti količinu dezinformacija kojima se manipulira javnošću. To uključuje borbu protiv lažnih korisničkih računa, botova koji propagiraju lažne informacije, korištenja deepfake tehnologija za dezinformiranje i sličnih praksi. Osim što će poznate tehnike dezinformiranja i širenja lažnih vijesti trebati biti blokirane, potpisnici Kodeksa će biti u obvezi s vremena na vrijeme revidirati svoj pristup, taktike i procedure te ih prilagođavati novim ponašanjima malicioznih aktera.

Akt o digitalnim uslugama, pak, primorat će kompanije na otvaranje svojih algoritama (što je Twitter nedavno i učinio). Uz to, morati će i pomnije moderirati sadržaje, aktivno suzbijati širenje dezinformacija te imati mehanizam koji korisnicima omogućuje prijavu nezakonitog sadržaja. Nakon prijave, djelovanje će morati biti žurno. Spomenutog 25. kolovoza istječe četveromjesečni rok koji je EK ostavila velikim platformama za prilagodbu na nova pravila.