Asus ProArt X570-CREATOR WiFi - Dobar dizajn, specijalni dodaci

Najnovija verzija Asusove Socket AM4 ploče za Ryzene namijenjene kreatorima i korisnicima sa sličnim sistemskim zahtjevima sa sobom donosi pasivni hlađenje čipseta, podršku za najmodernije mrežne standarde i sučelje Thunderbolt 4

Denis Arunović petak, 12. studenog 2021. u 06:00
Čipset AMD X570
Memorija 4 × DDR4, maks. 128 GB
PCIe konektori 2 × PCIe 4.0 x16 (x16/x0 ili x8/x8, CPU)
1 × PCIe 4.0 x16 (x4, čipset)
SATA / M.2 6 × SATA, RAID 0, 1, 10 (čipset)
3 × M.2 NVMe PCIe 4.0 x4
Mreža 1 × 2,5 Gb/s Intel
1 × 10 Gb/s Marvell
Wi-Fi 6E
Audio Realtek ALC S1220A
Stražnji konektori 1 × PS/2
2 × LAN (RJ45)
2 × antene
1 × DisplayPort In
2 × Thunderbolt 4
4 × USB 3.2 Gen2

ProArt X570-CREATOR WiFi dio je najnovije generacije ploča s čipsetom X570 koje nemaju aktivno hlađenje. Iako iskreno govoreći ni ranije nismo imali nekakvih problema s aktivno hlađenim pločama jer su bile prilično tihe, prelazak na pasivno hlađenje svakako je dobrodošao, pogotovo ako imamo na umu da ploče za Intelove procesore godinama nemaju aktivne hladnjake. Nova Asusova ploča isporučuje se s četiri SATA kabela, priborom za instalaciju M.2 SSD-a, DP na DP kabelom, Wi-Fi antenom i aktivacijskim ključem za softver Asus Control Center Express. Ovaj softver omogućava napredno podešavanje računala u poslovnim uvjetima – upravljanje USB portova (isključivanje pisanja ili potpuno isključivanje pojedinih portova), stvaranje liste nepoželjnih (blokiranih) aplikacija te isključivanje pristupa uređivanju Windows registrya.

Još jedan softver specifičan za ProArt seriju je ProArt Creator Hub. On omogućava brzo podešavanje omjera buke i performansi sustava (s naglaskom na buku budući da reguliramo brzinu ventilatora), a nudi još i mogućnost stvaranja Task grupa – kombinacija aplikacija koje pokrećemo zajedno s jednim klikom miša.

Dobra naponska jedinica

Ploču krasi jednostavniji industrijski dizajn bez integriranog RGB osvjetljenja, no tu je ipak podrška za spajanje RGB traka ili drugih RGB uređaja koje potom preko softvera ploče možemo podešavati. Napajanje procesora implementirano je 14+2-faznim sklopom s 70-amperskim DrMOS komponentama tvrtke OnSemi što je i više nego dovoljno za najjače dostupne Socket AM4 procesore. U praksi temperatura VRM-a u kombinaciji s Ryzenom 9 5900X doseže temperaturu od 47 °C što raste na 51 °C kada se uključi Precision Boost Overdrive koji povećava performanse procesora nauštrb više potrošnje i zagrijavanja. Ispod hladnjaka koji su postavljeni na naponsku jedinicu nalazi se dodatni hladnjak koji prekriva mrežne kontrolere. Ploča nudi jedan 10-gigabitni (Marvell AQtion) i jedan 2,5-gigabitni (Intel) kontroler, a tu podrška za Wi-Fi 6E, odnosno, najnoviju inačicu Wi-Fi standarda.

Izvrsna ponuda mrežnih sučelja ide ruku pod ruku s odličnom ponudom vanjskih konektora. Na stražnjoj strani ploče s integriranom zaštitnom pločicom nalazi se četiri 5-gigabitna USB porta, četiri 10-gigabitna USB porta, dva Thunderbolta 4, DisplayPort ulaz, HDMI izlaz i pet analognih konektora integrirane zvučne kartice.  Zanimljivo je da nema optičkog izlaza zvučne, no u Asusu su valjda računali da će zahtjevniji korisnici ionako ugraditi vlastitu zvučnu karticu, odnosno, koristiti vanjsku. Po pitanju audio kontrolera Asus na ovom modelu nudi Realtekov S1220A koji pripada višoj klasi, no nije sam vrh.

DisplayPort ulaz služi da bi uz pomoć priloženog DisplayPort kabela mogli video-izlaz diskretne grafičke kartice spojiti na ploču, pa potom preko Thunderbolta 4 taj signal prebaciti na Thunderbolt monitor. Uzgred rečeno, ovo je jedna od rijetkih ploča za Ryzene s podrškom za Thunderbolt 4. Asus također u sklopu iste serije nudi model B550-CREATOR, no riječ je o jeftinijoj i prema različitim karakteristikama slabijoj ploči u odnosu na testirani model.

Right Mark Audio Analyzer - performanse zvučne kartice pri 24 bit / 48 kHz
Frekvencijski odziv (od 40 Hz do 15 kHz), dB +0,00, -0,01 Odličan
Razina šuma, dB (A) -90,3 Vrlo dobar
Dinamički raspon, dB (A) 91,0 Vrlo dobar
THD, % 0,00183 Odličan
THD + šum, dB (A) -82,8 Dobar
IMD + šum, % 0,00947 Vrlo dobar
Stereo crosstalk, dB -86,1 Odličan
IMD na 10 kHz, % 0,00885 Vrlo dobar

Na desnom rubu ploče nalaze se jedan 10-gigabitni USB-C konektor, jedan 5-gigabitni USB konektor i šest SATA konektora. Ploča nudi i tri interna USB 2.0 konektora što je za današnje standarde dosta neobično jer bolja kućišta ni nemaju ovakve stare portove. S druge strane, neki uređaji poput AIO hladnjaka i različitih kontrolera još uvijek koriste interni USB 2.0. Stilizirani hladnjak čipseta s ukrasnom pločom od pleksiglasa razvučen je između dva PCIe x16 utora i samim time je prilično velikih dimenzija. Osim dva primarna PCIe x16 4.0 utora koji su spojeni na procesor, bliže donjem rubu ploče nalazi se još jedan utor istih dimenzija, no maksimalne propusnosti x4 i spojen na PCIe 4.0 kontroler u čipsetu.

PCIe izazovi

Ploča nudi tri M.2 NVMe Gen4 utora – primarni iznad prvog PCIe utora i dva sekundarna, poslagana jedan iza drugog i pokrivena zajedničkim hladnjakom. Samo je jedan od dva donja M.2 utora spojen na PCIe kontroler u čipsetu. Primarni M.2 utor spojen je na dedicirana četiri PCIe kanala u procesoru, a M.2_2 utor rabi kanale iz drugog metalnog PCIe x16 utora. To u praksi znači da  ako koristite sva tri M.2 utora, glavni PCIe x16 utor interno ima propusnost x8, a njegov susjed x4 umjesto x8 jer kanale dijeli s M.2_2 utorom. Vjerojatan razlog za ovaj kompromis je implementacija Thundertbolta 4 i 10-gigabitnog mrežnog kontrolera koji su na ostatak sistema spojeni preko PCIe kanala čipseta. Zgodan detalj na sva tri M.2 utora je što imaju praktične zakretne bravice, pa SSD ne treba fiksirati pomoću vijka i odvijača.

ROG CrossHair VIII Hero WiFi Asus ProART X570-CREATOR WiFi
Cinebench R23
Multi-Core 21.629 21.394
Single-Core 1.626 1.620
Blender Benchmark*
bmw27 1 min 53 s 1 min 53 s
pavillion_barcelona 5 min 2 s 5 min 1 s
Corona Benchmark*
Vrijeme renderiranja 1 min 59 s

*manje je bolje, **testirano s Ryzen 9 5900X, 2 × 8 GB DDR4 3600  G.SKILL

Ploča podržava nadogradnju BIOS-a putem sustava BIOS Flashback, odnosno, bez potrebe za korištenjem bilo koje druge komponente osim napajanja, ploče i USB memorije na kojoj je BIOS datoteka. Izvedba BIOS sučelja na razini je ostalih Asusovih ploča što će reći da je sučelje brzo, dobro organizirano i nudi sve bitne, no i hrpu manje bitnih opcija.

Asus ProArt X570-CREATOR WiFi odlična je matična ploča visoke klase namijenjena posljednjoj generaciji procesora Ryzen. Specifična je po odličnoj ponudi mrežnih kontrolera, uključujući i 10-gigabitni, te činjenici da nudi Thunderbolt 4 portove što je rijetkost na AMD platformi. S obzirom da joj ti dodatni kontroleri podosta dižu cijenu, ploča nije baš za tipičnog zahtjevnog korisnika već za one koji iz bilo kojeg razlog trebaju te dodatne mogućnosti uz ostale kvalitete ploču visoke klase kao što su dobro napajanje i odlična ponuda portova.

Asus ProArt X570-CREATOR WiFi

• Odličan naponski modul
  • Tri M.2 NVMe Gen4 utora