Goodyear razvija gume bez zraka za novi lunarni rover

U sklopu projekta Artemis NASA s partnerima planira vratiti ljude na Mjesec, i tamo ih držati kroz duže vrijeme. Jedna od tehnologija koja će im biti potrebna je i novo, izdržljivo, vozilo za kretanje površinom

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 25. srpnja 2022. u 06:00

Američki proizvođač guma Goodyear priključio se skupini kompanija koje, predvođene Lockheed Martinom, rade na razvoju novog lunarnog rovera za NASA-inu misiju Artemis. Do sada je jedan od glavnih partnera bio i General Motors, a prilikom objave te suradnje najavljeni su i neki detalji o novom Mjesečevom vozilu.

Ono će biti ne samo moćnije od lunarnih rovera od prije pola stoljeća, sposobnije savladavati teške terene i prevaljivati značajno veće udaljenosti, nego će sve to moći obaviti i – bez vozača. Kako bi se vožnja površinom Mjeseca mogla obavljati bez problema, jedan od ključnih dijelova bit će i kotači. U Goodyearu su se prihvatili posla njihovog razvoja, a projekt izrade kotača za ove potrebe već je pokrenut.

Povratak Goodyeara na Mjesec

Dizajn i konstrukcija guma vuku korijene sa zemaljske tehnologije koju je Goodyear već počeo razvijati i testirati. Gume bez zraka, kakve su već postavljene na razna vozila iz domene mikromobilnosti, ali i autonomne shuttleove i putničke automobile, u budućnosti će dobiti i "svemirsku inačicu". Prvi koncepti već se testiraju u simuliranim uvjetima vožnje po Mjesečevom tlu.

"Sve što naučimo prilikom izrade guma za iznimno teške uvjete na Mjesecu pomoći će nam i izraditi bolje gume bez zraka za Zemlju", kažu iz Goodyeara, kompanije kojoj suradnja na svemirskim projektima nije strana. Prije 53 godine oni su bili jedan od ključnih dobavljača i u programu Apollo – njihove ne-pneumatske XLT (Experimental Lunar Tires) bile su postavljene na kolica kojima su astronauti misije Apollo 14 po Mjesecu vukli opremu i prikupljene uzorke tla.

Goodyearove gume na Mjesecu 1969. godine na ručnim kolicima (Modularized Equipment Transporter)
Goodyearove gume na Mjesecu 1969. godine na ručnim kolicima (Modularized Equipment Transporter)

Nove gume bit će značajno drugačije od tih, morat će podnositi daleko veća opterećenja i brzine kretanja, izdržati teške uvjete i ekstremne temperature te biti u stanju savladati zahtjevne stjenovite terene.