Meta uvodi naplatu: ako baš želite, sada možete plaćati za Facebook i Instagram bez reklama

Korisnici Facebooka i Instagrama na području EU, Europskog ekonomskog područja i Švicarske sada imaju izbor: ili će na društvenim mrežama gledati ciljane oglase, ili će plaćati mjesečnu pretplatu

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 30. listopada 2023. u 16:22

Suočeni s kaznama europskih regulatora, vlasnici društvenih mreža Instagrama i Facebooka odlučili su se na kontroverzan potez – uvođenje novog pretplatničkog modela, koji će s tih mreža eliminirati reklame. Meta je, naime, posljednjih godina na meti (pun intended) Europske komisije i irskog regulatora za zaštitu podataka DPC, zbog svojih praksi u korištenju privatnih podataka za plasiranje ciljanih oglasa. Posljednja kazna, izrečena u siječnju ove godine, bila je više od kazne – bila je to ujedno i poruka Meti da moraju svoje poslovanje uskladiti s Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) onako kako to EU zahtijeva, a ne onako kako su to oni zamislili.

Tada je bilo i poručeno da Meta nije učinila dovoljno na području zaštite podataka i pružanja mogućnosti odabira korisnicima, kad je riječ o korištenju njihovih podataka za plasiranje visoko personaliziranih oglasa. Europski i irski regulatori time su dali Meti ultimatum – ili će ponuditi korisnicima izbor ili će zapasti u još veće regulatorne probleme. Jedno vrijeme govorilo se i da bi Instagram i Facebook mogli potpuno prestati s radom u EU, ali to se, očekivano nije dogodilo.

Ili oglasi ili plaćanje

Stavljeni pred zid i prisiljeni dati korisnicima mogućnost korištenja svojih platformi bez ciljanog oglašavanja, u Meti su povukli ranije najavljeni potez. Korisnici Instagrama i Facebooka u Europskoj uniji, Europskom gospodarskom području (dakle, još i Island, Norveška i Lihtenštajn) te u Švicarskoj sada mogu plaćati mjesečnu pretplatu za korištenje tih društvenih mreža.

Oni koji se pretplate, na njima više neće morati gledati oglase, dok će svima ostalima ti oglasi i dalje biti prilagođeni prema njihovim karakteristikama, odnosno svemu onome što je Meta o njima doznala profiliranjem iz navika korištenja platformi. Podaci pretplatnika neće se koristiti za odabir oglasa koji se prikazuju, pa će time, smatraju, europska regulativa biti zadovoljena, a korisnici će imati izbor, za koji se regulatori zalažu. Poručeno je da je Europski sud potvrdio da je pretplatnički model, kakav se sada nudi, legalan oblik poslovanja i u skladu s pravilima EU.

Za početak 10 eura mjesečno

Cijena mjesečne pretplate bit će 9,99 eura mjesečno ugovorite li je preko desktopa ili 12,99 eura mjesečno za one koji je odluče kupiti preko iOS ili Android aplikacija. Jedna pretplata pokrivat će sve račune jednog korisnika na Facebooku i Instagramu, sve do 1. ožujka sljedeće godine. Od tog datuma nadalje bit će uvedena i nadoplata – za svaki dodatni račun povezan s pretplatnikom naplaćivat će se dodatnih 6 eura mjesečno (ili 8 eura za pretplate ugovorene putem aplikacija).

Iz Mete poručuju da vjeruju u besplatan Internet, podržan oglasima, koji si svatko može priuštiti. Stoga će svoje usluge i dalje nuditi svim svojim korisnicima u tom obliku, bez obzira na njihova osobna primanja. Tako će, kažu, mali poduzetnici moći doći do svojih klijenata i ostvarivati rast, potičući europsko gospodarstvo. Korisnicima, koji će besplatno koristiti njihove platforme, iskustvo se neće promijeniti – i dalje će imati mogućnost odabrati preferencije oko prikaza oglasa, uskratiti određene informacije i zaustaviti prikazivanje oglasa koji im nisu relevantni i slično.

S druge strane, oglašivačima će biti ponuđeni novi alati personalizacije, kako bi im marketinške kampanje bile učinkovitije – no, na taj način će, zbog novih pravila, biti moguće dosegnuti samo "besplatne" korisnike. Oni s pretplatama, pak, bit će potpuno "zaštićeni" od oglašavanja plaćenim objavama svih vrsta.

Dodatna promjena zahvatit će i maloljetne korisnike. Budući da se pretplate njima neće prodavati, svim korisnicima Instagrama i Facebooka u Europi, mlađima od 18 godina reklame se, do pronalaska boljeg rješenja, neće prikazivati.

Anketa Glasanje do 6.11.2023. Glasanje zatvoreno

Ukupni broj glasova: