Izračunat ekološki utjecaj šireg prihvaćanja električnih romobila

Na primjeru Velike Britanije podaci pokazuju da bi legalizacija električnih romobila za javne ceste mogla smanjiti emisije štetnih plinova u količini u kojoj ih godišnje proizvede oko 29 tisuća automobila

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 13. prosinca 2021. u 06:00

Britanski portal Move Electric objavio je istraživanje koje se bavi ekološkim utjecajem prelaska većeg broja ljudi na električne romobile kao primarno sredstvo kretanja po gradu. Istraživanje je motivirano inicijativom za legalizaciju ovog oblika prijevoznog sredstva, koje je na području Ujedinjenog Kraljevstva i dalje ilegalno na javnim cestama. Trenutačno je u izradi zakon kojim bi se romobili legalizirali, a za sada ih se smije voziti samo po privatnim površinama i određenim, vrlo ograničenim, pokusnim područjima.

Učinak uklanjanja 29 tisuća automobila s ceste

Istraživanje je pokazalo kako je 22% vozača spremno zamijeniti svoj automobil električnim automobilom za putovanja na kraćim udaljenostima. Dalje, prema podacima Ministarstva transporta, 0,43% automobilskih vožnji u toj zemlji kraće je od jedne milje (1,6 kilometara). To dovodi do računice kako svaki automobil u Ujedinjenom Kraljevstvu godišnje prevali oko 47 kilometara na takvim, iznimno kratkim, rutama.

Kada bi spomenutih 22% vozača umjesto automobila u tim slučajevima vozilo električni romobil, konačna bi ekološka bilanca bila prilično zanimljiva. Prelazak na električnu mikromobilnost u ovim razmjerima uštedio bi više od 44.000 tona emisija ugljikovog dioksida u atmosferu. Time bi se poništio negativni utjecaj godišnjih emisija ekvivalentan onome od 29 tisuća automobila.

Iz Move Electrica stoga naglašavaju kako bi tamošnje vlasti morale, uz sigurnosne i porezne čimbenike, razmotriti i pozitivne ekološke učinke legalizacije električnih romobila, jer oni mogu pomoći u poboljšanju kvalitete zraka.

Situacija u Hrvatskoj

Podsjetimo, u Hrvatskoj je trenutačno u proceduri donošenje novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji bi prvi puta trebao uvesti definiciju električnog romobila unutar kategorije "osobnih prijevoznih sredstava". Više detalja o tom zakonskom prijedlogu već smo objavili na ovom mjestu.

Ono što se od tada promijenilo jest činjenica da su zakonodavci otvoreni prema prijedlozima vozača ovih vozila. Ranije su, na temelju javne rasprave, odustali od prijedloga da se osobnim prijevoznim sredstvima ograniči snaga elektromotora na 250W, pa je predložena zakonska granica sada na 600W.

Međutim, predstavnici jedine domaće udruge vozača električnih romobila, HUVER, početkom su mjeseca razgovarali s vodećim saborskim klubovima, a ovi su, navodno, pristali uložiti amandmane na prijedlog novog ZSPC, kojima bi se ograničenje snage tih vozila na 600W izostavilo iz konačnog prijedloga Zakona. Složili su se sa stavom članova ove udruge kako je sasvim dovoljno, kao i kod ostalih tipova vozila, ograničiti tek brzine kretanja.