Kriptovalute i društvene mreže su zlatni rudnik za prevarante; mladi su najčešće žrtve
Godišnji prijavljeni gubici od prijevare na društvenim mrežama popeli su se na 770 milijuna dolara, izračunala je američka Savezna trgovinska komisija

Lažna ulaganja u kriptovalute dovela su do neviđenog porasta online prevara tijekom prošle godine, pokazuju podaci Savezna trgovinska komisija SAD‑a (FTC). Kriptovalute su laka meta jer, ma koliko im rasla popularnost, mnogi još uvijek ne razumiju kako cijela stvar funkcionira.
Na udaru financijski nepismeni
To osobito vrijedi za mlađe, digitalno osviještene, ali financijski slabije pismene ljude. Statistički je potvrđena vjerojatnost da će ljudi u dobi od 18 do 39 godina više nego dvostruko češće prijavljivati gubitak novca zbog prijevara na društvenim mrežama nego stariji odrasli.
Prevare povezane s ulaganjima na društvenim mrežama predstavljale su 37% svih lani prijavljenih gubitaka, a slijede ih prijevare vezane uz ljubav i online kupnju.
"Ljudi šalju novac, često kriptovalute, uz obećanje o velikom povratu, ali na kraju ostaju praznih ruku", piše FTC. Čak i ako se prijevara prilikom ulaganja nije dogodila na društvenim mrežama, više od polovice ljudi koji su prijavili gubitke reklo je da je prevara započela na društvenim mrežama.
Opasne društvene mreže
FTC posebno upozorava na pojavu kripto prevara koja uključuje nekoga tko se hvali vlastitim uspjehom kako bi druge nagovorio na ulaganja u lažne projekte. No, mada su prevare s ulaganjima daleko najskuplje, one ipak nisu najčešće. Najveći broj pritužbi FCC-u dolazi od varanja vezanih uz internetsku kupovinu.
Činjenica je da slučajevi prevare na društvenim mrežama sada čine otprilike četvrtinu svih slučajeva u Sjedinjenim Američkim Državama, čak 18 puta više u odnosu na ne baš tako davnu 2017. godinu. Brojke su doista velike: zbog prevara na društvenim mrežama lani je više od 95.000 ljudi prijavilo gubitak koji se penje na 770 milijuna dolara.
FTC ističe ulogu Facebooka i Instagrama u prevarama na društvenim mrežama; više od trećine ljudi koji su prijavili gubitak novca zbog internetske prevare, svoje su kontakte pronašli na stranicama vezanim uz sklapanje poznanstava i traženje ljubavnih veza.
Ciljani oglasi
Istovremeno, gotovo devet od deset žrtava navelo je Facebook ili Instagram kao platformu na kojoj su nastale prevare u online kupovini, vezane uz nedostavljenu robu. Jeftini, ciljani oglasi na društvenim mrežama olakšavaju prevarantima žrtava, koristeći informacije poput njihovih interesa ili prošlih kupnji, navodi FTC.
Tehnološke platforme poput Googlea i Facebooka još su 2018. ograničile oglase povezane s kriptovalutom, a Google ih je prošlog ljeta vratio u ograničenom kapacitetu. Glasnogovornik Facebookove matične tvrtke Meta pravda se pak da korporacija ulaže značajna sredstva u borbu protiv ove vrste zloporaba, brišu račune, stranice i oglase te poduzimaju pravne mjere protiv odgovornih kad god to mogu.