Velikani IT industrije potpisali sporazum protiv AI manipulacija u izborima

Sporazum o odgovornom korištenju umjetne inteligencije u izbornim procesima potpisale su tehnološke kompanije, među kojima su Meta, Adobe, Amazon, Google, IBM, Microsoft, OpenAI i TikTok

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 19. veljače 2024. u 12:46

Ova godina bit će obilježena nizom značajnih izbora u svijetu, među kojima se najviše ističu američki predsjednički izbori te europski izbori. Uključujući to, na izbore će tijekom godine imati prilike izići više od 4 milijarde ljudi u više od 40 zemalja diljem svijeta, a napredak generativne umjetne inteligencije znači da bi velik dio izbornih procesa mogao biti ugrožen raznim lažnim vijestima, sintetiziranim sadržajima i ostalim oblicima manipulacija.

Protiv varanja birača

S tim na umu, prošloga je tjedna na Sigurnosnoj konferenciji u Münchenu (MSC) potpisan sporazum tehnološke industrije, s ciljem sprječavanja izbornih prevara korištenjem umjetne inteligencije. Meta, Adobe, Amazon, Google, IBM, Microsoft, OpenAI i TikTok neki su od potpisnika "Tehnološkog sporazuma za borbu protiv zavaravajućeg korištenja umjetne inteligencije u izborima 2024.". Taj sporazum uključuje niz obveza vezanih za uvođenje tehnologija, kojima bi se spriječilo generiranje štetnog sadržaja namijenjenoga zavaravanju birača.

Potpisnici su se obvezali surađivati na alatima za detekciju i sprječavanje širenja takvog štetnog sadržaja. Pokrenut će i edukativne kampanje, omogućiti transparentnu primjenu umjetne inteligencije, a u svojem će se radu voditi prema sedam dogovorenih principa. To su: prevencija štete, provjera podrijetla, otkrivanje AI sadržaja, brza zaštita od zavaravajućeg sadržaja, zajednička evaluacija, širenje javne svijesti te izgradnja otpornosti javnosti i AI pismenosti.

Dosadašnji potpisnici sporazuma
Dosadašnji potpisnici sporazuma

Dakle, potpisnici će tijekom ove superizborne godine raditi na razvoju tehnologija za smanjenje rizika od generativne umjetne inteligencije, označavanju sintetiziranog sadržaja, smanjenju mogućnosti distribucije lažiranih sadržaja, a surađivat će i s udrugama civilnog društva i akademskom zajednicom kako bi povećali svijest javnosti o opasnostima lažiranja vijesti uz pomoć modernih tehnologija. Poseban fokus bit će na namjernom raspačavanju lažnog AI generiranog sadržaja, koji kao takav nije označen, a sa svrhom utjecaja na demokratske izborne procese.

Preuzete obveze i principe djelovanja svaka će od kompanija potpisnica primjenjivati u svojem području djelovanja – bilo to generiranje, detektiranje, širenje sadržaja ili edukacija javnosti.