ChatGPT je dobar pomoćnik u nastavi

AI poboljšava produktivnost školaraca i olakšava im ispunjavanje svakodnevnih obaveza

Mladen Smrekar četvrtak, 29. kolovoza 2024. u 08:03
Učenicima koji imaju problema sa savladavanjem školskog gradiva alati umjetne inteligencije pomažu više nego drugim vršnjacima 📷 Freepik
Učenicima koji imaju problema sa savladavanjem školskog gradiva alati umjetne inteligencije pomažu više nego drugim vršnjacima Freepik

Već dugo se zna da izvršna funkcija (EF), skup kognitivnih procesa ključnih za pažnju, koncentraciju, planiranje i rješavanje problema, igra ključnu ulogu u dugoročnom uspjehu učenika, a niži EF dosljedno je povezan s lošijim rezultatima u školi. Psiholozi Sveučilišta Lund otišli su korak dalje i istražili korisnost AI alata kao što je ChatGPT. Rezultati njihovog istraživanja nedvosmisleno pokazuju kako učenici koji imaju problema s izvršnom funkcijom ove alate korisnijim od drugih svojih vršnjaka. Ti nalazi, objavljeni u časopisu Frontiers in Artificial Intelligence, pozivaju na preispitivanje uloge generativne umjetne inteligencije u obrazovanju.

Dvije studije

AI alati dobrodošla su pomoć i podrška učenicima koji se bore s kognitivnim procesima ključnim za školski uspjeh, kažu istraživači koji smatraju kako bi pretjerano oslanjanje na ove alate moglo spriječiti ili odgoditi razvoj izvršne funkcije učenika i samostalno učenje.

Broj korisnika različitih generativnih AI alata korištenih kao školska pomagala 📷 Johan Klarin, Eva Hoff, Adam Larsson, Daiva Daukantaitė
Broj korisnika različitih generativnih AI alata korištenih kao školska pomagala Johan Klarin, Eva Hoff, Adam Larsson, Daiva Daukantaitė

Istraživači su proveli dvije studije na nekoliko stotina učenika osnovnih i srednjih škola u Lundu, gradu na jugu Švedske. Pokazalo se kako AI chatbot koristi 15% osnovaca i 53% srednjoškolaca, vjerojatno stoga što stariji učenici češće dobivaju složene zadatke zbog čega češće koristite AI alate. Daleko je važniji nalaz taj da učenici koji se više bore s EF-om doživljavaju generativnu umjetnu inteligenciju kao znatno korisniju za školski rad od vršnjaka bez takvih problema. Očito je, kažu istraživači, da AI poboljšava njihovu produktivnost i olakšava im ispunjavanje svakodnevnih obaveza. 

Podrška ili varanje?

"Granicu između varanja i korištenja AI alata kao pomoći treba povući na temelju namjere i opsega korištenja", smatraju istraživači. Varanje je, kažu, korištenje ChatGPT-a za dovršavanje cijelih zadataka ili rješavanje problema i pokazivanje rezultata kao vlastitih. Međutim, ako se učenici kritički uključe u generirani sadržaj i pridonesu mu vlastitim razumijevanjem i trudom, to se može smatrati legitimnom pomoći.

AI chatbotove u ispunjavanju školskih obaveza koristi 15% švedskih osnovaca i 53% srednjoškolaca 📷 Freepik
AI chatbotove u ispunjavanju školskih obaveza koristi 15% švedskih osnovaca i 53% srednjoškolaca Freepik

Rezultati ovog istraživanja pionirski su pokušaj razumijevanja odnosa između upotrebe AI alata u školskim okruženjima i EF-a, kažu istraživači koji sami ukazuju na neka ograničenja studije poput činjenice da su učenici sami prijavljivali upotrebu umjetne inteligencije. No, to nije razlog da se ne nastavi s novim istraživanjima na širem uzorku i uz pomoć drugih metoda.