Sve više tinejdžera bira društvo AI pratitelja

Trećina korisnika o ozbiljnim temama radije razgovara s AI suputnicima nego sa stvarnim ljudima, a podjednak broj tinejdžera osjeća neugodu zbog onoga što je rekla ili učinila umjetna inteligencija

Mladen Smrekar srijeda, 23. srpnja 2025. u 18:37
Za razliku od tradicionalnih AI asistenata, ovi sustavi programirani su za stvaranje emocionalnih veza s korisnicima 📷 Nomi.ai
Za razliku od tradicionalnih AI asistenata, ovi sustavi programirani su za stvaranje emocionalnih veza s korisnicima Nomi.ai

Gotovo tri od četiri američka tinejdžera koristi umjetnu inteligenciju kao društvo, a više od polovice takve AI usluge koristi redovito, otkriva reprezentativna studija provedena za Common Sense Media na tamošnjim tinejdžerima u dobi od 13 do 17 godina.

Zabava i znatilželja

Takvi AI pratitelji, chatbotovi dizajnirani za osobne razgovore, a ne za jednostavno dovršavanje zadataka, dostupni su na platformama poput Character.AI, Replika ili Nomi. Za razliku od tradicionalnih AI asistenata, ovi sustavi programirani su za stvaranje emocionalnih veza s korisnicima.

Umjetna inteligencija stvara prijatelje prema potrebi i željama 📷 Replika
Umjetna inteligencija stvara prijatelje prema potrebi i željama Replika

Istraživanje je otkrilo da 30 posto ispitanika ove platforme koristi jer im je "zabavno", a njih 28 posto pokreće znatiželja o tehnologiji. Međutim, pojavili su se zabrinjavajući obrasci: trećina korisnika o ozbiljnim temama radije razgovara s AI pratiteljima umjesto sa stvarnim ljudima, dok je 24 posto podijelilo osobne podatke, uključujući prava imena i lokacije. Pritom se 34 posto tinejdžera osjećalo neugodno zbog nečega što je rekao ili učinio njihov AI pratitelj.

Mlađi tinejdžeri češće su vjeruju savjetima AI pratitelja nego oni malo stariji 📷 Nomi
Mlađi tinejdžeri češće su vjeruju savjetima AI pratitelja nego oni malo stariji Nomi

Istraživanje je otkrilo i dobnu razliku u razinama povjerenja. Dok je polovica svih tinejdžera izrazila nepovjerenje u savjete o umjetnoj inteligenciji kao pratiteljima, mlađi tinejdžeri (13-14 godina) češće su od starijih tinejdžera (15-17 godina) vjerovali savjetima tih sustava.

Profit ili dobrobit

Dvije trećine ispitanika smatra razgovore s umjetnom inteligencijom manje zadovoljavajućima od ljudskih interakcija, a njih 80 posto ipak je više vremena provodilo s pravim prijateljima nego s AI.

Prijatelj po narudžbi: kako će izgledati vaš digitalni suputnik prepušta se mašti korisnika 📷 Character.ai
Prijatelj po narudžbi: kako će izgledati vaš digitalni suputnik prepušta se mašti korisnika Character.ai

Na temelju dobivenih nalaza, Common Sense Media preporučuje da nitko mlađi od 18 godina ne bi trebao koristiti usluge AI pratitelja dok se ne provedu strože zaštitne mjere. "Tvrtke su i prije stavljale profit ispred dobrobiti djece i ne možemo napraviti istu pogrešku s umjetnom inteligencijom kao pratiteljima“, zaključuju istraživači u svom izvještaju.