TEAC HA-507 - Slušalice Velog Jože
TEAC-ovo pojačalo za slušalice/pretpojačalo iz serije Reference 500 vrhunski je izrađen komad audioopreme, s izvrsnim akustičkim rezultatima, a ističe se vrlo velikom izlaznom snagom, kojom može poduprijeti praktički bilo koje slušalice s tržišta
| Tip | Pojačalo za slušalice/pretpojačalo |
| Analogni ulazi | 2x XLR balansirani (do 6 Vrms), 2x RCA nebalansirani (do 3 Vrms) |
| Analogni izlazi (slušalice) | 1x XLR, 1x 4,4 mm Pentaconn, 1x 6,3 mm, 1x 3,5 mm |
| Analogni izlazi (pretpojačalo) | 1x XLR balansirani (do 7 Vrms), 1x RCA nebalansirani (do 3,5 Vrms) |
| Oprema | Daljinski upravljač (RC-1340) |
| Dimenzije i masa | 290 × 84,5 × 243,9 mm, 4,6 kg |
| Jamstvo | 2 godine |
| Dojam | Iako nije riječ o apsolutno pristupačnom uređaju, način kako je TEAC HA-507 tehnološki realiziran svrstava ga u rijetko društvo onih uređaja koji se kupuju na vrlo dugi rok, praktički kao doživotna investicija |

O uređajima japanske tvrtke TEAC u pravilu ćete čitati tekstove ovijene lovorikama, kako kad je riječ o profesionalnim recenzijama, tako i kad su u pitanju komentari samih korisnika (ili potencijalnih korisnika). Razloge za takvo stanje stvari, izgleda, treba tražiti u jasno predočenim industrijskim i dizajnerskim principima, koji obilježavaju praktički svaki proizvod iz njihove ponude.
Lako je naime, već nakon kraćeg druženja s TEAC-ovom audiokomponentom, zaključiti da u notornom trokutu vrijednosti njihovi projektni timovi nikada i nikako nisu kompromitirali kvalitetu – niti u jednom smislu – a da je pritom tržišna cijena krajnjeg proizvoda u pravilu ostala u okvirima pristupačnog. Sukladno teorijama poslovanja, to bi moralo značiti da zaposlenici i suradnici te japanske tvrtke ulažu natprosječan trud i značajnu količinu efektivnog radnog vremena na fazu razvoja proizvoda, kao i da – očito – uvijek imaju stabilno i kristalno jasno definiran projektni zadatak.
Naravno, ne treba pritom zanemariti niti činjenicu da je TEAC dio šireg konglomerata čijim ispostavama u svim smjerovima kolaju ideje, koncepti i već gotova rješenja, bilo da se radi o profesionalnoj opremi (TASCAM), bilo o pravim, ezoteričnim high-end komponentama (Esoteric). Takvi okviri svakako utječu na veliku razinu fleksibilnosti pojedinog razvojnog tima, te na mogućnosti skaliranja tehnologije, pa se i tu nalaze određeni faktori koji omogućuju povoljnu krajnju cijenu.
Kumulativno, čini se da moramo zaključiti da je ta kompanija jedna od rijetkih s neprijepornom tradicijom poteklom iz zlatnog doba japanske audioindustrije, od koje se može računati kako će isporučiti vrhunski uređaj, a da pritom ipak neće biti riječ o proizvodu iz high-end cjenovne niše. Bez obzira na to što postoji još nekoliko izvornih japanskih audioproizvođača čiji se katalozi šire i u vrlo visoke cjenovne kategorije, uvijek kada iskusite neki od TEAC-ovih uređaja – bilo taktilno, bilo auditivno – ostat ćete dojma da su njihovi konkurenti više Accuphase ili Luxman, nego netko tko prodaje uređaje i u osnovnim cjenovnim kategorijama.
Tom osjećaju neće naškoditi niti činjenica da su TEAC-ove komponente već neko vrijeme manjih dimenzija u odnosu na standardne audiokomponente – a posebno u odnosu na spomenuti dvojac teškaša – kao niti ustroj svih novih integriranih i izlaznih pojačala u D-klasi. Iako su i jedna i druga ta činjenica dijametralno suprotne od industrijske filozofije posljednjih japanskih audiodivova, besprijekorni elektromehanički ustroj i nesumnjiva akustička kvaliteta TEAC-ovih uređaja u svakom će entuzijastu probuditi autentičnu senzaciju vrhunskog standarda kvalitete i preciznosti, analognu onoj kakvu su konzumentima ostavljali top-of-the-line uređaji iz mitskog doba.
Okosnicu TEAC-ova kataloga predstavlja srednja serija pod nazivom Reference 500, a iz nje nam dolazi i predmet današnje recenzije. Iako se radi o potpuno analognom proizvodu – HA-507, kako mu je ime, nema niti digitalne ulaze, a kamoli, recimo, mrežni streamer – riječ je o uređaju nesvakidašnje funkcionalnosti. Kombinacija pojačala za slušalice i analognog pretpojačala, s ukupno četiri linijska ulaza i priloženim daljinskim upravljačem, poslužit će, naime, svog vlasnika u prilično velikom broju funkcionalnih kombinacija.
No čini nam se da će se ključnom, u konačnici, pokazati činjenica kako su mali izgledi da on ikako bude slaba karika, čak i kada ga uklopimo u uistinu vrlo kvalitetne i skupe audiosustave. Takvu ćemo si prekogniciju dozvoliti na temelju generalnih navoda iz gornjeg pasusa, o visokoj kvaliteti i pristupačnoj cijeni TEAC-ovih uređaja, a onda ćemo – ipak – krenuti na konkretno testiranje.

Na tragu industrijskih teškaša
Svakom pratitelju svjetske audioscene TEAC HA-507 bit će prepoznatljiv već izdaleka, s obzirom na to da ga obilježava svojstven dizajnerski potpis Reference 500 serije. Najupečatljiviji detalj čitave linije, pa tako i ovog uređaja, karakteristične su "ručice" na rubovima prednje fronte, koje na neki način evociraju profesionalne uređaje. Iako su profi komponente opremane sličnim ručkicama zbog praktičnih razloga (kako bi se olakšala njihova manipulacija u rackovima, posebno kad je riječ o teškim izlaznim pojačalima), ovdje se radi o isključivo stilističkom potezu. Naime, kao niti ostatak pripadajuće serije, niti HA-507 ne teži ništa posebno. U ovom slučaju riječ je o lagašnih 4,6 kg, na što nisu utjecali niti premijske komponente od kojih je on izgrađen (što ćemo kasnije tematizirati), niti plemeniti materijali kućišta.
Dimenzije su mu za liniju 500 standardnih 290 × 84,5 × 243,9 mm, a novum u odnosu na dosadašnje uređaje odnosi se na elaborirane mrežaste otvore za hlađenje na gornjoj ploči. Ta intervencija nije isključivo u estetskoj kategoriji, no jasno pokazuje i koliko je gornja aluminijska ploča uistinu masivna – riječ je o ploči debljine gotovo tri centimetra. Taj detalj dokazuje kako usporedbe s beskompromisnim standardima izrade Luxmana i Accuphasea apsolutno imaju objektivnu podlogu. Taj zaključak učvršćuje i podatak da je navedena izvedena kao poluplutajuća, odnosno da nije pričvršćena vijcima (kako bi se minimizirale vibracije), uz dodatak jednako tako karakterističnih "Stressless Foot" nožica, slične svrhe i koncepcije.
Dojam iznimne kvalitete samo se nastavlja taktilnim senzacijama iznimno kvalitetnih kontrola na njegovoj prednjici. Počevši od karakterističnog "pilotskog" kipera za uključivanje, pa preko tri okretna regulatora za izbor ulaza, kontrolu balansa i volumena, poseban užitak predstavljat će rukovanje s tri horizontalna preklopnika, neosporno profesionalne kvalitete, smještenih iznad konektora za slušalice. Njima se bira konfiguracija pretpojačala, odnosno izlaza za slušalice (balansirani-nebalansirani), a treći podešava "Gain" izlazne snage. Kad već spominjemo konektore za slušalice, njih je na ovom uređaju čak četiri, što se u neku ruku moglo i očekivati od namjenskog pojačala za slušalice značajne cijene. Redom su tu balansirani 4-pinski XLR te 4,4 milimetarski 5-polni Pentaconn, kao i dva standardna nebalansirana ulaza od 3,5 i 6,3 mm, a svi su – naravno – besprijekorne kvalitete.
Zajednička osobina svih fizičkih kontrola jest to što pod prstima one ostavljaju dojam da ćete ovaj uređaj bez problema moći ostaviti u naslijeđe unucima. TEAC, primjerice, tvrdi da su okretni gumbi opremljeni ekskluzivnim, patentiranim mehanizmom za sprečavanje pomicanja osovine izvan osi, što u velikoj mjeri povećava njihovu trajnost. Sve u svemu, ako ste ikad došli u dodir s, primjerice, Nagrinim magnetofonima, odnosno mehaničkom perfekcijom kontrola koje su obilježavale te legendarne strojeve, sigurni smo da će vas rukovanje s HA-507 u najmanju ruku podsjetiti na tu priliku.
Iskreno, ne možemo se sjetiti većeg komplimenta koji se može uputiti kvaliteti izrade audiouređaja. Ispada kako, barem kad je riječ o kvaliteti izrade, praktički i nema argumenata zbog kojeg se ovaj TEAC-ov uređaj ne bi trebao smatrati maltene high-end komponentom.

Potpuno analogan tip u digitalnom svijetu
Dojam profesionalnog uređaja nastavlja se i sa stražnje strane HA-507. Ovdje su raspoređeni isključivo analogni konektori, pomalo neobično strukturirani. Lijevi i desni kanali ulaza i izlaza strogo su odvojeni na ime potpuno balansiranog ustroja, pa će korisnik morati posvetiti malo pozornosti kako bi sve ispravno spojio. Iako su fizički konektori balansirane i nebalansirane vrste grupirani zajedno i označeni brojkama "1" i "2", oni se ne dubliraju, pa tako na raspolaganju imamo ukupno četiri ulazna kanala – dva linijska RCA, te dva balansirana XLR ulaza. To HA-507 čini vrlo praktičnim uređajem, daleko od nekog minimalizma.
Uz standardni strujni konektor, ovdje ćemo naći još kipere za odabir auto-standby funkcije (power-save) te za izravni prolaz signala (pass-through) na oba ulazna "2" kanala. To znači da se ovaj uređaj može integrirati čak i u AV surround sustave. Uz konektore okidača za kontrolu ostalih uređaja u lancu, ovdje se provukao i jedan USB-C priključak, no isključivo u svrhu nadogradnje i servisa pojačala.
Kako smo već ispisali hvalospjeve konstrukciji i realizaciji TEAC-ova uređaja s prednje strane, pregledom spojnih funkcionalnosti sa stražnje strane taj se dojam može samo nastaviti. Ovaj uređaj jednostavno odiše vrlo visokom kvalitetom izrade, čak i iznad očekivanja, unatoč tome što HA-507 nikako nije uređaj iz diskontne ponude.
Na kraju, iako je nesumnjivo čak i odlučujuće koristan u smislu funkcionalnosti uređaja, daljinski upravljač oznake RC-1340, koji dolazi u opremi uređaja, ipak predstavlja korak unatrag kad je riječ o kvaliteti izrade. Riječ je o standardnoj plastičnoj spravici, no smatramo da u konačnici predstavlja sasvim prihvatljiv kompromis u odnosu na konačnu cijenu uređaja, posebno stoga što sasvim uredno obavlja svoju funkciju.

Uzmi si pet (minuta)
Vratimo se na tezu s početka teksta, o relativno pristupačnoj cijeni TEAC-ovih uređaja, jer jednom kada prelomite i kupite ovo pojačalo za slušalice – to znači, u vrlo praktičnom smislu, da vjerojatno nikad nećete morati kupovati nešto drugo (osim ako se ne pojavi neka sasvim nova tehnologija, jasno).
Uz taj praktični segment ovog uređaja veže se još i ona funkcija komfornog analognog pretpojačala, za što također postoje čvrsti argumenti da je riječ o dugoročnom rješenju koje se neće sramiti niti u društvu vrlo ambicioznog ostataka audiosustava, s obzirom na promišljena i kvalitetna rješenja na putu signala koje je TEAC u HA-507 primijenio. U društvu drugog novog dodatka seriji Reference 500, izlaznog pojačala AP-507 (temeljenog na novim nCoreX Hypex modulima), TEAC vam, primjerice, može ponuditi i vrlo kompetentno integrirano pojačalo u dvije kutije, koje će kvalitetom izrade i akustičkim osobinama konkurirati svakom visokokvalitetnom integrircu u pripadajućem cjenovnom rangu, uz neosporan egzotični štih.
U svjetlu toga, od početka smo nekako imali osjećaj da je pomalo deplasirano uopće sumnjati u izvrsne akustičke kvalitete tog uređaja, realiziranog na opisani način. Zato smo testiranju zvučnih kvaliteta više pristupili kao nekoj vrsti privilegija, nego što je bilo potrebe da se nešto posebno seciraju određene karakteristike zvučne slike. Naravno da nismo našli zamjerke HA-507 u smislu glazbenog performansa, kako god se njime koristili – sa slušalicama, ili u ulozi pretpojačala. Moramo dodati fusnotu kako nismo koristili neke od onih vrlo zahtjevnih slušalica, pa ćemo tu ekstrapolirati iskustvene opservacije, i zaključiti da uistinu teško može biti ikakvih problema s bilo čime što spojite.

Kad je riječ o korištenju ovog uređaja kao pretpojačala, s obzirom na to da koristimo TEAC UD-505 DAC s jednako tako kvalitetnom kontrolom glasnoće (no drugačije tehnologije), mogli smo prilično dobro ocijeniti da je za naša izlazna pojačala HA-507 bio još bolji partner – bas je bio rezolutniji, a glazbeno je tkivo dobilo jednu još prirodniju dimenziju, uz tekući karakter zvuka koji je iznimno odgovarao uhu.
Počastili smo se, tijekom testiranja, izvrsnom snimkom živog nastupa Dave Brubeck kvarteta na etiketi Atlantic, pod imenom "Last Set at Newport" iz 1971. godine. Legendarni američki kompozitor i pijanist tom je prilikom bio potpomognut s postavom kompetentnih glazbenika, u prvom redu saksofonistom Gerryjem Mulliganom, te Jackom Sixom na basu i Alanom Dawsonom na bubnjevima, a set-lista broji četiri favorita, uključivo kultnu "Take Five". Osim izvanredne svirke tijekom koje je bend, prateći jedan drugog u izmjenama dionica, pokazao gotovo ekstrasenzornu povezanost, ovaj je nastup ostao u analima i zbog činjenice da je nakon njega na mjesto događaja naprosto provalila razdragana masa od 12 tisuća ljudi s okolnih brdašaca (na takozvani Festival Field, gdje je bila smještena pozornica) te pritom doslovno uništila i stage i opremu, zbog čega je festival na deset godina izbivao iz tog gradića u američkoj državi Rhode Island.
Ne trebamo posebno spominjati koliko smo uživali u toj kućnoj predstavi, posebno tijekom sesije s cijevnim pojačalom niske snage spojenim na HA-507, uz zvukove malih combo-sastava. Moramo priznati da nam se svidjela ideja o uspostavi tako koncipirane stalne postave našeg sustava, što je još bilo potencirano i zadovoljstvom glede iskustva korištenja. S obzirom na to da je riječ o uređaju bez mnogo funkcionalnosti, a pri čemu su one postojeće implementirane bezgrešno (daljinsko upravljanje), u principu možemo zaključiti da ovom uređaju jednostavno nismo mogli pronaći manu.
Mana se TEAC-u HA-507 eventualno može pronaći u okvirima funkcionalnih zahtjeva korisnika – primjerice, ako korisnik želi integrirane digitalne ulaze ili streaming, ili pojačala snage u okviru istog kućišta, te, naravno, ako nije spreman izdvojiti traženu cijenu. No tko god želi upravo one funkcionalnosti koje HA-507 posjeduje, zahtijeva vrhunsku kvalitetu izrade i zvuka (slušalica, ili u okviru sustava sa zvučnicima), a cijena mu nije nepremostiva prepreka, čini nam se kako nema načina da ostane razočaran nabavkom ovog TEAC-ovog uređaja.
U tom smislu, preporuka ovog uređaja upravo se podrazumijeva.
TEAC HA-507
- Izrazito kvalitetna izrada
- Primijenjene vrhunske tehnologije ili razine kvalitativne izvedbe
- Ogromna izlazna snaga pojačala za slušalice
- Praktični dodatak daljinskog upravljača za ulogu pretpojačala
- Izvrstan zvučni performans
- Većina onih koji žele ovaj vrhunski uređaj morat će dugoročnije planirati njegovu nabavu, iako cijena nikako nije neopravdana – posebno u dugoročnim okvirima
Topologija
Juvelirska elektromehanika za divovske uši
Ponekad smo svjedoci određene vrste razočaranja entuzijasta, kada shvate da u plemenite materijale obuvena, luksuzno finiširana i skupo plaćena high-end komponenta u svojoj nutrini krije vrlo prosječnu elektronsku osnovu, bilo da je riječ i neinventivnoj topologiji, bilo, pak, o korištenju sasvim prosječno specificiranih gradivnih komponenti. Dapače, možemo čak reći da je riječ o klasičnoj priči – primjerice, kada se u uređaju, za čiju je nabavu potrebno podići nenamjenski kredit, otkriju potkapacitirani elektroliti, ili aktivne komponente koje se u slobodnoj prodaji mogu nabaviti za nekoliko eura.
Zato smo bili prilično zainteresirani malo dublje ući u topologiju HA-507, koliko nas znanje o tome uopće služi. Naravno da smo prvo proučili TEAC-ove promo materijale, a iz njih se već dalo zaključiti kako ovaj uređaj nikako ne spada u kategoriju "šarenog artikla". Primjerice, kada krenemo od sklopa s kojim će biti najviše osobnih dodira – kontrole volumena – saznat ćemo da je riječ o vjerojatno najboljem rješenju koje bismo mogli očekivati.
TEAC taj sklop naziva "TEAC-QVCS Advanced", a radi se o sustavu kontrole glasnoće koji kombinira otpornike s četiri neovisna kruga, i to za lijevo/desno, te za pozitivno/negativno (L+, L-, R+ i R-). TEAC tvrdi da taj sklop osigurava najkraće puteve signala, što uvijek predstavlja pozitivan faktor, jednostavno zato što se maksimalno smanjuju mogućnosti za njegovom degradacijom. Otpornički elementi, odnosno "Ladder resistor network" na kojima se temelji ta iznimno elaborirana kontrola glasnoće, iznimno su precizni, pa HA-507 nudi kontrolu glasnoće u koracima od samo 0,25 dB. Uz to, zahvaljujući dual-mono ustroju i apsolutnoj simetriji balansiranog kruga kontrole, odvajanje kanala realizirano je praktički bez imalo efekta preslušavanja (crosstalk).

Niti izbornik ulaza nije odrađen usputno, s obzirom na to da je također riječ o sklopu kroz koji prolazi signal. Prebacivanje ulaza koristi FET sklopke bez mehaničkih kontakata, kako bi se poboljšala čistoća signala i osigurao dug životni vijek. Kad je u pitanju izlazni međuspremnik, TEAC i tu koristi vlastitu patentiranu tehnologiju, naziva "TEAC-HCLD 2" (High Current Line Driver), koji je fokusiran na visoku stopu pada (slew rate) i brzi prijenos struje do samog pojačivačkog sklopa za slušalice, odnosno do analognih izlaza.
Prije velikog finala, spomenimo i regulirani krug napajanja, potpuno diskretan dizajn niske povratne sprege, koji je realiziran kao dva potpuno neovisna sustava napajanja – jedan za audiokrugove, a drugi za upravljačku sekciju. Veliki transformator s toroidalnom jezgrom namijenjen opsluzi audiosignala ima odvojene lijeve i desne namotaje, te pakira kondenzatore od ukupno 18,800 μF po kanalu, i to u konfiguraciji 4,700 μF x 4. To znači da je to pojačalo za slušalice temeljeno na ukupno osam filtarskih kondenzatora, kapaciteta većeg nego što ga imaju mnoga pojačala za zvučnike u nižim klasama.
No možda nas ništa nije toliko iznenadilo kao TEAC-ovo rješenje pojačala snage. Pomalo ovlaš spomenuti navod iz promo materijala o "potpuno uravnoteženim, dvostruko monokonfiguriranim elementima pojačala, izvorno dizajniranih za pogon zvučnika pune veličine", nije nas u potpunosti pripremio za neke neovisne izvještaje o tome kako se zapravo radi od LM3886 integrircima. Navedeni Texas Instrumentsovi sklopovi najpoznatiji su po tome što stoje iza svojevrsnog kulta minimalistički koncipiranih 47 Laboratory "Shigaraki" GainCard pojačala, pa tako i rasprostranjene DIY scene tzv. "GainClone" uređaja. Također, Cambridge Audio, primjerice, već desetljećima koristi isti izlazni čip u svojim osnovnim serijama pojačala, pa je tako aktualni model AXA35 integrirca opremljen jednim LM3886 po kanalu, gdje daje solidnih izlaznih 35 W na 8 Ω.
Dotle, TEAC-ovo pojačalo za slušalice HA-507 opremljeno je s ukupno četiri takva izlazna sklopa (!!!), što je, bez svake sumnje, debelo predimenzionirano, da ne kažemo monstruozno. Moramo priznati da nam nikad nije palo na pamet kako bi uopće postojala potreba za tolikim amplifikacijskim overkillom na pojačalu za slušalice, no zahvaljujući tome, HA-507 može pokretati bilo što – uključujući slušalice niske osjetljivosti, visoke impedancije, ili kako god već smatrate da bi vaš osobni slušalački aparat trebao biti koncipiran, uključivo i one s egzotičnim tehnologijama drivera.
Svakako taj podatak o ogromnoj izlaznoj snazi – radi se o gotovo 7 W na 32 Ω – znači i da vas ovaj TEAC nikad neće ostaviti na cjedilu. Primjerice, ekskluzivne slušalice RAAL-requisite SR1a zahtijevaju minimalno 2 W na 32 Ω, pa se i te zvjerke čine kao mačji kašalj za HA-507, a nismo se mogli sjetiti zahtjevnijeg modela. Čini nam se da bi ovaj uređaj bio sasvim spreman poduprijeti i slušalice biblijskih divova.
