Utjecaj umjetne inteligencije na izdavaštvo: nova oznaka "Napisao čovjek"

Udruženje autora (Authors Guild) nedavno je uvelo oznaku "Napisao čovjek" kao odgovor na sve veći utjecaj umjetne inteligencije u izdavačkoj industriji. Ova inicijativa nastala je kao reakcija na porast AI-generiranog sadržaja koji sve više preplavljuje tržište knjiga

Ivan Podnar srijeda, 9. listopada 2024. u 20:02

Kako AI tehnologija nastavlja napredovati, granica između sadržaja koji stvaraju ljudi i AI mogla bi postati sve manje jasna. Uvođenje posebne oznake, koju predlaže profesionalno udruženje romanopisaca i pisace publicistike, trebalo bi pomoći u razlučivanju ljudskog djela od strojnog uratka. Naravno, cilj je istaknuti ljudsku kreativnosti u svijetu koji postaje sve više automatiziran i umjetno generiran.

Porast AI-generiranih knjiga

Razvoj naprednih jezičnih modela i generativne AI tehnologije doveo je do značajnog povećanja broja knjiga stvorenih umjetnom inteligencijom na digitalnim platformama poput Amazonovog Kindlea. Iako Amazon zahtijeva od autora da otkriju ako je njihovo djelo generirano umjetnom inteligencijom, ta informacija nije uvijek jasno vidljiva potencijalnim kupcima, što stvara konfuziju na tržištu.

Udruženje se bori i sudski: prošle godine, pokrenuli su kolektivnu tužbu protiv OpenAI-a zbog kršenja autorskih prava. Tužba tvrdi da je ova tehnološka tvrtka nezakonito koristila zaštićene knjige za obučavanje tehnologije koja stoji iza ChatGPT-a.

Oznaka "Napisao čovjek"

Nova certifikacija Udruženja autora osmišljena je kako bi pružila jasan vizualni simbol ljudskog autorstva. Oznaka je dizajnirana tako da nalikuje naljepnicama književnih nagrada po veličini i poziciji, što omogućuje čitateljima da lako prepoznaju knjige koje su napisali ljudi. Ova inicijativa posebno je važna za nove autore koji se isticanju svojih djela na tržištu koje je sve više zasićeno AI-generiranim sadržajem.

Izvršna direktorica Udruženja Mary Rasenberger kaže da će certifikat služiti kao pokazatelj kvalitete u internetskim knjižarama koje su preplavljene sadržajem generiranim umjetnom inteligencijom: ”Mislim da je to posebno važno za digitalna tržišta knjiga poput Kindlea, gdje ćete vidjeti mnogo knjiga generiranih umjetnom inteligencijom," rekla je Rasenberger.

Uspjeh će ovisiti o samim autorima

Unatoč očito dobroj ideji, provedba neće biti jednostavna niti pouzdana. Udruženje autora trenutno nema način da potvrdi je li djelo zaista napisao čovjek, pa se oslanja na iskrenost i izjave autora te prijave zajednice. Provedba se uglavnom temelji na povjerenju s potencijalnim pravnim posljedicama kao odvraćajućim faktorom protiv zlouporabe. Uspjeh oznake u konačnici će ovisiti o samim autorima dok se ne uvede tehnologija koja će autentificirati djelo. Do tada ostaje na samim potrošačima da prepoznaju i cijene djela koja su stvorili ljudi u odnosu na AI-generirani sadržaj.

Knjige, slike, glazba, filmovi...

Rasprava o novoj oznaci "Napisao čovjek" dio je šireg dijaloga o utjecaju AI-ja na različite kreativne industrije. U zabavnoj industriji, primjerice, glumci i pisci već su prosvjedovali protiv potencijalnih učinaka AI-ja na radna mjesta i umjetničke slobode. U svijetu vizualne umjetnosti, korisnici internetskih tražilica sve češće nailaze na AI-generirane slike umjesto autentičnih fotografija ili umjetničkih djela, što stvara zabrinutost oko vjerodostojnosti i originalnosti vizualnog sadržaja na internetu.

Glazbena industrija također se suočava s izazovima koje donosi AI. Napredni algoritmi već su sposobni stvarati glazbu koja zvuči iznenađujuće ljudski, što otvara pitanje kako će slušatelji u budućnosti razlikovati djela koja su stvorili ljudi od onih generiranih umjetnom inteligencijom.

Treba sustav za raspoznavanje

Sve veća potreba za transparentnošću u pogledu podrijetla kreativnog sadržaja mogla bi dovesti do razvoja univerzalnog sustava označavanja koji bi jasno razlikovao djela stvorena ljudskom rukom od onih generiranih umjetnom inteligencijom. Takav sustav mogao bi obuhvatiti knjige, slike, glazbu, filmove i druge oblike umjetničkog izražavanja, pružajući potrošačima jasne informacije o podrijetlu sadržaja koji konzumiraju.