Meta vs. EU: Od „Plati ili pristani“ do „Promijeni ili odustani“

Napetosti između Mete i EU-a su pojačane davanjem striktnog roka da riješi model "plati ili pristani" za korisnike na europskom tržištu

Ivan Podnar utorak, 23. srpnja 2024. u 08:45
📷 Ilustracija: Freepik, bug.hr
Ilustracija: Freepik, bug.hr

Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) EU-a nakon što je upozoravala tvrtku Meta da njihov model "plati ili pristani" za Facebook i Instagram potencijalno krši zakone o zaštiti potrošača, odredila je tvrtki rok do 1. rujna 2024. da predloži izmjene svog modela. Regulatori smatraju taj poslovni model zavaravajućim i zbunjujućim za korisnike. Naravno, nepoštivanje ovog roka moglo bi rezultirati značajnim novčanim kaznama do 4 posto godišnjeg prihoda u zemljama EU-a gdje su navodna kršenja počinjena.

O tom slučaju već je mnogo puta pisano, u sažetku, ako korisnik plati 9,99 ili 12,99 eura za korištenje Facebooka i Instagrama bit će pošteđen oglasa u protivnom, bit će njima bombardiran. EU je kritizirala ovaj pristup zbog potencijalnog kršenja privatnosti, vezano uz Zakon o digitalnim tržištima.

Istraga je potaknuta pritužbama udruga za zaštitu potrošača, koje tvrde da Meta koristi nejasan jezik pri objašnjavanju funkcioniranja plaćenih i "besplatnih" verzija svojih platformi. Također smatraju da je uvođenje ovog modela vršilo pritisak na korisnike da donesu brze odluke bez dovoljno vremena za razmatranje. Nadalje, osporava se opis verzije s oglasima kao "besplatne", s obzirom na to da korisnici i dalje moraju pristati na korištenje podataka za ciljano oglašavanje.

Ova situacija nastavlja napetost između američkih tehnoloških kompanija i regulatora EU-a i mogući odgovor se možda neće svidjeti korisnicima i EU. Naime, kako smo pisali, jednostavan izlaz za neke je jednostavno povuci određene funkcionalnosti s tržišta. U ovom slučaju ne znaci da će Facebook ili Instagram nestati s europskog tržišta ali će moguće dobiti neku verziju s manje funkcionalnosti.