ChatGPT je dobar pomoćnik u nastavi
AI poboljšava produktivnost školaraca i olakšava im ispunjavanje svakodnevnih obaveza

Već dugo se zna da izvršna funkcija (EF), skup kognitivnih procesa ključnih za pažnju, koncentraciju, planiranje i rješavanje problema, igra ključnu ulogu u dugoročnom uspjehu učenika, a niži EF dosljedno je povezan s lošijim rezultatima u školi. Psiholozi Sveučilišta Lund otišli su korak dalje i istražili korisnost AI alata kao što je ChatGPT. Rezultati njihovog istraživanja nedvosmisleno pokazuju kako učenici koji imaju problema s izvršnom funkcijom ove alate korisnijim od drugih svojih vršnjaka. Ti nalazi, objavljeni u časopisu Frontiers in Artificial Intelligence, pozivaju na preispitivanje uloge generativne umjetne inteligencije u obrazovanju.
Dvije studije
AI alati dobrodošla su pomoć i podrška učenicima koji se bore s kognitivnim procesima ključnim za školski uspjeh, kažu istraživači koji smatraju kako bi pretjerano oslanjanje na ove alate moglo spriječiti ili odgoditi razvoj izvršne funkcije učenika i samostalno učenje.
Istraživači su proveli dvije studije na nekoliko stotina učenika osnovnih i srednjih škola u Lundu, gradu na jugu Švedske. Pokazalo se kako AI chatbot koristi 15% osnovaca i 53% srednjoškolaca, vjerojatno stoga što stariji učenici češće dobivaju složene zadatke zbog čega češće koristite AI alate. Daleko je važniji nalaz taj da učenici koji se više bore s EF-om doživljavaju generativnu umjetnu inteligenciju kao znatno korisniju za školski rad od vršnjaka bez takvih problema. Očito je, kažu istraživači, da AI poboljšava njihovu produktivnost i olakšava im ispunjavanje svakodnevnih obaveza.
Podrška ili varanje?
"Granicu između varanja i korištenja AI alata kao pomoći treba povući na temelju namjere i opsega korištenja", smatraju istraživači. Varanje je, kažu, korištenje ChatGPT-a za dovršavanje cijelih zadataka ili rješavanje problema i pokazivanje rezultata kao vlastitih. Međutim, ako se učenici kritički uključe u generirani sadržaj i pridonesu mu vlastitim razumijevanjem i trudom, to se može smatrati legitimnom pomoći.
Rezultati ovog istraživanja pionirski su pokušaj razumijevanja odnosa između upotrebe AI alata u školskim okruženjima i EF-a, kažu istraživači koji sami ukazuju na neka ograničenja studije poput činjenice da su učenici sami prijavljivali upotrebu umjetne inteligencije. No, to nije razlog da se ne nastavi s novim istraživanjima na širem uzorku i uz pomoć drugih metoda.