Europske banke nisu transparentne u korištenju umjetne inteligencije

Zapadne banke, a pogotovo europske, ne izvještavaju dovoljno javnost o implementaciji umjetne inteligencije u svoje poslovanje, pokazalo je izvješće Evidenta

Mladen Smrekar utorak, 28. ožujka 2023. u 19:28
Ne postoji standard za odgovorno korištenje umjetne inteligencije i mnoge banke taje pojedinosti o njenoj implementaciji 📷 kjpargeter
Ne postoji standard za odgovorno korištenje umjetne inteligencije i mnoge banke taje pojedinosti o njenoj implementaciji kjpargeter

Trećina zapadnih banaka ne može se pohvaliti transparentnim praksama unatoč činjenici da već koriste umjetnu inteligenciju za mnoge kritične procese, od provjere autentičnosti klijenata do modeliranja rizika, pokazao je izvještaj Evidenta, britanskog startupa koji pomno proučava usvajanje umjetne inteligencije unutar pojedinih industrijskih sektora, . 

Skrivena etička načela

Evident je analizirao milijune javno dostupnih podataka kako bi procijenio kako banke koriste UI i definiraju svoja etička načela. Njihovo istraživanje otkrilo je zabrinjavajući nedostatak transparentnosti oko toga kako se UI već koristi i kako bi se mogla koristiti u budućnosti. 

Evident je analizirao milijune javno dostupnih podatkaa kako bi procijenio kako banke koriste UI i definiraju svoja etička načela
Evident je analizirao milijune javno dostupnih podatkaa kako bi procijenio kako banke koriste UI i definiraju svoja etička načela

Između ostalog, osam od 23 najveće banke u SAD-u, Kanadi i Europi trenutačno ne otkriva javnosti etička načela kojima se rukovode prilikom implementacije umjetne inteligencije u svoje poslovanje, navodi Evident.

Nema standarda

Problem je u tome što ne postoji standard za odgovorno korištenje umjetne inteligencije i mnoge banke taje pojedinosti o implementaciji UI, upozoravaju analitičari Evidenta koji kažu kako bi banke trebale početi javno izvještavati o svojim potezima. Njihov je indeks pokazao kako su u odgovornom izvješćivanju o korištenju umjetne inteligencije najtransparentnije kanadske banke, a najmanje - europske.

Utvrđeno je i da su samo tri banke – JPMorgan Chase & Co, Royal Bank of Canada (RBC) i Toronto-Dominion Bank (TD Bank) – imale "strateški fokus" na transparentnost oko odgovorne umjetne inteligencije.

Pod utjecajem GDPR-a

Pristupi zapošljavanju talentiranih stručnjaka za umjetnu inteligenciju razlikuju se od regije do regije, primjećuju istraživači. Sjevernoameričke banke puno će prije angažirati specifične eksperte, obično iz velikih tehnoloških tvrtki, dok će se europske banke više pouzdati u vlastite kadrove.

Osnivačice Evidenta Alexandra Mousavizadeh i Annabel Ayles 📷 Evident
Osnivačice Evidenta Alexandra Mousavizadeh i Annabel Ayles Evident

Pod utjecajem GDPR zakona, europske banke odgovornu umjetnu inteligenciju promatraju kroz prizmu podatkovne etike i ne razmišljaju o širim rizicima koje predstavlja umjetna inteligencija, upozoravaju analitičari Evidenta.