Španjolska nabavila podmornice koje im ne stanu u luku

Niz neuobičajenih događaja, inženjerskih pogrešaka i, čini se, nekompetentnosti odgovornih, doveo je španjolsku vojsku u prilično nezgodnu situaciju

Sandro Vrbanus nedjelja, 22. srpnja 2018. u 07:00

Sjećate li se kada je prije nekoliko godina, prilikom dovršetka nove trajektne luke Gaženica u Zadru, otkriveno kako su inženjeri projektirali pristanište po važećim standardima ne mareći za visine trajekta koji će tamo zapravo pristajati? Ovaj je propust rezultirao dodatnim troškovima snižavanja pristaništa kako bi se isto prilagodilo stvarnim potrebama. No, u usporedbi s propustima španjolske vojske kod izrade podmornica slučaj iz Zadra čini se zanemarivim.

Vojska Španjolske je, naime, još 2003. godine naručila četiri nove borbene podmornice S-80 kako bi njima zamijenila dotrajale modele S-70 koje posjeduju. Zbog ekonomske krize projekt je usporen, ali je 2013. godine otkriveno kako je planirana podmornica S-80 75 do 100 tona teža nego bi trebala biti. Do greške je došlo zbog krivo postavljenog decimalnog zareza u jednoj kalkulaciji, što nitko nije primijetio dok nije započela izrada podmornica.

Veća masa znači da bi podmornice mogle potonuti, ali bi imale velikih problema kod izranjanja i plutanja na površini, pa su se inženjeri prihvatili redizajna. Proizvođač Navantia upomoć je pozvao američku kompaniju Electric Boat, pa su skupa došli do rješenja – povećali su dužinu trupa podmornice sa 71 na 81 metar, povećavajući joj tako i istisninu s 2.200 na 3.000 tona. Izmjena projekta i angažman konzultanata su koštali oko 16 milijuna eura, što je gotovo zanemarivo s obzirom da je ukupni trošak izgradnje svake od četiri podmornice porastao na čak milijardu eura.

I sada, kada je dovršena izrada prve podmornice "S-80 Plus", otkriveno je kako ju neće biti moguće parkirati u luku u Kartageni – u istom mjestu gdje je podmornica i izgrađena. Posljednjih se pet godina, dakle, nitko nije sjetio da bi povećanje plovila moglo utjecati i na sidrenje u matičnoj luci, pa će Španjolska imati nove troškove – povećanja dokova i produbljenja gaza na mjestu gdje će ove podmornice biti na vezu.