Guess What? Igra koja otkriva i liječi autizam

Video i audio podaci prikupljeni igrom na pametnom telefonu olakšavaju raniju dijagnozu poremećaja iz spektra autizma i poboljšavaju liječenje ovih stanja

Mladen Smrekar petak, 30. rujna 2022. u 14:45

Istraživači Sveučilišta Stanford osmilili su igru u kojoj  odrasli drži pametni telefon ispred čela i traži od djeteta da oponaša sliku prikazanu na ekranu. To može biti majmun, sportaš, neko sretno ili tužno lice. Odrasla osoba zatim pogađa što dijete glumi i bilježi točne odgovore naginjanjem telefona prema naprijed, a neispravne naginjanjem unatrag.

Terapeutsko učenje kod kuće

Djeci s poremećajem iz autističnog spektra (ASD) igra nudi terapeutsko učenje u kućnom okruženju; pomaže im da uspostave kontakt očima sa svojim skrbnicima i da određene emocije povežu s različitim izrazima lica. Ali vrijednost igre Guess What? mnogo je veća. Svaka sesija igre od 90 sekundi snima se kao video i može se poslati istraživačima Stanforda.

Igra djeci s poremećajem iz autističnog spektra  nudi terapeutsko učenje u kućnom okruženju
Igra djeci s poremećajem iz autističnog spektra nudi terapeutsko učenje u kućnom okruženju

Istraživači tamošnjeg Instituta za umjetnu inteligenciju usmjerenu na čovjeka već nekoliko godina skupljaju te kućne video snimke i koriste ih u razvoju novih načina za daljinsko dijagnosticiranje ASD-a, poboljšanje skupova podataka o prepoznavanju emocija, praćenje napretka djece u prepoznavanju emocija i konačno poboljšanje liječenja ASD-a.

Računalni vid

Sustav, opisan u JMIR Pediatrics and Parenting, koristi računalni vid i druge oblike umjetne inteligencije, a razvijene metode mogu se primijeniti na sve vrste stanja i kašnjenja u razvoju, stanja mentalnog zdravlja i afektivne poremećaje poput shizofrenije, objašnjavaju istraživači.

Igra od djece traži traži da oponašaju sliku prikazanu na ekranu
Igra od djece traži traži da oponašaju sliku prikazanu na ekranu

Koristeći videozapise, uvježbali su model da s visokom točnošću (iznad 90%) predvidi koja su djeca neurotipična ili imaju ASD. Istraživači se nadaju da će njihovi modeli postupno postati dovoljno pametni da dijete s ASD-om dijagnosticiraju i bez ljudske pomoći. Međutim, za to im treba ogromna zaliha kućnih videa za obuku modela. I tu u igru ulazi Guess What?

Testiranje audio zapisa

Zamišljen da se koristi s još nedovoljno raširenim nosivim uređajima proširene stvarnosti, ova igra prvenstveno se oslanja na daleko sveprisutniji alat: pametni telefon i njegovu kameru koja će bilježiti video zapise i slati ih istraživačima, dakako uz dozvolu korisnika.

Otkrivanje stanja temeljeno na zvučnim zapisima
Otkrivanje stanja temeljeno na zvučnim zapisima

Istraživači su testirali i ideju korištenja samo zvukovnih zapisa. Audio je relevantan za dijagnozu ASD-a jer je mnoga djeca s autizmom vokaliziraju drugačije od neurotipične djece; često ponavljaju riječi koje su drugi upotrijebili, govore monotono ili netipičnim tonom i naglašavaju riječi na neuobičajene načine.

Sljedeći korak

Primjenom metoda dubinskog učenja temeljenih na zvuku, istraživači su postigli 79% točnosti u razlikovanju neurotipične djece od one s ASD-om. Sljedeći je korak kombiniranje zvučnih signala s drugim vrstama informacija o ponašanju koji se mogu iščitati iz videa: prepoznavanje emocija, pokreti ruku, itd.

Igra je zamišljena za korištenje s Google Glassom, ali se sasvim dobro snalazi i na pametnim telefonima
Igra je zamišljena za korištenje s Google Glassom, ali se sasvim dobro snalazi i na pametnim telefonima

Istraživači se nadaju da će njihova igra pomoći u ranom dijagnosticiranju ASD-a, ali i pomoći djeci u učenju i prepoznavanju tuđih emocija. Pa kad djeca budu gledala u lice druge osobe koristeći Google Glass, sustav će im prikazati koju to emociju druga osoba izražava.