EU će od internetskih platformi zahtijevati da svoje algoritme učine transparentnima
Ovim se prijedlogom želi detaljnije regulirati poslovanje internetskih divova te zaštititi europske građane od nepoštenih praksi i neovlaštenog korištenja njihovih podataka
Europski je parlament s Vijećem ovoga petka, nakon čak 16 sati, zaključio pregovore o novoj europskoj regulativi za moderno doba i poslovanje na Internetu. Europski Akt o digitalnim uslugama (Digital Services Act), čiji je tekst sada finaliziran, ima za cilj stvoriti sigurno i otvoreno digitalno okreuženje za korisnike, kao i ravnopravno tržište za kompanije koje posluju u digitalnoj domeni.
Primarna svrha ove regulative jest zaštititi kupce od krivotvorenih proizvoda, krađe podataka, kao i ostalih štetnih proizvoda i usluga. Neke od prihvaćenih odredbi obuhvaćaju, primjerice, obvezu brzog uklanjanja ilegalnog sadržaja s društvenih mreža kroz transparentan sustav "prijave i akcije", zaštitu slobode izražavanja te zahtijevaj odgovornije ponašanje internetskih platformi.
Transparentni algoritmi
Osim toga, od velikih društvenih mreža, poput Twittera i Facebooka, Europska unija će zahtijevati da s njima i svim državama članicama podijele informacije o tome kako funkcioniraju algoritmi za prikaz i preporuku sadržaja korisnicima. Korisnicima će morati biti omogućeno i da se suprotstave odlukama moderatora na tim platformama.
Velike platforme i tražilice morat će također prolaziti kroz reviziju načina na koji donose odluke i umanjuju rizike za korisnike, morat će implementirati mehanizme za brzu prilagodbu u slučajevima velikih kriza koje utječu na javnu sigurnost i zdravlje, a jedan od ključnih elemenata Akta o digitalnim uslugama jest i zaštita maloljetnika te strogo ograničavanje korištenja privatnih podataka za plasiranje ciljanih oglasa.
Krajnjim korisnicima morat će biti dostupna i transparentna objašnjenja o tome kako i zašto im se određeni sadržaj preporučuje. Na izbor će morati imati i najmanje jednu opciju algoritamskog preporučivanja sadržaja koja nije vezana uz profiliranje samih korisnika. Ciljano oglašavanje vezano uz osjetljive privatne podatke (religija, nacionalnost, seksualna orijentacija i slične) bit će zabranjeno.
Na korak od usvajanja
U slučaju nepoštivanja odredbi ovog Akta, internetskim kompanijama prijetit će kazne u visini do 6% njihovih godišnjih prihoda na svjetskoj razini. U slučaju vrlo velikih platformi, onih koje imaju preko 45 milijuna korisnika, Europska komisija imat će pravo izravno zahtijevati da se prilagode određenim pravilima.
Sada, kada je postignut politički dogovor o finalnom tekstu regulative, nju još formalno trebaju potvrditi Europska komisija i Europski parlament. Potom bi trebala stupiti na snagu i početi se primjenjivati 15 mjeseci nakon datuma donošenja, ili 1. siječnja 2024. godine (ovisi što je kasnije).