Telemachu odobreno preuzimanje Optima Telekoma

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja odobrila je koncentraciju Telemach Hrvatska d.o.o. i OT-Optima Telekom d.d. te od nje očekuje pozitivne učinke na tržište, konkurenciju i usluge za kupce

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 27. prosinca 2021. u 14:45

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je temeljem odredbi Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja odobrila koncentraciju poduzetnika Telemach Hrvatska d.o.o. i OT-Optima Telekom d.d. na prvoj razini, objavljeno je iz Agencije.

Optima je, podsjećamo, do srpnja 2021. bila pod upravljanjem Hrvatskog telekoma temeljem rješenja AZTN-a kojim su bile propisane odgovarajuće mjere, čija je svrha bila očuvanje Optime kao trećeg tržišnog takmaca.

Vertikalna integracija u telekom domeni

U ovom je slučaju riječ o vertikalnoj koncentraciji, budući da Telemach i Optima djeluju na vertikalno povezanim i komplementarnim tržištima.

Telemach će provedbom predmetne koncentracije prvenstveno ući na tržište pružanja elektroničkih komunikacijskih usluga u nepokretnim mrežama na kojima je prisutna isključivo Optima te će preuzeti tržišne udjele Optime. U horizontalnom smislu doći će do minimalnog preklapanja djelatnosti s Optimom, i to na tržištima maloprodaje širokopojasnog pristupa internetu te prijenosa televizijskih programa uz plaćanje naknade, na kojima je trenutno Telemach prisutan marginalno, kaže AZTN.

Slijedom navedenog, utvrđeno je kako neće doći do povećanja tržišnih udjela na niti jednom od utvrđenih mjerodavnih tržišta uslijed provedbe predmetne koncentracije. Stjecanjem Optime, Telemach će postati integrirani operator u pokretnoj i nepokretnoj mreži koji će biti u mogućnosti nuditi konvergentne usluge, te će na taj način kao treći integrirani pružatelj elektroničkih komunikacijskih usluga na tržištu Republike Hrvatske moći konkurirati postojećim takmacima na tržištu.

Koncentracija na televizijskom tržištu

Osim tržišta elektroničkih komunikacijskih usluga na kojima će predmetna koncentracija prvenstveno imati učinke, Telemach je, putem povezanih poduzetnika, među kojima je najznačajniji nakladnik medija Nova TV, prisutan i na tržištu televizijskog oglašavanja na kojem su RTL i HRT najznačajniji tržišni takmaci povezanim poduzetnicima Telemacha na tom tržištu. Također, prisutan je i na tržištu pružanja usluga televizijskih kanala na veliko na teritoriju Republike Hrvatske na kojima Optima i ostali operatori elektroničkih komunikacijskih usluga sudjeluju kao kupci.

Stoga se, u kontekstu potencijalnih učinaka predmetne koncentracije, a s obzirom na tržišni udjel Nove TV na tržištu televizijskog oglašavanja, od strane AZTN-a razmotrila mogućnost nastanka vertikalnih učinaka jednostranim zatvaranjem tržišta televizijskog oglašavanja prema konkurentima sa tržišta elektroničkih komunikacijskih usluga kao posljedica provedbe koncentracije.

U konačnici je utvrđeno kako je razumno za pretpostaviti da pružatelji elektroničkih komunikacijskih usluga Telemach i Optima, ne bi prisutnošću putem Nove TV na tržištu televizijskog oglašavanja mogli ugroziti poziciju vodećih konkurenata, HT-a i A1, budući da su i Optima i Telemach najmanji operatori nepokretnih i pokretnih mreža na hrvatskom tržištu.

Slažu se HAKOM i AEM

AZTN je u ovom postupku ocjene zatražio stručno mišljenje od Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) kao sektorskog regulatora na tržištima elektroničkih komunikacijskih usluga. HAKOM je u svom očitovanju naveo kako u budućnosti očekuje pozitivne sinergijske učinke predmetne koncentracije na daljnje održivo tržišno natjecanje i ubrzani razvoj tržišta elektroničkih komunikacija u Republici Hrvatskoj.

AZTN je također zatražio mišljenje od Agencije za elektroničke medije (AEM) kao sektorskog regulatora na tržištima elektroničkih medija. AEM je u svome očitovanju naveo kako provedbom koncentracije ne dolazi do kršenja odredbi o koncentraciji medija iz Zakona o elektroničkim medijima, s obzirom na odredbe koje se odnose na zaštitu pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija, a zbog relativno malog udjela i utjecaja na tržište elektroničkih medija pružatelja medijske usluge poduzetnika Optima.

Pozitivni učinci

Slijedom svega navedenog, AZTN očekuje da će provedba akvizicije rezultirati pozitivnim učincima, koji proizlaze primarno iz činjenice da opstaje treći konkurent na tržištu elektroničkih komunikacijskih usluga u nepokretnoj mreži te da će nastati treći integrirani operator u pokretnoj i nepokretnoj mreži, koji će biti u mogućnosti učinkovitije konkurirati postojećim vodećim operatorima.

Osim pozitivnih učinaka na jačanje tržišnog natjecanja, stvaranjem trećeg tržišnog takmaca dugogodišnjim vodećim takmacima na tržištu, trebale bi nastupiti i koristi za potrošače, zaključuje regulator.