Zabrana pametnih telefona u školama pokazuje pozitivne rezultate na spavanje i raspoloženje
U vrijeme kada sve više zemalja uvodi ograničenja uporabe pametnih telefona u školama, od Francuske preko Nizozemske i Velike Britanije do brojnih država SAD-a koje razmatraju slične mjere, novo istraživanje sa Sveučilišta York donosi važne znanstvene dokaze o koristima takvih odluka
Studija provedena u školi Stanway u Colchesteru, u Engleskoj, koja je ujedno poslužila kao temelj za dokumentarnu seriju Channel 4 pod nazivom "Swiped: Škola koja je zabranila pametne telefone", pokazala je značajne prednosti zabrane mobitela, posebice u pogledu poboljšanog odmora, spavanja i raspoloženja učenika.
Istraživanje, koje su vodile profesorica Lisa Henderson i dr. Emma Sullivan, pratilo je skupinu učenika osmog razreda koji su pristali ne koristiti svoje pametne telefone tijekom 21 dana. Znanstvenici su tijekom tog razdoblja pomno pratili promjene u ponašanju i provodili niz testova za procjenu utjecaja na spavanje, dobrobit i kognitivne funkcije.
Među najznačajnijim rezultatima bilo je primjetno poboljšanje kvalitete sna. Učenici koji nisu koristili mobitele uspijevali su zaspati 20 minuta brže nego prije zabrane i dobili su dodatni sat sna svake noći. Također su odlazili na spavanje oko 50 minuta ranije tijekom razdoblja zabrane u usporedbi s prethodnim tjednom. Ove samoprijavljene promjene potvrđene su podacima s uređaja za praćenje sna.
Učenici manje uznemireni i nervozni
Poboljšani obrasci spavanja povezani su sa značajnim poboljšanjima raspoloženja. Učenici koji su se suzdržavali od korištenja pametnih telefona prijavili su smanjenje osjećaja povezanih s depresijom za 17% i smanjenje simptoma anksioznosti za 18%. Općenito su se osjećali manje uznemireno i nervozno. Zanimljivo je da su oni koji su bolje spavali također pokazivali promjene u otkucajima srca koje upućuju na poboljšanu opću dobrobit.
Povećana stopa depresije, anksioznosti i problema u ponašanju
Ovo se istraživanje podudara s prijašnjim studijama koje upućuju na potencijalne negativne učinke prekomjerne uporabe pametnih telefona na mentalno zdravlje i akademski uspjeh djece. Analiza nedavnih studija pokazala je povezanost između korištenja mobilnih uređaja i povećanih stopa depresije, anksioznosti i problema u ponašanju među djecom i adolescentima. Podaci Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) također upućuju na korelaciju između vremena provedenog pred ekranom i akademskog uspjeha, pri čemu potpune zabrane mobilnih telefona u školama pokazuju najbolje rezultate u eliminiranju ometanja nastave.
Nema značajnog poboljšanja u kognitivnim sposobnostima
Studija nije pokazala značajna poboljšanja u kognitivnim sposobnostima. Skupina obuhvaćena zabranom pokazala je samo skromno povećanje radne memorije od 3%, bez značajnih promjena u održavanju pozornosti. Istraživači pretpostavljaju da bi kognitivne promjene mogle zahtijevati dulje vrijeme da se manifestiraju, izvan razdoblja studije od 21 dana.