Eurozastupnici žele glazbenicima iz EU osigurati više prihode od glazbenih streaming servisa

Europski parlament ovoga je tjedna prihvatio rezoluciju, kojom se poziva na donošenje novih pravila za pravedniju raspodjelu zarada ostvarenih na servisima za streaming glazbe

Sandro Vrbanus petak, 19. siječnja 2024. u 13:05

Većinom je glasova u Europskom parlamentu ove srijede prihvaćena rezolucija, čiji je cilj pomoći europskim glazbenicima istaknuti se te više uprihoditi od velikih svjetskih glazbenih streaming servisa. To tržište trenutačno ostavlja veliku većinu autora s razmjerno malenim zaradama, a na njega se ne primjenjuju nikakva pravila Europske unije – iako je riječ o glavnom načinu konzumiranja glazbe u današnje vrijeme. Streaming trenutačno drži oko 67% svjetskog glazbenog sektora s prihodima od 22,6 milijardi dolara na godinu.

Poštene naknade

Nova pravila, koja sada zazivaju eurozastupnici, osigurala bi pošten obračun naknada za autore i glazbenike, koji više ne bi bili u podređenom položaju u odnosu na streaming platforme. Ne bi im se moglo ponuditi, primjerice, veće isticanje i vidljivost na platformi u zamjenu za niže isplaćene naknade (tzv. payola praksa, koja je većinom ilegalna ali teško ju je kontrolirati).

Novim pravilima osigurala bi se veća vidljivost autorima s područja EU na streaming platformama, kako njihova djela ne bi bila "utopljena" u ogromnoj količini sadržaja koji se svakodnevno dodaje na te servise. Jedan od prijedloga išao bi i u smjeru obveznih kvota, koje bi glazbene platforme morale omogućiti europskim autorima, tj. morale bi skladbe stvorene u EU više prezentirati slušateljima iz EU.

Raznolikost i transparentnost

Platforme bi mogle postati i obvezne otvoriti svoje algoritme preporuka, kao što to odnedavno moraju činiti i ostale velike internetske platforme. To bi spriječilo nepoštene prakse, manipulaciju statistikama o konzumaciji glazbe, kao i nepošteno smanjenje zarada glazbenika. Kako bise autori dodatno zaštitili, novi prijedlog sadrži još jednu klauzulu – glazbeni servisi morali bi jasno označavati glazbu koja je nastala korištenjem generativne umjetne inteligencije, kako bi je javnost mogla razlikovati od "ljudske".

Za kraj, Zastupnici u Europskom parlamentu ukazali su i na studije koje pokazuju da prihodi na tržištu streaminga prvenstveno idu velikim izdavačkim kućama i dijele se među nekoliko najpopularnijih izvođača, dok se manje popularni stilovi i manje uobičajeni jezici puštaju rjeđe – pa samim time i takvi autori manje zarađuju. Zakonodavstvo EU-a trebalo bi uključivati pokazatelje raznolikosti u pogledu žanrova i jezika te osigurati veću prisutnost neovisnih autora. Europska industrijska strategija za glazbu trebala bi promicati raznolikost europskog glazbenog sektora, potičući manje igrače, zaključuje se u rezoluciji EP.